سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد خبر داد:

تکمیل پروژه شهروند سپاری تا پایان امسال

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد از تکمیل فرآیند شهروندسپاری صدور مجوزهای ساختمانی تا پایان سال و الکترونیکی شدن این فرآیند خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، آیدا مهربان در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد که به مناسبت روز آمار و برنامه ریزی انجام شد، ضمن تقدیر از حمایت های رئیس کمیسیون در خصوص طرح ها و برنامه های معاونت اظهار کرد: حمایت‌های ایشان و کمیسیون از برنامه‌ها و لایحه‌های معاونت و شهرداری بسیار ارزشمند و اثرگذار بوده که نتیجه آن سرعت گرفتن اقدامات و برنامه‌های شهرداری است.
وی افزود: در موضوع شهر هوشمند نیز قرارداد جدیدی منعقد شده تا روند اجرایی کار شهرداری الکترونیک سرعت بیشتری پیدا کند و می‌توانیم بگوییم که پروژه شهروندسپاری تا پایان سال به‌طور کامل و به معنای واقعی تکمیل‌شده و شهروندان از سال آینده می‌توانند تمام روند درخواست و اخذ مجوز را به‌طور کامل و ۱۰۰ درصد از منزل و بدون نیاز به مراجعه حضوری به انجام رسانند. در این خصوص برنامه‌های مفصلی درباره اصلاح فرایندها در معاونت به انجام رسید و در مرحله تکمیلی قرار داریم.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: در موضوع یکپارچه‌سازی مطالعات اقدامات چشمگیری در حال انجام است و بنا است با تعریف فرآیندهایی، مطالعات اجرایی و برنامه‌ریزی شهرداری اصلاح و بازنگری شود که در این خصوص حمایت ویژه کمیسیون موردنیاز است.
مهربان خاطرنشان کرد: یکپارچه سازی مطالعات یکی از برنامه های محوری معاونت است زیرا یکی از معضلات همیشگی مطالعات، مساله زمان بوده و همیشه اگر توقع مطالعات دقیق داشتیم اجرای کار زمان‌بر می‌شده و اگر بر سرعت عمل تأکید داشتیم از دقت مطالعات کم می‌شده است. برای اصلاح این شرایط باید با تحقیق بسیار روند اجرای فرآیند مطالعات را اصلاح‌کرده مسئولیت و تعهد بیشتری به مشاور بسپاریم.
وی هدف از یکپارچه‌سازی مطالعات را افزایش دقت و کاهش زمان دانست و اضافه کرد: راهکار این کار یکپارچه‌ سازی با نگاه متمرکز و درعین‌حال با اجرای عملکردهای نیمه‌متمرکز است. به این معنا که با ارائه تفویض‌های جدید به بخش‌های مختلف، سرعت اجرای مطالعات را افزایش دهیم و نگاه متمرکز برای حفظ مدیریت یکپارچه را حفظ کنیم.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد تصریح کرد: در حال حاضر انجام مطالعات، اجرای آن و مهندسی ارزش به سه گروه مختلف واگذار می‌شود و هیچ‌کدام از این گروه‌ها ارتباط ساختاریافته باهم ندارند، درحالی‌که تمام این مراحل باید به‌طور یکپارچه و در ارتباط منطقی باهم به انجام برسد.
رصدخانه؛ دیتای مشهد
مهربان گفت: از دیگر موضوعاتی که مجموعه معاونت برنامه‌ریزی در حال پیگیری آن است، بحث راه اندازی یک رصدخانه به‌ دوراز نگاه تشریفاتی است. این اقدام با این هدف انجام می شود که شهروندان، گروه‌های متخصص و کارشناسان بتوانند از دیتای تولیدی آن بهره‌ برداری کرده، روی این دیتا بارگذاری‌های مختلف انجام دهند و به‌طور مستمر در فرآیند رفت ‌و برگشت موضوعات، دیتای کاربردی جدید برای شهر تولید شود. از این طریق انتشار آزاد دیتا شهری نیز مهیا می‌شود.
وی ادامه داد: محل رصدخانه نیز در کارخانه نوآوری مشهد پیش‌بینی‌شده تا امکان واگذاریAPI مهیا شده و از این طریق شرکت‌ها امکان تولید کسب‌وکار از طریق این دیتا را داشته باشند. زمان تکمیل این پروژه نیز بهمن‌ماه خواهد بود.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: در زمینه استفاده از خلاقیت ها، ایده‌های نوآورانه و تفکرات علمی و عملیاتی استارتاپ ها و شرکت‌های نوآور نیز برنامه‌هایی در دست داریم تا بتوانیم از همه پیشنهادهایی که منجر به پویاتر شدن مدیریت شهری می‌شود به‌طور ساختاری استفاده کنیم. لذا پس از بهره‌برداری از کارخانه نوآوری بر اساس فراخوان‌هایی به دنبال جذب ایده‌ها و محصولاتی خواهیم بود که در بهینه‌سازی مدیریت شهری کاربرد اساسی داشته امکان حل مشکلات شهر و ایجاد ظرفیت‌های جدید را دارا باشند.
با تمام توان از برنامه های معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد حمایت می کنیم

رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد در دیدار با سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری و مدیران این معاونت بر استمرار حمایت های کمیسیون و شورای پنجم از طرح ها و برنامه های معاونت برنامه ریزی باهدف ارتقا فعالیت ها و سطح خدمات شهرداری تاکید کرد.

بتول گندمی در این جلسه با بررسی بخش های مختلف عملکرد معاونت، ضمن مدنظر قراردادن دغدغه ها و حساسیت های شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: یکی از تاکیدات و حساسیت‌های کمیسیون برنامه‌ و بودجه؛ انجام درست کارها و پروژه ‌ها و حفظ واقع ‌نگری در طراحی لوایح بودجه و اصلاح بودجه است و این کمیسیون به‌هیچ‌عنوان بنای مانع تراشی در اجرای طرح‌ ها و برنامه ‌های شهرداری را ندارد و همیشه از انجام کار و کارهای انجام ‌شده دفاع و حمایت کرده است.
وی افزود: اما آنچه مورد تاکید کمیسیون برنامه و بودجه بوده، آن است که اصلاحات بودجه و درخواست افزایش اعتبارات بر مبنای کار واقعی انجام‌شده و پیشرفت‌های واقعی و با هدف به نتیجه رسیدن، تکمیل و بهره ‌برداری پروژه‌ها باشد. از مشکلاتی که در ابتدای دوره با آن دست‌ به ‌گریبان بوده ایم؛ عدم رعایت مبنا و اصولی بود که از آغاز دوره پنجم بر آن‌ها تأکید شده که ازجمله آن می توان به داشتن مطالعات کامل برای پروژه‌های عمرانی اشاره کرد که در ابتدای دوره برای جا انداختن این مبنا تلاش بسیاری شده است.
او یادآور شد: متأسفانه طرح و مطالعات اکثر پروژه‌ های آغاز شده در شهرداری، در زمان آغاز پروژه هنوز تکمیل ‌نشده بود که این نقیصه سبب تأخیر فراوان در انجام پروژه و همچنین بلاتکلیفی بودجه‌ ها و اصلاحیه ‌های بودجه بود. کمیسیون نیز مبنایی برای بررسی درخواست‌ ها و تعدیل آن نداشت.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: موضوع دیگر رعایت همه اصول و جوانب احتیاط در انجام مطالعات پروژه ‌ها است. هنوز باوجود حجم بسیار بالای کار انجام‌ شده در شهر مشهد، شاهد آن هستیم که در برخی مگاپروژه‌ ها، مطالعات مشاور به ‌درستی انجام‌ نشده و شهرداری در میانه پروژه درخواست اصلاح بودجه برای همان پروژه را دارد. این ایراد قابل ‌بحثی است که باید برای رفع ریشه ‌های آن اقدامات اساسی انجام شود.
گندمی خاطرنشان کرد: به‌عنوان ‌مثال در اجرای پروژه خط دو قطار شهری که قرارداد آن در دوره گذشته بسته‌ شده بود، عدم انجام مطالعات دقیق و اصولی سبب افزایش چند برابری هزینه تمام‌ شده این پروژه شد؛ درحالی‌که بودجه ابتدایی و پیش‌بینی پروژه ۸۵۰ میلیارد تومان بود اما امروز مبلغ تمام‌شده پروژه به بیش از چهار هزار میلیارد تومان بالغ شده است.
لزوم دقت برای پیشگیری از انتقاد
وی اضافه کرد: به‌ هرحال گروه‌ ها و جریان‌ های رقیب در تحلیل و بررسی عملکرد جناح مقابل با پررنگ کردن نقاط ضعف و ایرادات، به انتقاد از رقیب می ‌پردازند، لذا با به خرج دادن دقت عمل بیشتر باید راه را بر چنین انتقاداتی ببندیم. یکی از دغدغه‌ های شورای اسلامی شهر مشهد، پیشگیری از اجرای هرگونه کار بدون مطالعه و تحقیق است زیرا سبب آسیب به کارنامه و عملکرد مجموعه مدیریت شهری خواهد شد.

شفافیت دارای آثار ماندگار است
گندمی گفت: موضوع دیگری که در شورا تأکید بسیاری بر آن وجود دارد، اصل شفافیت در تمام وجوه و امور شهرداری است. هرچند رعایت شفافیت سبب ایجاد آسیب ‌هایی به سیستم خواهد شد که در حوزه نیروی انسانی این آسیب چشمگیر تر است اما شورا از این اقدامات پشیمان نیست و چنانچه به ابتدای دوره بازگردیم بازهم همین روند را تکرار خواهیم کرد. آنچه در این باب مورد تأکید و اهمیت می باشد، آن است که سنگ بنای چنین اموری باید آن‌قدر محکم قرار گیرد که قابلیت برگشت‌ نداشته باشد. لذا سامانه فاش باید چنان جایگاهی پیدا کند که همیشه و همه بخش ‌ها ناچار به رعایت قواعد و استانداردهای آن باشند و برگشت از این روال امکان‌پذیر نباشد.
وی ادامه داد: برای بستن مسیر برگشت نیز ابتدا باید خود ما تحملمان را در قبال انتقاداتی که به عملکردمان وارد می‌شود، بالا برده و در گام دوم نیز باید هزینه ‌های عدول از الزامات سامانه فاش را به‌ شدت افزایش دهیم. نباید از انتقادات رسانه ‌های خبری بترسیم زیرا اگر امروز اجرای شفافیت بیشتری از ما خواسته می‌شود، زمینه پررنگ شدن این شفافیت در ادوار بعدی و پاسخگو شدن مدیران بعدی شهر فراهم خواهد شد. از طرفی ما در دوره فعلی با رعایت همه شرایط بروز شفافیت می‌توانیم با سربلندی نتیجه اقدامات خود را به مردم اعلام کرده و سایر گروه‌ها و دستگاه‌ها را در رعایت همین میزان شفافیت به چالش دعوت کنیم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: از دیگر موضوعاتی که شورا همیشه بر آن تأکید داشت، می توان به کاهش و یا حذف دخالت ‌های فیزیکی اشخاص در امور جاری به‌ منظور حذف اختیار اعمال‌ نظرهای شخصی اشاره کرد که در این خصوص نیز باید برنامه های ویژه شهرداری تا حصول نتیجه کامل دنبال شود.
ضرورت  اطلاع رسانی از اقدامات
وی افزود: با وجود آنکه کار بسیاری در مجموعه مدیریت شهری در حال انجام است، اما این اقدامات و فرآیندها به‌درستی اطلاع‌رسانی نشده و نتایج حاصل به‌طور کامل ارزیابی و بهره‌برداری نمی‌شود. اینگونه مورد انتقادهای غیرواقعی قرار می‌گیریم و باید با تکمیل برنامه‌های خود این مشکل را حل کنیم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر سرعت عمل ما را کاهش می‌ دهد، چالش اخذ تأییدیه‌ ها و مجوزها از وزارت کشور است که در برخی امور ازجمله تائید اساسنامه‌ ها و ثبت شرکت‌ ها مدیریت شهری را با مشکلاتی مواجه می‌کند. برای حل این مشکل نیز باید چاره اساسی اندیشیده شود زیرا وزارت کشور توجه چندانی به الزامات و نیازهای روز شهر ندارد.

توجیه جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران در خصوص برنامه ‌ها، اقدامات و نتایج عملکرد
گندمی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد باید بر آن اهتمام ورزد، توجیه جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران در خصوص برنامه ‌ها، اقدامات و نتایج عملکرد خود است. زیرا در موضوعاتی از جمله اصلاح رویه‌ها، اجرای شفافیت، شهر هوشمند و مسائلی از این‌ دست ابتدا باید خبرنگاران حرف شما و اهداف شهرداری را درک کرده تا بتوانند این موضوعات را به‌ درستی به مردم منتقل کنند. تنها از این طریق است که شهروندان می‌ توانند به‌درستی در جریان اقدامات و عملکرد شهرداری قرار گیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *