صبح امروز وضعیت هوشمند سازی در شهرداری مشهد را بررسی می کند:

شهرداری الکترونیک، گامی برای تسریع پاسخگویی

زهرا حسن پوران

طی سال های اخیر گام های زیادی برای تحقق هوشمندسازی شهری برداشته شده است طبق تعاریف بین المللی شهر هوشمند به شهری گفته می شود که از ابزارهای فناوری اطلاعات و اینترنت برای راحتی و سهولت کار شهروندان در شهر استفاده کند در سال میلادی جاری  مشهد از بین شهرهای کشور برای تست هوشمندسازی توسط اتحادیه بین المللی مخابرات انتخاب شده است

پرداخت هزینه ناوگان عمومی طبق مسافت گامی دیگر در جهت هوشمندسازی شهری است که طبق گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد درحال بررسی در شورای شهر است البته هوشمندسازی شهر وجوه مختلفی دارد و باید دید شهرداری برای تحقق شعار مشهد شهر هوشمند چه کرده است در این رابطه با مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

به گزارش صبح امروز مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری در این باره می گوید: در حال بررسی سیاستی برای تبیین مشوق هایی در حوزه حمل و نقل عمومی هستیم در این سیاست گذاری می خواهیم هزینه حمل و نقل براساس مسافت محاسبه شود،

محمدجواد رجاییان ادامه می دهد: اکنون شهروندان بیشتر برای مسافت های طولانی از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند این طرح با دریافت کرایه براساس طول مسیر شهروندان را به استفاده از مترو و اتوبوس برای مسیرهای کوتاه تشویق می کند.

اجرای طرح خوداظهاری از ماه آینده

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد تصریح می کند: در سال گذشته با همکاری موسسات علمی سطح کشور برنامه عملیاتی شهر هوشمند را تدوین کردیم در این برنامه حدود 20  پروژه برای بخش های مختلف شهر هوشمند تعریف شد هر کدام از این پروژه ها در مرحله ای از اجرا است

وی ادامه می دهد: یکی از این پروژه ها با هدف مشارکت مردم در مدیریت پارکینگ های سطح شهر خوداظهاری است که تا ماه آینده اجرا خواهد شد در این پروژه خود شهروندان ورود و خروج خودروی خود را با گوشی همراه خود اعلام می کنند و بر همین اساس محاسبات انجام می شود.

شروع طرح شهرداری الکترونیک در مناطق 8 و 12

رجاییان با بیان این که پروژه شهرداری الکترونیک تابستان امسال در منطقه 12 مشهد به صورت آزمایشی اجرا شد و هم اکنون همین پروژه را در منطقه هشت نیز شروع کرده ایم، می گوید: می خواهیم این پروژه را در همه مناطق شهرداری اجرا کنیم با اجرای این پروژه در منطقه 12 زمان رسیدگی به پرونده و درخواست های ارباب رجوع( معطلی مردم) تا یک سوم کاهش یافت.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد ادامه می دهد: در پروژه شهرداری الکترونیک تلاش کردیم تمام خدمات منطقه 12 شهرداری را در قالب یک نرم افزار در اختیار شهروندان بگذاریم تا خود شهروندان به صورت مستقیم بتوانند خدمات شهرداری را درخواست و رصد کنند، اگر هر کدام از گام های خدمات شهرداری با استانداردهای تعریف شده فاصله داشته باشد سیستم هشدارهای لازم را به مدیران شهرداری می دهد و خود شهروند نیز متوجه می شود که کدام مرحله از پرونده اش با تاخیر روبرو شده و می تواند پیگیری کند.

تسریع در پیشبرد پرونده ها و کاهش مسائل حاشیه ای در شهرداری

وی ادامه میدهد: این پروژه به جز تسریع در پیشبرد پرونده ها باعث کاهش ارتباط مستقیم ارباب رجوع با کارمندان شهرداری و مسائل حاشیه ای شده است در این سیستم شهروند به جای مراجعه مستقیم به شهرداری و عدم دریافت پاسخ مناسب، با موبایل خود از پیشروی پرونده اش مطلع می شود مزیت دیگر این پروژه نوبت دهی به درخواست ها طبق زمان مراجعه است قبلا امکان داشت پرونده ها با رسیدگی انسانی پس و پیش شود اما اکنون با نوبت دهی سیستماتیک این امکان وجود ندارد

هوشمندسازی انرژی با استفاده از اتوبوس های برقی

رجاییان با اشاره به اهمیت هوشمندسازی انرژی با توجه به آلودگی هوا  می گوید: شهرداری تفاهم نامه ای با یکی از شرکت های بزرگ داخلی برای استفاده از اتوبوس های برقی منعقد کرده است خطوط سه و چهار مترو با هدف توسعه هوشمند حمل و نقل عمومی در حال اجراست و افزایش ناوگان اتوبوس رانی نیز در دستور کار شهرداری است

وی می افزاید: اکنون شبکه حمل و نقل به سیستم های هوشمند نظارتی مجهز است تردد و زمان اعزام اتوبوس ها به صورت لحظه ای رصد می شود تا طبق زمان بندی مشخص به ایستگاه ها برسند در اپلیکیشن نقشه همراه مشهد شهروندان می توانند تمام اتوبوس هایی که در مجاورت ایستگاه مورد نظرشان است را با زمان رسیدن شان به ایستگاه ببینند همچنین می توانند با استفاده از قابلیت مسیریابی مسیرهای کم ترافیک تر را انتخاب کنند

به گفته مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد در برخی ایستگاه ها تابلوهای زمان رسیدن اتوبوس نصب شده که به دلیل مسائلی از جمله تصادف ممکن است این زمان واقعی نباشد، این مشکل با مشاهده موقعیت مکانی اتوبوس در نقشه حل شده است.

رجاییان با اشاره به دیگر پروژه های شهرداری برای هوشمندسازی شهر یادآور می شود: حوزه حمل و نقل شهرداری مسیرهای زیادی را برای استفاده از دوچرخه در نظر گرفته است به زودی دوچرخه هایی با ساختار جدید برای استفاده با اپلیکیشن موبایلی تهیه می کنیم پروژه ی دیگر توسعه دوبرابری دوربین های کنترل تردد سطح شهر است که باعث می شود رفتار ترافیکی خودروها بیشتر تحت نظر باشد

ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از امکانات هوشمند

وی با تبیین ارکان اصلی شهر هوشمند می گوید: شهر هوشمند شامل دو رکن اصلی حکمرانی و مردم هوشمند است، لازمه داشتن یک شهر هوشمند صرفا استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ایجاد زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری و سخت افزاری نیست بلکه باید سیاست گذاری به همراه فرهنگ مردم هوشمند شود و مردم بتوانند از سیستم هوشمند استفاده کنند.

رجاییان با اشاره به وظیفه رکن حکمرانی به فراهم کردن زیرساخت ها و تدوین قوائد و ضوابط شهری هوشمندانه ادامه می دهد: باید از سیاست گذاری هوشمندانه و فراهم کردن زیرساخت های لازم شروع کرده و در مرحله بعد شهروندان را برای استفاده اسان از ابزارهای تهیه شده اموزش دهیم خیلی از فعالیت هایی که ما در حوزه شهر هوشمند انجام می دهیم به دلیل ارتباط برقرار نکردن مردم شکست می خورد

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد تاکید می کند: باید نگاهی همه جانبه و منطقی در سیاست گذاری داشته باشیم و شهروندان را برای همراهی در استفاده از امکانات شهر هوشمند توجیه کنیم اگر شهروندان بدانند همراهی انان باعث سهولت بیشتر در زندگی خودشان می شود قطعا با ما همراهی می کنند متاسفانه ما به جای این که بیشتر به فرهنگ شهروندان بپردازیم و انان را در تصمیم گیری ها مشارکت دهیم با غفلت از این بخش مهم بیشتر توان خود را صرف فراهم کردن زیرساخت ها می کنیم خود این مسئله باعث عدم موفقیت سیاست ها می شود

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *