شهردار مشهد دبیر شهرجهانی گوهرسنگ‌ها شد؛

دستاوردهای خوشایند شهر امام رضا (ع)

مریم اصغری

مشهد سال ۱۳۹۶ به عنوان شهرجهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب و معرفی شد، عنوانی که برای مشهد دستاوردی بین‌المللی محسوب می‌شود که فرصت‌های زیادی را پیش روی این شهر قرار می دهد،

در تعاریف، شهرجهانی باید وظایف تعریف شده خود را در قالب فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه صنایع دستی به صورت گزارش‌های سالانه به شورای جهانی صنایع دستی ارائه دهد. همچنین با رسمیت پیدا کردن هر شهر جهانی صنایع دستی، تبلیغات ملی و بین‌المللی برای معرفی تمامی حوزه صنایع دستی آن شهر انجام شود و بکارگیری صنایع دستی در نمادهای زندگی اجتماعی آن شهر مانند عناصر شهری و فضاها و بافت‌­های شهری بیش از پیش به چشم بخورد.

تبادل هنرمندان و اعزام هنرمندان آن شهر به سایر مناطق و شهرها با هماهنگی شورای جهانی صنایع دستی و ساخت دهکده صنایع دستی برای بازدید گردشگران در شهر جهانی، بهبود روابط دوستانه بین هنرمندان شهر جهانی با سایر هنرمندان جهان و ارائه کمک، تشویق و رونق کسب و کار هنرمندان شهر جهانی از دیگر ویژگی‌های شهر جهانی است که در قالب استانداردها، مشهد از آنها پیروی می‌کند و می‌تواند بهترین گزینه باشد.

مزایای انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره مزایای انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ اظهار کرد: کمک به ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد رفابت بین شهرهای کشور، جذب و افزایش گردشگری داخلی و خارجی، افزایش سهم ایران در سازمان‌های بین‌‍المللی، افزایش شناخت بازارهای جهانی نسبت به ایران از جمله مزایای این انتخاب است.

ابوالفضل مکرمی‌فر ادامه داد: افزایش سرانه تولید ملی و به تدریج افزایش تولید ناخالص ملی، گسترش بازارهای تخصصی، کمک به راه اندازی مراکز صنایع دستی در کشورهای جهان از دیگر مزایای انتخاب مشهد به عنوان شهر ملی گوهرسنگ ها است.

وی درباره اهمیت سنگ‌های قیمتی در شهر مشهد اظهار کرد: حضور سالانه بیش از 20 میلیون زائر و گردشگر در مشهد به عنوان یکی از کلان شهرهای مذهبی، حضور بیش از 90درصد از واحدهای تراش سنگ( اعم از کارگاه و آموزشگاه) کشور در مشهد از مهم‌ترین دلایل اهمیت دادن به سنگ‌های قیمتی در این شهر است.

مکرمی‌فر گفت: اتمام پروژه بزرگ ایجاد مرکز ملی گوهرسنگ‌ها که از سال 1395آغاز شده، ایجاد مرکز نوآوری زیورآلات با حمایت مالی مرکز فنآورهای ریاست جمهوری در مشهد و ایجاد بازارچه تخصصی گوهرسنگ ها در برج تجاری مهر مشهد از برنامه‌های پیش روی شهر جهانی گوهرسنگ ها است.

شهردار مشهد به عنوان دبیر شهر جهانی گوهر سنگ‌ها انتخاب شد

شایان ذکر است دومین جلسه مراسم اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی برگزار و محمدرضا کلایی، شهردار مشهد به عنوان دبیر شهر جهانی گوهر سنگ‌ها انتخاب شد.

در این نشست که معاون صنایع‌دستی کشور، جمعی از استانداران، تعدادی از فرمانداران، شهرداران، مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی حضور داشتند و گواهی‌نامه ۱۵ شهر و روستا به مسئولان استانی ارائه و محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب شد.

کلائی با اشاره به‌عنوان شهر جهانی گوهر سنگ از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی در سال ۹۵ گفت: بیش از ۹۰ درصد واحدهای سنگ‌تراشی کشور و ۸۵ درصد واحدهای ساخت زیورآلات در شهر مشهد هستند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه با همکاری خوب اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اقدامات متعددی آغاز شده است، افزود: برگزاری موزه‌ها، تورها، نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های تخصصی، استفاده از المان‌های تبلیغاتی در شهر، همکاری با آموزش پرورش برای راه‌اندازی هنرستان‌های تخصصی، برگزاری نمایشگا‌ه‌ بین‌المللی بعد از چندین سال از جمله این اقدامات بوده است.

مشارکت همه جانبه در ساخت مرکز ملی گوهرسنگ‌ها

وی گردش مالی صادرات گوهرسنگ‌ها را در سال گذشته ۱۲۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با کمک ایمیدرو  بازارچه گوهرسنگ‌ها را تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌کنیم که کمک بسیاری خواهد کرد.

شهردار مشهد از ساخت شهرک صنعتی گوهرسنگ‌ها با همکاری وزارت صمت و به سرانجام رساندن برندینگ را دو برنامه دارای اولویت استان عنوان کرد و افزود: ما بخش زیادی از پتانسیل بالقوه را در اختیار بازار شرق آسیا گذاشته‌ایم که باید این سهم را با انجام کارهای بیشتر روی موضوع برندینگ بازپس بگیریم.

کلائی در انتها از مشارکت همه جانبه در ساخت مرکز ملی گوهرسنگ ها در مشهد خبر داد.

اعطای گواهی‌نامه شهر ملی فیروزه به معاون استاندار خراسان رضوی

هم چنین در این مراسم لوح شهر ملی صنایع دستی فیروزه به عنوان شهر ملی تراش سنگ فیروزه توسط دکتر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به معاون استاندار خراسان رضوی اعطا شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *