رئیس کمیسیون شهرسازی شورا تصویب طرح تفصیلی اطراف حرم بدون مشارکت مدیریت شهری را ادامه خطای 25 سال گذشته دانست:

اشتباه در اشتباه

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خواستار توجه رعایت موازین قانونی تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم رضوی و اخذ تائید شورای شهر مشهد و کمیسیون ماده 5 شد.

به گزارش صبح امروز محمدهادی مهدی‌نیا در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر مشهد درخصوص طرح دوفوریتی با موضوع حفظ حقوق عمومی و خصوصی در اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، بابیان اینکه موضوع طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی ازجمله مهم‌ترین موضوعات کلان‌شهر مشهد و کل کشور بوده گفت: بدیل دیگری در اراضی پراهمیت کشور مشابه منطقه مجاور حرم امام رضا علیه‌السلام وجود نداشته و این موضوع برای تمام کشور مهم است.

مهدی‌نیا افزود: گواه این ادعا نیز آن است که در ۲۵ سال گذشته ارکان مختلف دولتی و حکومتی برای اصلاح بافت و ساختار منطقه ثامن اقداماتی کرده و طرح‌هایی تهیه و اجرا کردند که البته این طرح‌ها در زمان خود احتمالاً درست بوده ولی به‌مرورزمان و در زمان کنونی دارای ایرادات فراوانی است.

ارسال طرح بدون نظر شورا

وی با بیان اینکه نماینده معاونت پژوهشی دانشگاه تهران به‌عنوان مشاور طرح تفصیلی ثامن در جلسه هفته گذشته کارگروه شهرسازی اعلام کرد که طرح تفصیلی تکمیل‌شده و قرار است طی هفته آینده به وزارتخانه راه و شهرسازی ارائه شود، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه نحوه تحویل گیری طرح‌های توسعه شهری و قوانین موضوعه ازجمله بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شوراها و ماده پنج قانون تشکیل شورای عالی شهرسازی و معماری، نحوه و فرآیند تایید و تصویب طرح‌های توسعه شهری را با صراحت تشریح کرده است.

مهدی‌نیا گفت: طرح تفصیلی بافت اطراف حرم نیز باید مشابه همه طرح‌های تفصیلی شهر مسیر قانونی خود را طی کرده و جهت بررسی، اصلاح و تائید به شورای شهر مشهد، کمیسیون ماده ۵ و درصورت نیاز به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود.

نظام شهرسازی کشور دچار ضعف و چالش است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد یادآور شد: متأسفانه نظام شهرسازی کشور از نگاه کارشناسان و چهره‌های دانشگاهی دارای ضعف‌ها و چالش‌های فراوانی است که در جایگاه منتقد قلم‌فرسایی بسیاری نیز از جانب دانشگاهیان انجام‌شده و به موضوع تمرکزگرایی در نظامشهرسازی و آفات آن و عدم استفاده از رویکردهای مشارکتی انتقادات بسیاری در قالب مقالات علمی وارد می‌کنند، اما وقتی همین چهره‌ها در مقام اجرا بر مسندهای وزارتخانه‌ای و مشاوره در پایتخت جلوس می‌کنند برخلاف رویه‌ها و انتقادات خود در مقالات و نشریات علمی، رفتار می کنند.

وی ادامه داد: سؤال مهم آن است که در هفت سال گذشته وزارت راه و شهرسازی برای تفویض اختیارات خود حداقل به استان‌ها چه اقدام مثبتی و یا چه رویکرد مشارکتی در خصوص طرح‌های توسعه شهری، به‌ویژه طرح تفصیلی بافت ثامن که ذینفعان و ذی‌نفوذان بسیاری از دستگاه‌های مختلف، سمن‌ها، نمایندگان مردم در مجلس و شورا ی شهر را در برمی‌گیرد، داشته تا بتوانیم در قالب بهره‌گیری از نظرات، به اجماعی برای طرحی برسیم که ۲۵ سال تبدیل به یکی از مسایل اصلی شهر مشهد شده است.

رویکرد مشاور مشارکت جویانه نبوده است

وی توضیح داد: متأسفانه دانشگاه تهران نیز در جایگاه مشاور طرح که در ۶ ماه گذشته مشغول مطالعه طرح تفصیلی ثامن بوده، هیچ‌گونه رویکرد مشارکت‌جویانه از خود نشان نداده لذا لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط با این حوزه از شهرداری مشهد تا استانداری خراسان رضوی، اداره کل راه و شهرسازی استان و وزارت راه و شهرسازی در تهیه طرح‌های توسعه شهری با مشارکت دادن کارشناسان و مدیران بومی، به ایجاد فضای گفتگو و شهرسازی مشارکتی اهتمام ورزند.

وی تأکید کرد: تنها به‌صرف وجود پشتوانه حاکمیت مرکزی، تعیین تکلیف پشت درهای بسته برای موضوعی با مسائل و مشکلات گسترده بافت پیرامون حرم امام رضا(ع)، گرفتاری‌ها و دغدغه‌های این کلانشهر سه‌میلیون‌نفری را راهگشایی نمی‌کند.

مهدی‌نیا در پایان گفت: ازاین‌رو تأکید و اصرار داریم که در تهیه ، تایید و تصویب این طرح حتماً نظرات و نقدهای مدیریت شهری مشهد، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارشناسان بومی لحاظ و گنجانده شود.

فرآیند قانونی تصویب طرح تفصیلی حرم دور زده شده است

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه قانون فرآیند تصویب طرح تفصیلی حرم مطهر را مشخص  کرده اما این فرآیند دور زده شده، گفت: دانشگاه تهران سوابقی در نوشتن طرح تفصیلی ندارد اما در حال حاضر در حال نوشتن و تدوین بزرگترین طرح تفصیلی ایران است.

سیدمحسن حسینی‌پویا امروز، ۲۴ شهریور ماه، در صد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، در جریان بررسی طرح دو فوریت حفظ حقوق عمومی و خصوصی در اصلاح طرح بافت پیرامونی حرم مطهر اظهار کرد: این لایحه در خصوص اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر است. این طرح سابقه ۲۵ ساله پیدا کرده اما در این سال‌ها پیشرفت زیادی نداشته است. در سه سال گذشته در مجموعه مدیریت شهری سعی شد که اشتباهات این طرح به حداقل برسد. در بخش عمومی این طرح ره‌باغ‌ها، شارستان‌ها و ایجاد تونل انرژی انجام و کارهای دیگر این طرح در بخش غیرعمومی به مردم واگذار شد.

وی با بیان اینکه پنج دفتر تهسیل‌گری در بافت پیرامونی حرم مطهر فعال شده، افزود: تسریع در موضوعات عمومی انجام شد. ایراداتی به طرح سابق بافت پیرامونی حرم مطهر وارد بود. این طرح در حال تهیه است که باید از چند جهت مورد بررسی قرار گیرد. اجرای چنین طرحی سبب مشکلات قانونی برای شهرداری و عدم رعایت حقوق مکتسبه خواهد شد. به همین دلیل اصلاح طرح بافت پیرامونی حرم مطهر در قالب دو فوریت مطرح شد تا اصلاح در دو شکل و به صورت قانونی انجام شود.

سیدمصطفی نعمتی، شهردار ثامن، نیز در این خصوص عنوان کرد: از موضوعات جاری و مهم امروز شهر مشهد تصمیم‌گیری برای بافت پیرامونی حرم مطهر است. باید هرچه سریع‌تر مدیریت شهری در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

مجوز استفاده از تسهیلات بانکی مازاد تا سقف دو هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی

شورای اسلامی شهر مشهد، لایحه استفاده از تسهیلات بانکی مازاد بر بودجه مصوب شهرداری مشهد را تا سقف دو هزار میلیارد تومان تصویب کرد.

هم چننی در یکصد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، لایحه استفاده از تسهیلات بانکی مازاد بر بودجه مصوب شهرداری مشهد در دستور کارقرار گرفت و پس از تصویب به شهرداری مشهد اجازه داده شد، علاوه بر بودجه مصوب، به ‌منظور تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه ‌های عمرانی و شهری مصوب، خرید ناوگان حمل و نقل ریلی، اتوبوسرانی و … تا سقف مبلغ دو هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ استفاده کنند.
همچنین در ادامه این جلسه لایحه اصلاح اساسنامه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی، لایحه اصلاح اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، لایحه اصلاح پیوست مصوبه راه اندازی و فعال سازی دفاتر توسعه محلی(تسهیل گری) و درخواست شرکت آب و فاضلاب مشهد، در خصوص اصلاح مصوبه اجرایی شدن تبصره سه ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های شبکه جمع آوری فاضلاب و بازسازی شبکه آب شهری در دستورکار قرارگرفته و به تصویب شورای شهر مشهد رسید .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *