فرمانده قرارگاه اقتصادی سپاه و سودای ریاست جمهوری

مدعی تازه نفس انتخابات 1400

علی روغنگران

انتخابات 1400 تفاوت عمده‌ای با دوره های قبل دارد؛ ایران به لحاظ اقتصادی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد؛ افزایش قیمت دلار در تاریخ ایران رکورد زده است؛ اختلاف ایران و آمریکا به مرحله رویارویی نزدیک شده است؛ بالاترین حجم انتقادها از دولت مستقر مطرح می‌شود؛ شکاف‌های اجتماعی و معضلات معیشتی هر روز بیشتر می شود و … در این شرایط بخشی از اصولگرایان معتقدند فقط یک گزینه نظامی که توان اجماع بالایی میان جریان‌های سیاسی داشته باشد، می‌تواند حل مشکل کند و به اصطلاح کار را جمع کند. برخی از اصلاح طلبان که معتقدند کنار گذاشته شده‌اند نیز بر این باورند که در انتخابات 1400 بهتر آن است که همه قدرت در اختیار اصولگرایان باشد تا آنها بدون دلهره با هر کس می‌خواهند مذاکره کنند و با هر که می‌خواهند توافق کنند؛ بی آنکه نگران مخالفان داخلی باشند. در چنین شرایطی موضوع «رئیس جمهور نظامی» که تا کنون تلویحا مطرح می‌شد، اکنون به عنوان یک تز جدی پیشنهاد می‌شود. در چنین شرایطی صف سرداران برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 روز به روز طولانی تر می‌شود؛ از سردار رستم قاسمی گرفته تا سردار عزت‌الله ضرغامی و از سردار قالیباف گرفته تا سردار سعید محمد همگی به عنوان گزینه های بالقوه مطرح هستند. در میان سرداران به صف ایستاده، اما یکی پیش از دیگران حضور خود در انتخابات را قطعی و علنی کرد، سردار حسین دهقان. او چندی پیش در فیلمی که در «راوی» منتشر شد، به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری کرد. حالا اما به نظر می رسد دومین نفری که فعالیت هایش را جدی و علنی خواهد کرد سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا باشد. محمد اخیرا در گفتگو با سایت اصلاح‌طلب ایلنا هم تلویحا گفته تمایل دارد در انتخابات شرکت کند و اگر خواسته‌ها افزایش یابد این کار را خواهد کرد. به این ترتیب می‌توان سعید محمد را تا اینجای کار جدی‌ترین پدیده انتخابات 1400 معرفی کرد هرچند هنوز در افکار عمومی مسئله انتخابات مسئله اصلی نیست و مردم به اخبار انتخاباتی توجه جدی نشان نمی‌دهند و اخبار آن را پیگیری نمی‌کنند؛ با این حال این موضوع دلیل نمی‌شود که برنامه‌های انتخاباتی سعید محمد به تعویق بیفتد؛ چه آنکه سفرهای استانی سردار محمد بسیار افزایش یافته است؛ از اهواز تا اراک و کرمان و تبریز و اردبیل و آبادان … همگی شهرهایی هستند که در یکماه اخیر سعید محمد به آنها سفر کرده است. سعید محمد در در اهواز قول راه‌اندازی مترو داده و برای آبرسانی روستای غیزانیه، نخستین کسی بود که به منطقه سفر کرد. در کرمان قرار است لایروبی رودخانه‌ها و احداث سیل‌بند را انجام دهد. در اروند کار بهسازی و نوسازی خیابان‌های شهری را برعهده گرفته است. در تبریز قرار است وضعیت پسماندها را سر و سامان بدهد و … محمد با انجام پروژه‌های عمرانی در قامت یک «تکنوکرات متخصص» خود را جایگاه‌یابی کرده است.

 

دستکم دو تیم با نامزدی سعید محمد مخالفت جدی دارند؛ یکی مهرداد بذرپاش و دیگری علیرضا زاکانی. البته طبیعی است قالیباف هم با سعید محمد اختلاف جدی داشته باشد، اما یاران قالیباف که بیست سال است برای ریاست جمهوری او تلاش می‌کنند، آنقدر تجربه دارند که در این مرحله دست به تخریب نزنند

 

اما این همه ماجرا نیست. سفرهای یک ماه اخیر سعید محمد تفاوت عمده‌ای با سفرهای پیشین او دارد. اگر یکبار دیگر عکس‌های او در سفرهایش را ببینید، متوجه می‌شوید که برخلاف گذشته، به تازگی لباس سبز سپاه را بر تن کرده است. تا پیش از این سعید محمد عموما با کت و شلوار در مجامع حاضر می‌شد و عکسی با لباس نظامی از او وجود نداشت. شنیده ها حاکی است که به سعید محمد گفته شده از این به بعد در هر مراسمی حاضر می‌شود، لباس رسمی سپاه را بر تن کند. معلوم نیست دلیل این تکلیف چه بوده است. اما در نخستین تحلیل می‌توان گفت که تا کنون تمامی نظامیانی که برای انتخابات ریاست جمهوری نامشان مطرح شده، فرماندهان سپاه بوده‌اند و از این منظر حضور یک فرمانده سپاه با فعالیت عمرانی؛ آنهم در حالی که لباس شخصی بر تن دارد، تفاوتی میان او و دیگران ایجاد می‌کند و برای کسانی که تمایل دارند گزینه‌های دیگری به جز سردار سعید محمد در انتخابات حاضر شوند، این تمایز خوشایند نیست. نکته دیگر درجه نظامی سعید محمد است. ظاهرا درجه محمد سرتیپ دو است که امانی به او داده شده است. این یعنی او در خوشبیانه‌ترین حالت معادل یک معاون وزیر است و به همین دلیل او از درجه نظامی استفاده نمی‌کرده و با کت و شلوار در جلسات حاضر می‌شده است. در تحلیل دیگر گفته می‌شود برای حذف سعید محمد، او را مجبور به پوشیدن لباس نظامی کرده‌اند. با جدی شدن بحث نامزدی سعید محمد، صدا‌های اعتراض در اردوگاه اصولگرایان هم هر روز بلندتر می‌شود. دستکم دو تیم با نامزدی سعید محمد مخالفت جدی دارند؛ یکی مهرداد بذرپاش و دیگری علیرضا زاکانی. البته طبیعی است قالیباف هم با سعید محمد اختلاف جدی داشته باشد، اما یاران قالیباف که بیست سال است برای ریاست جمهوری او تلاش می‌کنند، آنقدر تجربه دارند که در این مرحله دست به تخریب نزنند. به خصوص اینکه در محافل گفته می‌شود یکی از ماموریت‌های سعید محمد که توسط سرلشگر باقری به او تفویض شده، پاکسازی سپاه از نزدیکان عیسی شریفی بوده است. سایت جهان نیوز سایت نزدیک به علیرضا زاکانی فعلا محتوای تندی را علیه سردار محمد منتشر نمی‌کند و آن را بر عهده مخاطبانی گذاشته که به سایت سر می‌زنند. در عمده کامنت‌های تایید شده این سایت، به صورت خودجوش! نظرات منتشر شده که بگویند سعید محمد رجل سیاسی نیست. کاربری نوشته «ایشان کجا رجل سیاسی است که می‌خواهد نامزد شود؟» کاربر دیگری هم نوشته «با تمام احترامی که برای ایشان قائلم، خدمت این برادر عرض می‌کنم که برای پست ریاست جمهوری مناسب نیست، اما برای یکی از وزارت‌های مهم؛ مثلا اقتصاد یا صمت یا جهاد کشاورزی مناسب است.»

این نظرات کمابیش در صفحات اجتماعی اصولگرایان هم مطرح می‌شوند. این نقد‌ها شاید کنایه به سال 92 باشد که زاکانی به خاطر همین دلیل، رد صلاحیت شده بود. به این ترتیب بخشی از اصولگرایان از دو جهت با سعید محمد مخالفت می‌کنند؛ یکی آنها که معتقدند سعید محمد «جبهه‌ندیده» است و ارتباطی با نسل اولی سپاه ندارد و دوم آنها که اساسا روی «رجل سیاسی بودن» او «ان‌قلت» دارند. چندی پیش روزنامه اعتماد نوشت که یک کانال تلگرامی موسوم به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» انتقاداتی را نسبت به امضای توافقنامه میان «قرارگاه خاتم الانبیا و گروه مالی گردشگری برای توسعه فولاد بناب آذربایجان شرقی» مطرح کرده است. ظاهرا هدف انتقاد‌ها، سعید محمد به عنوان فرمانده قرارگاه بود. ماجرا از آنجا آغاز شد که خبر امضای توافقنامه‌ای میان «سعید محمد» و «مهدی جهانگیری» برادر معاون اول رئیس‌جمهوری که با سروصدا‌های فراوان از سوی اصولگرایان به عنوان «مفسد اقتصادی» معرفی شده بود، رسانه‌ای و اتفاقا بدون هیچ کم و کاست در رسانه‌های جریان اصلی این جناح سیاسی منتشر شد. بر اساس این خبر، توافقنامه‌ای به ارزش 20 هزار میلیارد تومان میان «محمد» و «جهانگیری» به امضا رسیده که کانال تلگرامی «سپاه پاسداران» در این باره نوشت: «آقایان تکلیف ما را روشن کنید؛ جهانگیری مفسد اقتصادی هست یا نیست؟ اگر مفسد است چرا چند سال پرونده متوقف است و آزادانه با خاتم توافقنامه می‌بندد؟ اگر مفسد نیست علنا اعلام کنید و بگویید ما اشتباه کردیم یک کارآفرین و تولیدکننده و فعال اقتصادی را چند ماه زندان کردیم و آبرویش را بردیم!»

اگرچه روابط عمومی سپاه اعلام کرده هیچ کانال تلگرامی ندارد، اما دو کانال «سپاه قدس» و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به شدت در تلگرام فعال هستند و اخبار دست اولی از اتفاقات امنیتی و سیاسی منتشر می‌کنند و نکته عجیب اینکه هیچگاه سپاه به خاطر استفاده از نام و عنوان خود با این کانال‌ها برخورد نکرده و برعکس در فرآیندی عجیب جدیدترین اخبار سپاه به آنها می‌رسد. هرچند همه جریان‌های کشور از وضعیت مهدی جهانگیری و آزادی او انتقاد دارند، اما انتقاد جریان راست این تفاوت را داشت که بتواند با استفاده از مهدی جهانگیری به سعید محمد بتازد. سعید محمد در آن دیدار نیز با لباس نظامی در کنار مهدی جهانگیری حاضر شد. البته دست به دست شدن تصویر سعید محمد و برادر اسحاق جهانگیری، فراتر از یک کانال تلگرامی بود. اما آنقدر‌ها روی وجهه این جوان گمنام اثرگذار نبود. برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند مهدی جهانگیری با قرار وثیقه هزارمیلیاردی آزاد شده است. رجانیوز که این خبر را منتشر کرده بود البته مدعی نیز شده بود وثیقه جهانگیری ابتدا شش هزار میلیارد تومان بوده، اما به هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. بعد از حاشیه‌های پیش آمده، سردار محمد درباره قرارداد همکاری با گروه مالی گردشگری برای توسعه فولاد بناب اعلام کرد که «قرارگاه سازندگی خاتم با ماموریت توانمند سازی کشور ضمن رویکرد بومی‌سازی با همه مجموعه‌های حقوقی رسمی در نظام مقدس جمهوری اسلامی قرارداد منعقد می‌کند و ملاک برای ما شخصیت حقوقی سازمان‌هاست، نه شخصیت حقیقی افراد. بدیهی است که ممکن است برخی افراد حواشی داشته باشند که متاسفانه اینگونه افراد کم هم نیستند، ولی این جزئیات نباید ما را از هدف اصلی که تکمیل زنجیره ارزش و توانمندسازی کشور می‌باشد غافل کند. ما به همه ظرفیت‌های کوچک و بزرگ کشور که متعلق به دولت است، فارغ از مناسبات سیاسی و مسائل فردی کمک خواهیم کرد تا ایران را به رشد اقتصادی و زیربنایی برسانیم.»

طبیعی بود کسی چنین پاسخی را از سعید محمد نپذیرد که بخواهد ملاک ارزش‌ها را اینگونه جابجا کند. برخی نیز اینگونه تحلیل کردند که سعید محمد را با لباس نظامی در حال قرارداد مقابل مهدی جهانگیری قرار دادند تا بتوانند او را راحت‌تر حذف کنند؛ هر چه هست تیم سعید محمد فعلا بزرگترین گاف خود را داده و او را مقابل فردی قرار داده که به گفته دادگاه، پرونده‌های فساد میلیاردی دارد و از رحیم مشایی گرفته تا دیگران، با همه لابی‌های عجیب داشته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *