«صبح امروز» از روند صعودی قیمت یک کالای دیگر در روزهای اخیر گزارش می‌دهد؛

مرغ هم از سفره‌ها پر کشید!

مریم اصغری

این روزها بازار مرغ روزهای پر تنشی را می‌گذراند و هرروز قیمت‌ها نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند. اواخر مهرماه قیمت مرغ حوالی 18هزار تومان بود و در انتهای هفته اول آبان ماه نیز، به مرز 20هزار تومان رسید. چند روز بعد دولت نرخ مصوب 20هزار و 400 تومانی را برای این کالا در نظر گرفت که البته نسبتا در عمل امکانپذیر نشد. هفته گذشته قیمت مرغ در بازار به حدود 27 هزار تومان رسید و در نهایت امروز در سطح شهر مشهد با نوسان قیمتی بین 35 تا 39 هزار تومان فروخته می‌شد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» به گفته کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در مرغداری‌های گوشتی در هر دوره، بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید، به خوراک مرغ‌ها بستگی دارد. به عقیده آن‌ها تقریبا می‌توان گفت که 70 درصد هزینه‌های تولید در یک واحد مرغداری به امور تغذیه مرغ‌ها ربط داده می‌شود. بنابراین بدون تردید، یکی از مواردی که باعث می‌شود قیمت گوشت مرغ دوباره پر بکشد، درکنار میزان جوجه‌ریزی به حد نیاز عرضه و تقاضا در بازار، کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها است.

قیمت مرغ ارتباطی با نهاده ندارد

با توجه به گلایه های مردمی که در دو روز اخیر در خصوص افزایش بی‌رویه قیمت مرغ به دست ما رسید، برآن شدیم تا در این خصوص با مسئولین ذی‌ربط گفتگویی داشته باشیم.

 

جعفری: کمبود نهاده‌ها، هم در گرانی قیمت فعلی و هم در عدم جوجه‌ریزی تاثیر داشت. چراکه مرغداران نگران وضعیت نهاده‌ها بودند و جوجه‌ریزی‌ها را با تعلل و تاخیر انجام دادند. بنابراین در مقطع یک هفته تا ده روزه‌ای در کل کشور، جوجه ریزی نداشتیم و به همین دلیل شوک قیمتی را از دو روز پیش شاهد بودیم

 

در این خصوص، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در گفتگو با «صبح امروز» بیان کرد: در خصوص اینکه نهاده‌های دامی در چند روز گذشته از بنادر و گمرکات ترخیص شده است یا خیر، اطلاعی ندارم. چراکه ما در استان‌ها چندان مطلع نیستیم و این موضوعات توسط تیم متمرکز در وزارتخانه تهران پیگیری می‌شود و حسب توجه به ضریبی که هر استان دارد، نهاده‌ها بارگزاری می‌شود و در نهایت ما در شهرستان‌ها توزیع می‌کنیم.

مجید جعفری ادامه داد: موضوع این است که بحث گرانی فعلی قیمت مرغ، هیچ ارتباطی با نهاده‌ها ندارد. در واقع در مقطعی در مهرماه به دلیل اینکه جوجه برای جوجه‌ریزی وجود نداشت، جوجه‌ریزی با تاخیر انجام و باعث کمبود فعلی در بازار شد، البته این موضوع یک مشکل کشوری است.

وی ادامه داد: البته تا حدودی کمبود نهاده‌ها، هم در گرانی قیمت فعلی و هم در عدم جوجه‌ریزی تاثیر داشت. چراکه مرغداران نگران وضعیت نهاده‌ها بودند و جوجه‌ریزی‌ها را با تعلل و تاخیر انجام دادند. بنابراین در مقطع یک هفته تا ده روزه‌ای در کل کشور، جوجه ریزی نداشتیم و به همین دلیل شوک قیمتی را از دو روز پیش شاهد بودیم.

مرغ گرم داریم، اما میزان آن کم است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: در ستاد تنظیم بازار برای بهبود شرایط فعلی تصمیمات خوبی گرفته شده است. در این زمینه خروج گوشت مرغ منجمد و گوشت مرغ قطعه‌بندی شده از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد. همچنین توزیع روزانه مرغ منجمد در سطح استان نیز مدنظر قرار گرفت.

 

یعقوب‌زاده: عامل اصلی افزایش قیمت، کمبود نهاده و تا حدود زیادی، محدود شدن جوجه‌ریزی در اوسط مهرماه بود که پس از ۴۵ روز، حالا اثرات کمبود آن را مشاهده می‌کنیم

 

وی تاکید کرد: این توضیحات بدان معنا نیست که مرغ در بازار وجود ندارد؛ بلکه مرغ گرم در بازار هست اما میزان آن کمتر از حد تقاضا است که باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

جعفری در پایان‌بندی صحبت‌های خود مطرح کرد: از آنجایی که در چند روز آینده جوجه‌های آماده در سطح کشور آماده عرضه به بازار می‌شوند، مشکل کمبود و گرانی مرغ گرم نیز ظرف مدت چند روز آینده برطرف خواهد شد .

اثرات کمبود نهاده و محدود شدن جوجه‌ریزی پس از 45روز

مدیر امور طیور استان نیز در خصوص دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر در گفتگو با «صبح امروز» بیان کرد: عامل اصلی افزایش قیمت، کمبود نهاده و تا حدود زیادی، محدود شدن جوجه‌ریزی در اوسط مهرماه بود که پس از ۴۵ روز، حالا اثرات کمبود آن را مشاهده می‌کنیم.

بعقوب‌زاده با اشاره به مصرف روزانه مرغ در استان خراسان رضوی بیان کرد: در استان به طور متوسط بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ تن مصرف روزانه مرغ داریم که اکنون با توجه به محدودیت‌های کرونا، مصرف مرغ در حداقل است که اگه به همین منوال باشد، تولید مرغ از دهم آذر به بعد، بیشتر از نیاز استان خواهد بود.

وی ادامه داد: موضوع افزایش قیمت مرغ، تنها برای چند روز اتفاق افتاده است و از ابتدای هفته آینده، مرغ گرم به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار توزیع می‌گردد. البته کمبود فعلی نیز با توزیع مرغ منجمد در بازار در حال جبران است.

توزیع مرغ منجمد 15هزار تومانی در شبکه توزیع

در خصوص تصمیمات گرفته شده در کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی برای بهبود شرایط فعلی میزان و قیمت مرغ در استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: علاوه بر ممنوعیت خروج گوشت مرغ منجمد و گوشت مرغ قطعه‌بندی شده از استان، مصوبه قبلی کارگروه تنظیم بازار استان مبنی بر خروج مرغ زنده از خراسان رضوی همچنان برقرار و لازم‌الاجرا است.

علی رسولیان بیان کرد: یک هزار و 600 تن گوشت مرغ منجمد طرح تنظیم بازار به خراسان رضوی اختصاص یافته بود که از این تعداد 838 تن مربوط به مشهد و باقی مربوط به سایر شهرستانهای استان است، از سهمیه مشهد 412 تن تاکنون توزیع شده و باقی آن مانده است.

وی افزود: هم اینک گوشت مرغ منجمد باقیمانده سهمیه مشهد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام استان از سردخانه سرخس با انتخاب مباشر به این شهر حمل خواهد شد و این میزان به همراه 200 تن گوشت مرغ منجمد از سردخانه مشهد به قیمت مصوب هر کیلوگرم 150 هزار ریال در شبکه توزیع طرح تنظیم بازار شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ، تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری، فروشگاه‌های حاشیه شهر، فروشگاه‌های بسیج و شبکه صنفی منتخب توزیع می‌شود.

ترخیص 1.4 تن نهاده دامی از گمرکات

شایان ذکر است روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز وعده داد که با افزایش ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر و گمرکات کشور، شاهد تعادل در بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ خواهیم بود.

علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه وزارت صمت به عنوان تامین‌کننده نهاده‌های دامی است، از ترخیص ۱.۴ میلیون تن کالا از گمرکات خبر داد و مسئولیت تنظیم بازار در حوزه گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی خواند و تصریح کرد: کالاهای ترخیص شده، تحویل وزارت جهاد کشاورزی می شود و این وزارتخانه باید از طریق سامانه بازارگاه نسبت به توزیع آن اقدام کند، بنابراین کار نظارت بر توزیع این محصولات نیز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

اگر قیمت مرغ کنترل نشود این کالا برای قشر عظیمی از جامعه دست‌نیافتنی خواهد شد

در این روزهای تلخ کرونایی، مردم به میزان کافی فشار مضاعف اقتصادی را تحمل می‌کنند و افزایش قیمت‌ها به میزان کافی سفره‌های آنها را کوچک کرده است، تاجایی که برای قشری از جامعه در شرایط کنونی خرید کالاهای اولیه زندگی هم به سختی انجام می‌پذیرد. در این پروسه به مرور گوشت قرمز از سبد خانوارها رخت بست و پس از آن نوبت به شیر و محصولات لبنی رسید. اکنون نیز اگر قیمت مرغ کنترل نشود این کالا نیز برای قشر متوسط و ضعیف جامعه دست نیافتنی خواهد شد. در این بین برخی که توان دارند به ناچار با همین قیمت‌ها خرید می‌کنند اما برخی که اقشار ضعیف‌تر جامعه محسوب می‌شوند، چشم انتظار کاهش قیمت خواهند ماند تا شاید مرغ مجدد مهمان سفره‌هایشان باشد. برای مردم فرقی نمی‌کند نهاد نظارتی یا توزیع کننده کیست! برای آنها اولویت اول توان خرید است و اگر این اولویت نباشد، دانستن مقصر چیزی را عوض نمی‌کند!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *