سرپرست شهرداری منطقه 5 مشهد اعلام کرد:

10 درصد منطقه 5 فرسوده است

شهرها مانند یک انسان زنده پویا، فعال و در حال تغییرند و همان گونه که انسان با رشد و توسعه فکری و فیزیکی نیازهای متفاوتی دارد، شهرها نیز در فرآینده توسعه تکنولوژیکی و اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته اند، رشد و توسعه نامتوازن شهر که متاثر از فاکتورهای مختلف درونی و بیرونی است نیز بر سرعت فرسوده شدن شهرها افزوده است هر چند که شرایط اققتصادی و فرهنگی و اجتماعی در زمان ساخت ابنیه نیز بر فرسودگی یا به عبارتی ناکارآمدی بافت های شهر تایر گذار بوده است.

یکی از بافت هایی که در مشهد به بافت «حاشیه شهر» معروف است، برخی بافت های محدوده شهرداری منطقه 5 است که برخی از آن ها روستاهایی بوده اند که به شهر مشهد الحاق و یا به عبارتی دیگر هضم شده اند و برخی نیز به دلیل دور بودن از مرکز شهر و ارزان بودن زمین به محلی برای اقشار کم درآمد تبدیل شده و متاثر از درآمد پائین نیز به صورت آلونک و ساخت وسازهای غیر مجاز و غیر مهندسی ساخته شده اند.

درباره وضعیت محدوده منطقه 5 شهرداری مشهد سرپرست شهرداری این منطقه پنج گفت: شهر مشهد در مجموع بیش از سه هزار و 800 هکتار بافت فرسوده دارد، یعنی بیش از یک میلیون از جمعیت این شهر در بافت ناکارآمد ساکن هستند که 10 درصد آنان در منطقه پنج قرار دارند.

میلاد مرادنیا در مراسم افتتاحیه خانه های دوام ثامن و ایمنی شهرداری مشهد، اظهار کرد: منطقه پنج به عنوان یک منطقه ویژه در حوزه بافت های فرسوده محسوب می شود. 35 درصد مساحت این منطقه دارای بافت فرسوده است که این میزان معادل 68 درصد جمعیت و برابر 180 هزار نفر ساکن در این محدوده می باشد که نیازمند توجه ویژه مسئولان شهری است.
وی افزود: برای این موضوع باید برنامه ویژه ای وجود داشته باشد زیرا حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و حادثه ازمیر ترکیه این موضوع را بیش از پیش برجسته تر می کند.
سرپرست منطقه پنج مشهد بیان کرد: شهر مشهد در مجموع بیش از سه هزار و 800 هکتار بافت فرسوده دارد، یعنی بیش از یک میلیون از جمعیت این شهر در بافت ناکارآمد ساکن هستند که 10 درصد آنان در منطقه پنج قرار دارند.
مرادنیا خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه های طراحی شده بتوانیم اقدامات موثری در این منطقه انجام دهیم. منطقه پنج به عنوان پایلوت مدیریت بحران در مناطق شهر مشهد انتخاب شده است که در این راستا اقداماتی همچون افتتاح سوله های بحران، تجهیز سوله های بحران با اعتبار 25 میلیارد ریال، ایجاد پد بالگرد و تشکیل تیم والیبال بانوان انجام شده است.

ایجاد اولین پد پالگرد در منطقه پنج

هم چنین رئیس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد در این مراسم گفت: امروز با تلاش های انجام شده اولین پد بالگرد در منطقه پنج ایجاد شد که امیدواریم مقدمه ای برای ایجاد پد بالگرد در پایانه مسافربری این شهر و سایر مناطق شهرداری مشهد باشد.

وحید اکلملی اظهار کرد: با وجود اینکه خوشبختانه تا به امروز حادثه بزرگی را در این شهر تجربه نکرده ایم اما یکی از دغدغه های بنده؛ بحث امداد و نجات در شرایط بحرانی شهر مشهد است زیرا ما در دومین کلان شهر کشور زندگی می کنیم.
وی افزود: در کلان شهری مانند مشهد با بحران های آبشاری مواجه خواهیم بود که موجب انفجار، آب گرفتگی ها، فرونشست ها و فروچاله های خواهد شد که این موضوع می تواند تاثیر به سزایی در امداد رسانی و میزان تلفات داشته باشد.
رییس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد بیان کرد: در کلان شهری مانند مشهد و تهران حداقل زمان امداد رسانی از یک منطقه به منطقه دیگر 48 ساعت است که بسیار تکان دهنده است و مدت زمان رسیدن امداد از اطراف شهر به سمت داخل هسته مرکزی، ده ها روز است و این به قیمت از دست دادن فرصت ها است و این موضوع مطالعات برآورد شده است.
اکلملی خاطرنشان کرد: امروز با تلاش های انجام شده اولین پد بالگرد در منطقه پنج ایجاد شد که امیدواریم مقدمه ای برای ایجاد پد بالگرد در پایانه مسافربری شهر مشهد و سایر مناطق شهرداری مشهد باشد. همچنین امروز خانه های دوام و ایمنی در مناطق سیزده گانه شهرداری مشهد، افتتاح شد چرا که همیشه یکی از مشکلات ما برای مانور و آموزش، نبود تجهیزات مورد نیاز بود که امروز کلیه تجهیزات مورد نیاز تهیه و در خانه های دوام ثامن مستقر شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *