گفتگو با رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی درباره تاثیرات ناشی گرانی میلگرد و سیمان بر ساخت‌وساز؛

دلار بهانه‌ای برای سود‌جویی

سیده ریحانه موسوی
چندی پیش البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد، طی چند وقت اخیر قیمت میلگرد حدودا رشد ۴۰۰ درصدی و سیمان رشد ۲۰۰ درصدی داشته است. میلگرد از کیلویی  ۴هزار تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده، همچنین یک کیسه ۵۰ کیلویی سیمان از ۸ هزار تومان به  ۲۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
این افزایش قیمت نگران‌کننده در حالی اتفاق افتاده که صفر تا صد زنجیره تولید دو محصول میلگرد و سیمان در داخل است و هیچ ارزبری ندارند. میلگرد مازاد بر مصرف در کشور تولید می‌شود به همین دلیل هیچ علتی برای گرانی و کمبود آن وجود ندارد.
به گزارش روزنامه “صبح امروز” علت افزایش قیمت آهن و میلگرد عرضه مواد اولیه آن به بورس است. با این اقدام قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شود و همین موضوع تنش بسیاری را برای خرید شمش و مواد اولیه ایجاد کرده است. برخی تولیدکنندگان هم به بهانه نبود مواد اولیه عرضه آهن و میلگرد را به بازار متوقف کرده‌اند که همین مسائل قیمت میلگرد را در بازار افزایش داده است.
از لحاظ قانونی افزایش قیمت آهن و میلگرد توجیه اقتصادی ندارد و افزایش فعلی قیمت آهن و میلگرد غیرواقعی است. در این میان سود ناشی از افزایش قیمت آهن به جیب برخی دلالان می‌رود. قیمت آهن ارتباطی به افزایش قیمت فلزات جهانی ندارد. سهام آهن به بورس عرضه می‌شود و بورس به جای شفاف‌سازی، در قیمت آهن دخالت می‌کند.

در جلسه هیئت دولت موظف شد تا زمین‌های اطراف شهر‌ها که در اختیار وزارت کشاورزی بوده اما مصارف کشاورزی ندارد برای ساخت وساز واحد‌های مسکونی در اختیار وزارت راه و شهر‌سازی قرار‌ بگیرد

از آنجا که حدود 70 درصد ساخت سازه به قیمت مصالح مربوط می‌شود، مصالح یکی از عمده مواردی است که بر روی سازه مسکن تاثیر مستقیم دارد. میلگرد مازاد بر مصرف در کشور تولید می‌شود؛ به همین دلیل هیچ علتی برای گرانی و کمبود آن وجود ندارد.
به نظر می‌رسد حوزه نظارت بر قیمت مصالح قوی نیست یا اصلا نظارتی وجود ندارد به همین دلیل شاهد افزایش قیمت تمام شده مسکن هستیم.
به سراغ رئیس هیئت مدیره انبوه‌سازان استان خراسان رضوی رفتیم تا در خصوص طبعات ناشی از گرانی مصالح ساختمانی از جمله میلگرد وسیمان برای سازندگان و حوزه ساخت ساز به گفتگو بپردازیم.
دلیل قطعی گرانی‌ها افزایش دلار نیست

محمد پژوم در گفتگو با خبرنگار روزنامه《صبح امروز》می‌گوید: امروز مردم عادی، متخصصان و مسئولان متوجه هستند که در چند ماه اخیر شاهد تورم بسیار شدیدی در سطح کشور بوده‌ایم؛ زیرا نقدینگی به سمت بورس رواج پیدا کرده و از طرفی بحث تورم دلار را داشتیم که با سیر صعودی که داشت باعث شد تا برخی از کالا‌ها مانند سیمان و فولاد و مواد اولیه که متاثر از قیمت دلار بود با افزایش قیمت مواجه شود، اما نه به اندازه‌ی افزایش بیش از ۴۰۰
درصد.
وی می‌افزاید: تورمی که بدون حساب و کتاب تا این مرحله پیش‌رفته است و مشخص نیست تا کجا ادامه خواهد داشت، اما شاید پس از طی کردن این سیر صعودی شاهد کاهش ناگهانی باشیم و ممکن است این اتفاق نیز بیفتد، اما امروز با این اعداد و ارقام و این تورم، باعث شده که هزینه ساخت یک متر مربع ساختمان ۱.۵ میلیون تومان تمام شود.
گرانی‌ها چه دردسر‌هایی برای سازندگان دارد؟
محمد پژوم با بیان اینکه “افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله میلگرد و سیمان مشکلات زیادی را برای انبوه سازان و سازندگان صنعت ساختمان ایجاد کرده‌است” بیان می‌کند: سازندگان بخشی از ساخت‌و‌ساز‌ها را پیش فروش می‌کنند و این افزایش قیمت‌ها مشکلاتی را برای اتمام پروژه‌ها و قیمت تمام شده به وجود می‌آورد و برای طرفین قراردها دردسر‌هایی را به وجود‌ می‌آورد.

وی حامل خبری خوب است و در این خصوص توضیح می‌دهد: با پیگیری‌های کانون سراسری انبوه‌سازان کشوری، موارد پیشنهادی که به کمیسیون عمران مجلس داده‌ شد منجر به احتمال تصویب شدن بسته پیشنهادی خوبی در مجلس شده است و آیین‌نامه اجرایی آن نیز به دولت ابلاغ خواهد شد.
پژوم در ادامه اظهار دارد: در جلسه هیئت دولت موظف شد تا زمین‌های اطراف شهر‌ها که در اختیار وزارت کشاورزی است، اما مصارف کشاورزی ندارد، برای ساخت وساز واحد‌های مسکونی در اختیار وزارت راه و شهر‌سازی قرار‌ بگیرد. امروز هم شاهد آن هستیم تا در مجلس شورای اسلامی تصویب شود که این زمین‌ها به گونه‌ای با قیمت ارزان در اختیار سازندگان قرار بگیرد و به طبع آن شامل تسهیلات بلند‌مدت و با درصد سود بسیارکم و ارزان و دوره بازپرداخت طولانی باشد تا بتوانیم شاهد ساخت و ساز آن به صورت انبوه باشیم و درصد زیادی از این کمبود مسکن در کشور و استان خودمان که باعث افزایش قیمت‌ها شده‌، کاسته شود.
کاهش قیمت‌ها مستلزم همدلی مسئولان
وی ابراز می‌کند: اگر مسئولان در تمامی بخش‌ها، از شهرداری‌ها تا سازمان تامین‌اجتماعی، اداره مالیات، سازمان‌های نظام مهندسی، سازمان‌های خدمات‌رسان خصوصا آب، برق و گاز و سایر سازمان‌ها دست به دست یکدیگر دهند و همکاری و همدلی داشته باشند، امیدوارهستیم که اتفاقات خوب رخ دهد. اما اگر بخواهیم به روال گذشته ادامه دهیم و سازمان‌ها نتوانند در زمان مناسب با بخش خصوصی همکاری داشته‌باشند، یقینا در آینده با مشکل کمبود شدید مسکن مواجه خواهیم شد و قیمت‌ها نیز بالا خواهد بود و نمی‌توانیم شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.
دولت باید بخش خصوصی را باور داشته باشد
رئیس هیئت مدیره انبوه‌سازانخراسان رضوی با بیان اینکه امروز ما وانجمن‌های ما خوشحال هستیم که بعد از چندین سال پیشنهادی را که به مجلس شورای اسلامی داده‌ایم در حال تصویب است، ابراز می‌کند: متاسفانه مشکل اساسی  کشور  این است که با وجود اینکه بخش خصوصی تجارب خوبی دارد، اما از سوی دولت آنچنان که باید و شاید باور نشده‌ و در تصمیمات آنان را در بخش کلان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اگر دولت بخش خصوصی را باور داشت و پیشنهادات چندساله آنان را مورد توجه و استفاده قرار می‌داد، شاید امروز با این حجم از مشکلات در بخش صنعت و مسکن مواجه نبودیم.به هرحال بازهم خوشحال هستیم که امروزدولت به این باور رسیده است.

image_print
2 پاسخ
  1. Śledź telefon
    Śledź telefon گفته:

    Monitoruj telefon z dowolnego miejsca i zobacz, co dzieje się na telefonie docelowym. Będziesz mógł monitorować i przechowywać dzienniki połączeń, wiadomości, działania społecznościowe, obrazy, filmy, WhatsApp i więcej. Monitorowanie w czasie rzeczywistym telefonów, nie jest wymagana wiedza techniczna, nie jest wymagane rootowanie.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *