صبح‌امروز ابعاد خبر افزایش قیمت بلیط هواپیما بررسی می‌کند

گرانی پای پرواز

ریحانه موسوی

قیمت بلیط هواپیما، یکی از عوامل موثر بر افزایش و یا کاهش سفرهای هوایی است. هیچ فاکتوری مانند قیمت سوخت، به هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی نمی‌افزاید که این امرموجب شد تا در سال ۲۰۱۱، قیمت سوخت به هزینه شماره یک در این شرکت ها تبدیل شود.

دلایل افزایش قیمت بلیط‌ها

نوسانات مختلف قیمت نفت در بازار جهانی، به سرعت بر قیمت سوخت هواپیماها تاثیر گذاشته و می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت بلیط هواپیما شود. اکثر شرکت‌های هواپیمایی سوخت خود را به دلار آمریکا خریداری می‌کنند، بنابراین قیمت بلیط‌ها به نرخ ارز نیز وابسته هستند. به عنوان مثال، در سال ۹۷ نیز افت شدید ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، باعث شد که به طور ناگهانی قیمت بلیط‌های هواپیمایی افزایش چشمگیری داشته باشد.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما در چند سال اخیر، فعالیت بدون نظارت شرکت‌های چارتری بوده است و کاملا قابل پیش‌بینی بود که تداوم فعالیت چارتری‌ها موجب افزایش قیمت بلیط هواپیما خواهدشد، از این رو سازمان هواپیمایی باید متوقف کردن فعالیت شرکت های چارتری را درصدر اقدامات خود قرار می‌داد.

اما این اتفاق دوباره تکرار شد و قیمت بلیط‌ها افزایش یافت. انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نرخ‌نامه جدید که بر اساس دلار ۲۷ هزارتومانی تعیین شده است، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان افزایش داد.

به گزارش (( صبح امروز )) به نقل از ایرنا، بر اساس نرخ‌های جدید که قیمت آن از  ۴۹۱ هزار تومان شروع و سقف قیمت‌ها دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، مسافران مسیر تبریز به بندرعباس باید برای سفر هوایی در این مسیر تا سقف ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

پروازهای از مبدا تهران به مقصد ارومیه، اهواز، ایرانشهر، آبادان، بجنورد، بوشهر، تبریز، زاهدان، زابل، رفسنجان، دزفول، چابهار، جیرفت ، خارک و… از جمله مسیرهایی هستند که قیمت بلیت آن بیش از یک میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

هیچ‌یک از ایرلاین‌ها تا آبان ماه حق افزایش قیمت بلیط را ندارند. اما مشخص نیست این افزایش قیمت چقدر سطح تقاضا را برای خرید بلیط کاهش دهد

 

بررسی آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد تا اواخر تیرماه سال گذشته پس از اعمال افزایش نرخ بلیط هواپیما، کف قیمتی ۲۰۰ هزار تومان و سقف قیمت نیز ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

کاهش ۴۰ درصدی سفرباهواپیما

قیمت بلیط هواپیما گرانی چند باره را از سال های ۹۷ تا کنون تجربه کرده است و به گفته بسیاری از دست اندرکاران حمل و‌نقل هوایی، سفر با هواپیما به کالایی لوکس تبدیل شده و به همین دلیل نیز گفته می شود، سفرهای خارجی و داخلی، طی دو سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افت داشته است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دراین‌باره اعلام کرده: «طبق قانون شرکت های هواپیمایی می توانند سالانه قیمت بلیط را افزایش دهند. البته  دلار ۳۰ هزار تومانی همه معادلات را بر هم ریخته است اما در این شرایط ارزی و بخصوص فشار تحریم‌ها، فعلا تنها  راه درآمدزایی  برای ایرلاین‌های داخلی است».

به گفته مقصود اسعدی سامانی، افزایش قیمت بلیت هواپیما موقتی است و با کاهش قیمت دلار و همچنین تکمیل شدن ظرفیت‌های صندلی هواپیماها نرخ بلیت هواپیما به حالت سابق بازمی‌گردد. این صحبت در حالی مطرح شده که بعید است نرخ دلار کاهش پیدا کند و برداشته شدن ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیما ها هم با توجه به شرایط کرونایی کشور به این زودی‌ها امکان پذیر نیست.

افزایش قیمت بلیط تا آبان‌ماه ممنوع است

حسن جهانی مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایران ایر در گفتگو با (( صبح امروز )) می‌گوید: این طرح از اول آبان‌ماه اجرا می‌شود وآقای زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز گفته‌اند که هیچ‌یک از ایرلاین‌ها تا آبان ماه حق افزایش قیمت بلیط را ندارند. اما مشخص نیست این افزایش قیمت چقدر سطح تقاضا را برای خرید بلیط کاهش دهد.

براین اساس، کف قیمت بلیط مسیر تهران- ارومیه ۶۷۲ هزار تومان و سقف قیمتی هم یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است. همچنین کف قیمتی مسیر تهران-مشهد هم ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سقف قیمتی هم یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است. براساس نرخ‌نامه جدید ،حداقل قیمت بلیط هواپیما ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر قیمت ۲.۶ میلیون تومان و مربوط به مسیر بندرعباس-تبریز است.قیمت سقف و کف پرواز تهران-شیراز در این نرخ نامه به ترتیب یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان و ۶۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

افزایش ۱۵۴درصدی قیمت بلیط

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که حداکثر نرخ بلیط پروازهای داخلی در بازه زمانی خرداد تا مهرماه ۹۹ بالغ بر ۱۵۴.۷۸ درصد افزایش داشته است و حداقل قیمت بلیط پروازهای داخلی نیز در مدت یاد شده ۸۰.۳۷ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است،آخرین بار خرداد ماه بود که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیط کردند و حال مصوبه جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوزی برای افزایش دوباره نرخ بلیط هواپیما شده است؛ البته امیدواریم طبق گفته مسئولان این افزایش قیمت ها موقتی باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *