روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران پاسخ داد:

چطور استرس ناشی از کرونا را کاهش دهیم؟

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: انواع مشکلات جسمی و روانی می‌توانند در اثر اضطراب‌های ناشی از کرونا در افراد پدیدار شود اما با اجرای ایده‌های خلاقانه در خانه می‌توان از بند این اضطراب‌ها رها شد.
به گزارش روزنامه “صبح امروز” به نقل از ایرنا، عطاءالله محمدی در رابطه با علائم اضطراب ناشی از کرونا را در افراد مختلف متفاوت دانست و اظهار کرد: احساساتی مثل تپش قلب، عرق کردن، اشتهای پایین، خواب کم یا زیاد، پریدن از خواب هنگام شب، ترس از مرگ خود و عزیزان و احساس خالی شدن دل، بخشی از علائم ذهنی در دوران کرونا هستند که ممکن است افسردگی نیز به آن دامن بزند.
وی ادامه داد: اضطراب عده‌ای با علائم جسمی همراه است، از جمله احساس درد در قفسه سینه، گرفتگی عضلات پشت گردن، پشت درد و سفت شدن عضلات یا همان اسپاسم عضلانی، دردهای مبهم در پشت یا در قفسه سینه شان یا تنگی نفس های موقتی که بخشی از علائم جسمی ناشی از اضطراب و استرس افراد هستند.
این روانشناس با بیان اینکه “گروهی نیز ممکن است دچار حملات پانیک یا سراسیمگی‌های ذهنی شوند” خاطرنشان کرد: مثل اینکه فرد از استفاده اتوبوس یا تاکسی یا حتی بیرون رفتن از خانه وحشت دارد و دچار حملات اضطرابی می‌شود و فکر می‌کند اگر از خانه خارج شود غش می‌کند و می‌میرد.
روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: این درحالیست که گروه‌هایی از مردم نیز ممکن است غمگین و گوشه‌گیر شوند، ارتباطات خود را با دیگران قطع کنند، غرغرو شوند یا تحریک‌پذیر شده و زود از کوره در بروند، دچار پرخاشگری با همسر یا فرزندان و نزدیکان خود شوند.
وی بیان کرد: اینها علائم شایعی هستند که در اثر استرس و اضطراب‌های ناشی از دوران کرونا ممکن است در افراد بروز کند و هر کسی می‌تواند علائم خاص خود را داشته باشد.
این روانشناس با بیان اینکه “علائم بیماری کرونا با علائم‌ ناشی از اضطراب تفاوت دارند” خاطرنشان کرد: از علائم شایع کرونا می‌توان به خستگی شدید، سرفه، تب، بدن دردهای شدید و… اشاره کرد، اما علائم اضطراب با این‌ها تفاوت زیادی دارد و قابل تشخیص است. همان طور که گفتم مثل دردهای مبهم در بدن، تپش قلب یا ترس از رفتن به جاهای شلوغ و… .
محمدی با اشاره به اجرای ایده‌های خلاقانه برای رهایی از نگرانی توضیح داد: اجرای ایده‌های خلاقانه می‌تواند افراد را از بند این نگرانی‌ها رها کند. برقراری ارتباطات مجازی و تلفنی با اقوام، تقسیم کارهای خانه بین اعضا و کاهش تنش‌ها و اختلافات، فیلم دیدن، گوش دادن موسیقی، مطالعه کردن و اشتراک گذاشتن مطالب مفید و آموزنده با دیگران، انجام بازی به ویژه با فرزندان که بحران کرونا بر آن‌ها نیز اثراتی خواهد داشت، مثل بازی های سرگرم کننده و خواندن مطالب فکاهی و سرگرمی برای آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی از بار اضطراب و استرس افراد در این دوران بکاهد.
وی گفت: درواقع هر فردی با توجه به خلاقیت شخصی و سبک زندگی که دارد، می تواند تغییراتی را برای بهتر شدن حال خود و اعضای خانواده به وجود بیاورد.
این روانشناس درباره راهکارهای دیگر تسکین مشکلات ناشی از اضطراب دوران کرونا تشریح کرد: یکسری مراکز مشاوره آنلاین نیز هستند که افراد می توانند به صورت تلفنی برای حل مشکلات روحی یا جسمی خود از کارشناسان این مراکز مشاوره بگیرند. حال ممکن است مشاوره تلفنی این مراکز برای عده ای از خانواده ها هزینه بر باشد به همین دلیل یکسری مراکز رایگان نیز مثل مرکز مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی وجود دارد که مردم می توانند با شماره‌گیری ۱۴۸۰، به صورت تلفنی و رایگان مشاوره بگیرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *