تکلیف احمدی‌نژاد روشن شد؟

کدخدایی: افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده اند دیگر در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند

 

سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام نامزدی برخی از افراد برای ریاست جمهوری 1400، گفت: از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند، اما می‌توان در این زمینه توصیه‌ای کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده اند دیگر در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند.

به گزارش روزنامه «صبح‌اکروز» عباسعلی کدخدایی روزگذشته در یک نشست خبری که به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضایی باز و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد، گفت:  تقارن روز خبرنگار را با اعیاد تبریک عرض می‌کنم. باید گرامی بداریم یاد و خاطره همه عزیزانی که سال‌ها ما در خدمتشان بودیم و در عرصه خبر زحمات زیادی کشیدند و امروز در کنار ما نیستند.

کدخدایی بیان داشت: امروز مرحوم مردوخی را کنار خود نداریم. مرحوم مردوخی چند سالی است که از دست دادیم. همچنین ما خانم عبدالمحمدی را هم در سال گذشته از دست دادیم. اخیرا هم در بحران کرونا مرحوم روح الله رجایی از بین ما رفت لذا یاد و خاطره این عزیزان و بعلاوه شهدای رسانه ازجمله شهید صارمی را گرامی می‌داریم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به مصوبات مورد بررسی شورای نگهبان گفت: بیشتر مصوبات مربوط به اساسنامه هاست. در جریان جلسات شورای نگهبان، فقهای این شورا عدم مغایرت اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون را با شرع مقدس اعلام کردند.

اصرار برای واگذری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان

کدخدایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان بر اساس برخی درخواست‌ها نظارت بر انتخابات شورای شهر را بر عهده می‌گیرد و یا خیر؟ گفت: دوستان ما در مجلس چنین نظری را مطرح کرده‌اند، با توجه به اینک مجلس ساز و کار موثری در این زمینه ندارد نمایندگان اصرار دارند این مسئله به شورای نگهبان واگذار شود با این حال باید گفت در مصوبات مشابهی که پیش از این به شورا ارسال شده بود آقایان فقها اشکالاتی را به این موضوع وارد دانستند از این جهت در گذشته هم ما نتوانستیم این موضوع را عهده دار شویم فعلا هم نمی‌دانیم مجلس چه طرح جدیدی را مد نظر دارد تا اینکه پس از بررسی آن در مجلس به شورای نگهبان ارسال شود. اگر طرح مجلس در این رابطه مشابه طرح‌های گذشته باشد قطعا شورا ایراداتی را به آن وارد خواهد کرد.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار نظر آیت الله جنتی پیرامون نظارت بر نمایندگان مجلس گفت: قطعا نظارت یک امر عقلانی است و راجع به این موضوع موارد زیادی مطرح شده است.

ضرورت نظارت چهار ساله

وی با اشاره به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: پیرامون این موضوع هم هیئتی در مجلس تشکیل شد با این حال طبیعتا ما هم این نظارت را در شورای نگهبان داریم، اما بهتر است یک نظارت در طول ۴ سال وجود داشته باشد تا از تخلفات جلوگیری کنیم.

آمادگی برای انجام مطالعات نظام پارلمانی

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پژوهشکده شورای نگهبان پژوهشی در رابطه با نظام پارلمانی مدنظر قرار خواهد داد، گفت: پیشتر هم مطالعاتی در این زمینه انجام شد، ولی اگر موضوع جدی باشد پژوهشکده نسبت به این مباحث آمادگی دارد تا در این حوزه بررسی و مطالعاتی انجام دهد.

کدخدایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آ‌یا شورای نگهبان در تعامل خود با مجلس جایی برای وجود احزاب قوی باز کرده است و یا خیر گفت: درباره اصلاح قانون انتخابات امیدواریم مجلس همت کند و مصوبه مذکور را نهایی کرده و آن را در مجلس مورد بررسی قرار دهد.

وجود احزاب مؤثر است

وی بیان داشت: علاوه بر قانون انتخابات که می‌تواند بسیاری از مشکلات داخلی را حل کند؛ قطعا وجود احزاب می‌تواند موثرباشد چرا که وجود احزاب می‌تواند بحث‌های انتخاباتی ما را توسعه داده و مشکلات نظام انتخاباتی را حل کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بحث احزاب با تصویب قوانین حل نمی‌شود، اظهار کرد: قطعا در این زمینه نیازمند فرهنگ حزبی هستیم. البته این مسئله موضع گیری شخصی بنده است، لذا باید همه دستگاه‌ها اراده جدی برای حل این مشکلات داشته باشند. همه باید برای ارتقاء فرهنگ سیاسی بکوشند تا مشکلات حل شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مقوله گشایش اقتصادی که از سوی رییس جمهور مطرح شده، گفت: لزومی ندارد تا دولت در مباحث اقتصادی با شورای نگهبان مشورتی داشته باشد لذا صرفا اگر قانونی در مجلس تصویب شود ممکن است با اعضای کابینه در این زمینه نشست داشته باشیم.

نظر شورای نگهبان درباره مصوبات FATF پیرو شرع مقدس و قانون اساسی بود

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تصویب مصوبات مشابه FATF و دیدگاه شورای نگهبان در این رابطه گفت: دیدگاه و نظر شورای نگهبان درباره مصوبات FATF پیرو شرع مقدس و قانون اساسی بوده است لذا مصوبات برای ما تفاوتی نمی‌کند که چه زمانی و با چه رویکردی به دست ما برسد بنابر این معیار ما معیار قانون است.

کدخدایی در ادامه پیروالکترونیکی برگزار کردن انتخابات با وجود بحران کرونا تا پایان سال گفت: در زمینه بحث الکترونیکی شدن انتخابات تاکنون تحول خاصی اتفاق نیافتاده است البته با توجه به شرایط کرونایی قطعا می‌تواند روند رسیدگی‌ها سرعت پیداکند تا بتوانیم از حجم حضور افراد در پای صندوق‌های رای جلوگیری کنیم.

وی گفت: با این حال دوستان ما در وزارت کشور اقدامات خوبی در این راستا انجام داده اند که امیدواریم به یک نتیجه نهایی برسد لذا آنچه که برای ما مهم است سلامت و پاسداری از رای مردم است حال چه این انتخابات الکترونیکی باشد و چه به روش‌های سنتی برگزار شود.

نظارت بر رفتار نمایندگان یک امر قانونی است نه شخصی

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تقویت نظارت بر رفتار نمایندگان بیان داشت: بحث نظارت بر نمایندگان یک بحث شخصی نیست و بحث قانون است لذا مجلس در ادوار گذشته سازو کاری را در این زمینه تبیین کرد، اما ما دیدیم که آن کیفیت لازم را نداشت با این حال نمایندگان مجددا در این زمینه مطالبه‌ای را مطرح کرده اند که باید گفت این بحث بحثی عقلانی است.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان به موضوع شفافیت آمار‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت درباره مقوله کرونا رسیدگی خواهد کرد و یا خیر گفت: البته شورای نگهبان مسئولیتی در این زمینه ندارد با این حال همه ما باید تابع نظرات مراجع رسمی کشور باشیم لذا این که بخواهیم در همه زمینه‌ها تردید ایجاد کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

موافقت ستاد مقابله با کرونا با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس

وی در ادامه این نشست خبری درباره برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی گفت: بنده شب گذشته در این زمینه با معاون وزیر کشور صحبت‌هایی را داشتم و ظاهرا ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده است، اما نظر رسمی ستاد هنوز به دست ما نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: با توجه به اینکه حوزه‌های انتخابیه محدود است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند شاید برای برگزاری این انتخابات تدابیری اندیشیده شود تا از اجتماعات جلوگیری شود. در این زمینه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند در شیوه تبلیغات نامزد‌ها تغییراتی داشته باشد.

رصد صلاحیت‌ شده‌هاها وارد انتخابات ۱۴۰۰  نشوند

کدخدایی در ادامه درباره اعلام نامزدی برخی از افراد برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات ۱۴۰۰ نشده است و در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

وی افزود: از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند، اما می‌توان در این زمینه توصیه‌ای کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده اند دیگر در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره آخرین وضعیت لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: متاسفانه از وقتی که به لایحه ایراد گرفتیم و به مجلس ارجاع شده هنوز این لایحه به شورا بازگردانده نشده و اگر برای ما ارسال شود حتما اطلاع رسانی می‌کنیم.

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *