رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اعلام کرد:

  20 هزار رای قلع معطل اجرا

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: متاسفانه عملکرد کمیسیون‌های ماده 100 و مدیریت‌های شهری طی سالیان سبب شده تا حرمت رعایت ضوابط شهرسازی شکسته شود و ثمره آن 16 تا 20 هزار رای قلعی است که صادر شده ولی به دلیل تعدد آراء و شرایط اجتماعی امکان اجرا ندارند.

به گزارش صبح امروز محمدهادی مهدی‌نیا در حاشیه برگزاری جلسه کمیته نظارتی منطقه 12 شهرداری به تشریح سطح بازدارندگی از تخلف آراء قلع کمیسیون ماده 100 پرداخت و اظهارکرد: این آراء در مناطق برخوردار که هزینه غیررسمی شدن زیاد است، سازنده و یا مالک را از تخلف بازمی‌دارد چراکه عدم اجرای رای قلع مانع از صدور پایانکار و صدور سند تفکیکی و … و در نتیجه تبدیل سند از رسمی به غیررسمی می‌شود.

مهدی‌نیا با بیان اینکه بنای ساخت و ساز در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرها و پیرامون روستاهای حریم شهر عمدتا برپایه ساخت‌وساز غیرمجاز است و مالک به دلیل هزینه‌بر شدن رویه‌ها، تمایلی به طی کردن فرآیند قانونی همچون دریافت پروانه و … ندارد، گفت: برهمین اساس سازنده صرفا به فکر فروش قولنامه‌ای ساختمان است و لذا رای‌های قلع در این مناطق فاقد بازدارندگی است.

وی افزود: عمده آراء قلع صادر شده نیز مربوط به همین مناطق یاد شده است که اجرایی نمی‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه تعدد بسیار آراء قلع و همچنین برخی تبعات اجتماعی و اقتصادی جزو موانع اصلی پیش روی دستگاه های مجری آراء قلع هستند، تصریح کرد: همین دو موضوع سبب شده که لبه تیز قلع برندگی و نفوذ خود را از دست بدهد و هرروز شاهد افزایش تعداد رای‌های اجرا نشده در بافت پر شهری باشیم.

مهدی‌نیا تعداد آراء قلع اجرا نشده را براساس آمار اداره کل کمیسیون‌های ماده 100، بین 16 تا 20 هزار رای اعلام کرد و گفت: عمده این آراء مربوط به 4 الی 5 سال گذشته است چراکه آراء مربوط به پیش از 5 سال گذشته مشمول سنوات شده و معمولا تبدیل به جریمه شده‌اند.

وی افزود: متاسفانه 90 درصد ساختمان‌هایی که برای آنها پروانه صادر می‌شود، تخلف ساختمانی دارند و همین گستردگی دایره شمولیت سبب شده تا بار وزنی اجتناب از ارتکاب تخلفات ساختمانی کاسته شود؛ امروز حرمت ضوابط شهرسازی شکسته شده که این اتفاق ثمره عملکرد کمیسیون‌های ماده 100 از بدو تاسیس و نحوه مدیریت‌های شهری از سنوات گذشته است چراکه عدم رعایت ضوابط را به امری عادی تبدیل شده است.

مهدی‌نیا با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی ما هم نقش بسزایی در گرایش افراد به تخلفات ساختمانی دارند، گفت: این طرح‌ها بعنوان ملاک پاسخگویی به شهروندان، نگاهی ایده‌آلی و به دور از واقعیت دارند که اقتصاد زمین را هم درنظر نمی‌گیرد؛ یکی از عوامل تولیدکننده تخلف و به تبع آن، آراء قلع متعدد، همین موضوع فاصله طرح‌های توسعه شهری از واقعیت است.

خلاء زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در منطقه 12 کاملا محسوس است

هم چنین نایب رئیس شورای شهر مشهد گفت: خلاء زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در منطقه 12 کاملا محسوس است و باید توجه ویژه‌ای نسبت به این حوزه شود؛ رویکرد شورای شهر مشهد نسبت به این موضوع، رویکردی حمایتی است و این حمایت را در قالب تخفیف در بهای صدور پروانه و … عملی خواهیم کرد.

حمیدرضا موحدی‌زاده در حاشیه این جلسه به سرانه‌های بهداشتی و درمانی در این منطقه اشاره داشت و اظهارکرد: مشاور در طرح تفصیلی این منطقه باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌ها و کاربری‌های بیمارستانی و درمانی و بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا شرایط به نحوی پیش‌رود در آینده بتواند پاسخگوی نیازهای ساکنان باشد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر 5 درمانگاه در منطقه 12 شهرداری مشهد فعال است ولی بیمارستانی در این محدوده نداریم و ساکنان باید برای پاسخگویی به نیازهای خود به سایر مناطق مراجعه کنند، گفت: خلاء زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در منطقه 12 کاملا محسوس است؛ البته درخواست‌هایی برای ساخت بیمارستان تخصصی وجود دارد که شهرداری باید افراد متقاضی را به اداره کل راه‌وشهرسازی معرفی کند زیرا زمین‌های دولتی با کاربری درمانی در اختیار این اداره کل هستند.

موحدی‌زاده با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت خیرین شهر یار برای احداث بیمارستان در این محدوده، افزود: انگیزه متقاضیان ساخت بیمارستان و مراکز درمانی بیشتر جنبه عام‌المنفعه دارد چراکه سرمایه‌گذاری در این حوزه انگیزه قوی انسانی می‌طلبد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم توسعه فضاهای درمانی و بیمارستانی در منطقه 12، تصریح کرد: رویکرد شورای شهر مشهد نسبت به این موضوع، رویکردی حمایتی است و این حمایت را در قالب تخفیف در بهای صدور پروانه و … عملی خواهیم کرد.

موحدی‌زاده گفت: اجر احداث یک بیمارستان که با جان مردم سروکار دارد، کمتر از ثواب ساخت مسجد و یا مدرسه نیست و از این اقدام حمایت می‌کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *