جنجال فتاح در رسانه ملی

املاک مستضعفان در اختیار مسئولان

رئیس بنیاد مستضعفان با حضور در یک برنامه تلویزیونی درخصوص مستغلات تحت تملک افراد خاص و ارگان‌ها افشاگری بی سابقه ای کرد از ساخت جکوزی و سونا در کاخ مرمر تا تصرفات غیرقانونی مقامات و برخی نهادها.

به گزارش به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان با حضور در برنامه “نگاه یک” در خصوص بازپس گیری و مستغلات تحت تملک افراد خاص گفت: در روز معارفه بنده در این سمت گفته بودم که برای بازپس گیری این املاک و مستغلات اقدام خواهم کرد و به طرق قانونی، در این باره قبل از آنکه ما وارد مراحل قانونی شویم برخی مانند خبرگزاری ایرنا و دانشکده خبر خودجوش اقدام به واگذاری املاک نمودند اما برخی هم از راه و روند همکاری فاصله گرفته اند.

کاخ مرمر

فتاح: در طبقه دوم کاخ مرمر حمام، سونا و جکوزی ساخته‌اند!

فتاح در خصوص باز پس گیری کاخ مرمر بیان کرد:​ این بنا سال ها در تملک هاشمی رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و زمانی که دولت قصد بهره برداری دیگری از این ملک را داشت با همکاری روحانی کاخ مرمر باز پس گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه گردد.

بازسازی های لازم انجام شد اما هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خود نمایی می کند زیرا در این کاخ آسانسور نصب کرده اند، حمام و جکوزی برقرار کرده اند و …، حال سوال اینجاست زمانی که این اتفاق می افتاده چرا خبری از میراث فرهنگی نبوده و اقدامی صورت نپذیرفته است؟

مدرسه حداد عادل

فتاح: زمینی که آقای حداد عادل در منطقه فرشته برای مدرسه گرفته اند اجاره اش به روز نیست!

رئیس بنیاد مستضعفان به بازپس گیری مدرسه حداد عادل اشاره کرد و افزود: ایشان برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره نمودند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد البته این اجاره بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی شد ، در حال حاضر موعد اجاره به سر رسیده است و باید تخلیه شود یا اجاره بها به نرخ روز تنظیم گردد که البته با توجه به گرانی آن منطقه احتمالاً تمدید اجاره بانرخ روز برای ایشان به صرفه نخواهد بود.

او با بیان اینکه ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ در حال حاضر 200 میلیارد تومان برآورده می شود، افزود: قطعاً پس از باز پس گیری این ملک به فروش می رسد و پول حاصله، صرف محرومیت زدایی خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: آقای حداد عادل علاوه بر مدرسه فرهنگ، زمین دیگری برای ساخت مدرسه دریافت کرده بود که البته موفق به دریافت مجوز نشد زیرا این زمین به متراژ 8 هزار متر و منطقه هروی و بر روی گسل قرار دارد به همین دلیل آقای حداد عادل این ملک 400 میلیارد تومانی را به ما تحویل داد و بدون شک هزینه این ملک هم پس از فروخته شدن، صرف محرومان و محرومیت زدایی خواهد شد.

ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان

فتاح: خانم مولاوردی و ابتکار بابت تخلیه ساختمان بنیاد ۵ میلیارد تومان میگیرند که این کار تخلف بوده است!

سید پرویز فتاح در ادامه برنامه «نگاه یک» افزود: ​ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سال ها و با مجوز در اختیار عده ای از بانوان از جمله خانم ابتکار، مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آنها باشد اما از نظر حقوقی, بنیاد مستضعفان توانست آن ها را قانع و ساختمان را تخلیه کند.

وی ادامه داد: آن ها بابت تخلیه با توافق بنیاد در همان زمان, پنج میلیارد تومان می گیرند و پس از بررسی ها مشخص بود خلاف بود و کسی که ملک بنیاد مستضعفان در اختیار او بوده است باید اجرت المثل هم بپردازد و امیدواریم این مبلغ برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.

تبدیل ملک رئیس جمهور اسبق به محل قرنطینه بیماران

فتاح افزود: ملکی هم در اختیار رئیس جمهور اسبق برای موسسه باران بوده است که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، تخلیه شده بود و در ایام کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی, آن جا را به محل قرنطینه بیماران تبدیل کردیم و اکنون هم در اختیار آن هاست اما پس از این مرحله، آن جا را می فروشیم.

حضور احمدی نژاد در ملک ولنجک

فتاح: آقای احمدی نژاد در زمین ولنجک که متعلق به بنیاد است هستند که باید آن را به بیت المال برگردانند

رئیس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در کشور ما ضابطه ای وجود ندارد که رئیس جمهورها پس از پایان کار خود، کجا مستقر شوند و باید چاره ای برای این منظور اندیشیده شود زیرا اکنون همین مسئله را با احمدی نژاد رئیس جمهور سابق داریم و با مجوز در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزار و 800 متر مربع در منطقه ولنجک برای چند سال مستقر است.

وی گفت: البته پیامی داده که آماده است به مرکز شهر منتقل شود اما ملکی را با آن شرایط نداشتیم که تحویل دهیم اما این موضوع هم باید مدت دار و محدود به زمان باشد.

فتاح افزود: از روحیه مردمی احمدی نژاد انتظار داریم تا این مال بیت المال به بنیاد برگردد و آن را بفروشیم که بیش از 200 میلیارد تومان ارزش دارد.

ملک ضلع جنوبی کاخ نیاوران، محل استقرار مرکز پژوهش‌های مجلس

فتاح: انتظار داریم آقای زاکانی در حرکتی انقلابی ساختمان مرکز پژوهش ها را که ملک بنیاد است، به ما تحویل بدهد

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: یکی از ملک های بسیار خوب و ارزشمند ما در ضلع جنوبی کاخ نیاوران است که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام و زمین آن متعلق به بنیاد بوده است و 12 طبقه در آن ساخته شد و مجمع آن را تخلیه کرد و اکنون مرکز پژوهش های مجلس در آن جا مستقر است.

وی افزود: حتما سراغ زاکانی رئیس جدید این مرکز می رویم و باید اجاره بپردازد. با توجه به شخصیت ارزشی و بسیجی زاکانی انتظار داریم که نخستین کار انقلابی او، تخلیه این مکان باشد تا آن جا را بفروشیم و خرج محرومان و مستضعفان کنیم.

فتاح اضافه کرد​: در کنار آن زمین دیگری متعلق به بنیاد مستضعفان بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام, مرکز تحقیقات استراتژیک را در آن جا در 9 طبقه ساخته است. آن جا را تحویل گرفتیم اما ساختمان آن ، مجوز، پایان کار و پروانه ساخت از شهرداری ندارد و حتی حریم یک مالک خصوصی هم تصرف و اشغال شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: آن جا را تحویل گرفتیم و به کسی اجازه نمی دهیم آن جا برود و نسبت به آن ادعا داریم و اگر لازم شد مرجع قضایی باید درباره آن حکم صادر کند.

فتاح: کوتاه نخواهیم آمد

وی با بیان اینکه​ ده ها پرونده تشکیل دادیم که در قوه قضاییه در حال رسیدگی است, افزود: اگر با این روش ها به نتیجه نرسیم, کوتاه نخواهیم آمد مگر بنده از بنیاد مستضعفان بروم زیرا این اموال متعلق به مستضعفان است.

کوهک در اختیار نیروی دریایی ارتش

فتاح اضافه کرد: یکی از جاهایی که حریف او نمی شویم نیروهای مسلح هستند زیرا قانوناً نمی توانیم علیه آن ها شکایت کنیم اکنون یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریای ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده است, سرلشکر باقری فرمانده ارتش هم امضا کرده است اما نمی روند و پیگیری های ما به در بسته خورده است.

ملکی در جماران در دست سپاه ولی امر

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه این مکان ها مال مردم است و باید به مستضعفان برگردد, افزود: حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه ولی امر است اما آن را به بنیاد پس نمی دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی شود اما به کجا شکایت ببریم؟

وی با بیان اینکه بنده در بنیاد, حافظ منافع مستضعفان هستم و کوتاه نخواهم آمد, اضافه کرد: برخی ها مرا متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ می کنند. این ها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند.

فتاح با اشاره به اینکه علیه این بنیاد فضا سازی می کنند از مردم و رسانه ها خواست ، حمایت کنند.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: رئیسی رئیس قوه قضاییه، همه ظرفیت های این قوه را به کار گرفته است و شعبه خاصی برای بنیاد در نظر گرفت و آرای خوبی صادر شده است و محکم ترین پشتوانه ما هم رهبر معظم انقلاب است زیرا مطمئن هستم ایشان از پیگیری های ما حمایت می کنند.

بانک سینا

رئیس بنیاد مستضعفان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بنیاد, مالک ۱۰۰ درصد بانک سینا بود، گفت: بر اساس قوانین بانک مرکزی، یک مالک نمی تواند بیش از ۳۳ درصد سهم را در بانک داشته باشد و با توجه به اینکه سهم ما اکنون در بانک سینا ۷۲ درصد است پس متخلف هستیم و در مدت ۲۰ روز آینده در دو مرحله هر کدام ۹ درصد را در بورس عرضه می کنیم که سهم ما کاهش می یابد و دوباره بخشی از آن ها را می فروشیم تا سهم بنیاد در بانک سینا به ۳۳ درصد برسد.

وی افزود: در زمانی که مالک ۳۳ درصد این بانک شدیم از کجا معلوم که بقیه شرکای ما حاضر باشند که ما به صورت قرض الحسنه عمل کنیم زیرا بانکداری خصوصی در پی سود است اما قرض الحسنه سودی ندارد.

فتاح اضافه کرد: توصیه بانک مرکزی این بود که بخشی از سرمایه بانک سینا را در حسابی به عنوان قرض الحسنه اختصاص دهیم اما بررسی کارشناسان ما نشان داد پاسخ لازم را از این راهکار نمی گیریم.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ما می خواهیم پول خودمان را در قرض الحسنه مختص خود قرار دهیم و از این محل به مردم تسهیلات قرض الحسنه بدهیم.

محل فعلی بنیاد

وی گفت: محل فعلی بنیاد که در آن مستقر هستیم جای خیلی خوبی است و 19 هکتار وسعت دارد که خدمت جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رفتم و از او خواستم این جا را از ما برای دولت بخرد و شهردار تهران را هم دعوت کردیم اما نتوانستیم به توافق برسیم.

فتاح افزود: اکنون هم اعلام می کنیم هر کسی که خریدار این ملک است به قیمت روز آن را می فروشیم و قول می دهیم همه پول آن را خرج محرومان و مستضعفان می کنیم.

آمادگی داریم که ساختمان مذکور را تخلیه کنیم

در همین رابطه، برخی افراد به اظهارات وی واکنش نشان دادند که از جمله آنها محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس جمهور، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس بنیاد باران بودند.

دفتر محمود احمدی‌نژاد در این باره طی بیانیه ای نوشته است که «این دفتر و جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد هیچگاه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان به بنیاد مستضعفان نداده‌اند.»

در این بیانیه آمده است: «این دفتر همچنین هیچ دخالتی در تعیین یا انتخاب محل مورد نظر که ساختمانی متروکه بوده و بعداً بازسازی گردید، نداشته است. محل مذکور در آبانماه ١٣٩٢ با انتخاب و پیشنهاد و دستور رئیس محترم وقت بنیاد مستضعفان و با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته است.»

طبق آنچه در این بیانیه آمده، «این دفتر به ویژه پس از پیشنهاد سال ١٣٩٦ جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری دائر بر فروش تمامی أموال بنیاد مستضعفان و توزیع آن بین مردم، خصوصاً محرومین، همواره آماده تخلیه این محل بوده است.»

دفتر احمدی نژاد همچنین گفته است: «طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها، این دفتر ابتدائاً و رأساً پیشنهاد تخلیه را به مسئولین بنیاد داده است، لیکن از طرف آنان تا کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است. با این حال آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه نماییم و خواهیم کرد. کافی بود مسئولین مربوطه درخواست خود را مستقیماً به این دفتر اعلام می‌نمودند.»

واکنش ابتکار و مولاوردی به اظهارات فتاح درباره ملک مرکز مطالعات زنان

مولاوردی و ابتکار معاون سابق و فعلی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز به اظهارات پرویز فتاح- رئیس بنیاد مستضعفان درباره بازپس‌گیری یکی از املاک بنیاد که در اختیار مرکز مطالعات زنان بود، واکنش نشان دادند.

اما معصومه ابتکار- معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و اینطور نوشت: “آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند. صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه 70 با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ بدهد.”

این در حالیست که در پاسخ به اظهارات رییس بنیاد مستضعفان، شهیندخت مولاوردی نیز در توییتر خود نوشت: آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته اید در روایتهایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند.

مولاوردی خطاب به فتاح نوشت: منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.

مولاوردی همچنین در ادامه نوشته است: این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچگونه نفع و ما به الازای مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیات امنای آن هم که اخیرا به عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده ام فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست!

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان افزوده است: هر ضعفی هم داشته باشم همواره با سری برافراشته برنداشتن کوچکترین نقطه ضعف مالی و اخلاقی در سوابق کاری و زندگیم بالیده ام ، پای اثبات آن هم ایستاده ام و اینک هر دو را با ادعاهای واهی نشانه رفته اند؛ یکی با اتهامی که دیشب از تربیون یکطرفه و زنده برنامه نگاه یک صدا و سیما وارد شد و دیگری با اتهام تشویش به فساد و فحشا و فراهم کردن موجبات آن در دادسرای فرهنگ و رسانه!. این هم از عیدی ما! اسفند ماه پاسخگوی فهرست دروغین «عیدی ترامپ به ملت ایران» بودیم و حالا پاسخگوی بیان ناقص حقیقت و ذبح حقیقت در پای مصلحت.

معصومه ابتکار همچنین ساعاتی بعد از انتشار اولین توییت خود در این باره، توضیحات تکمیلی در این خصوص ارائه کرد و دیگر بار نوشت: «امام راحل در سال ۶۷ و مقام معظم رهبری در سال‌های بعد دو نوبت تایید کردند که ساختمان در اختیار موسسه مطالعات زنان قرار گیرد.

ابتکار همچنین در ادامه نیز نوشته است: یکی از اشتباهات آقای فتاح همین که ۵ میلیارد برای ساختمان موسسه مطالعات زنان رفته به حساب کسی؛ موسسه هم دفتری را بر اساس قیمت کارشناسی برای کار زنان خریداری کرده است. من و خانم مولاوردی هیچ کدام مسئولیت اجرایی در موسسه نداشته و نداریم، برای تخریب و اتهام زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید».

توضیح روابط عمومی مجمع پیرامون اظهارات پرویز فتاح

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پی اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان در برنامۀ گفتگوی زنده شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، توضیحاتی به این شرح منتشر کرد:

1- تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر بعنوان دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره برداری قرار می گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز امور مجمع(سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر مجمع و موافقت معظم له مبنی بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مرداد ماه 1397 و در زمان ریاست مرحوم آیت ا… هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی کیا گردید.

2- علاوه بر ساختمان کاخ مرمر، دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت میشد نیز در مرداد ماه 1397 به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی کیا تحویل شد.

3- پس از تحویل ساختمان های فوق الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچگونه بهره برداری از ساختمان های مذکور نداشته است.

با عنایت به موارد مذکور، ضمن استقبال از لزوم شفافیت در امور، از مسئولان محترم انتظار میرود در اظهارات خود دقت لازم را معمول دارند تا باعث سوء برداشت مخاطبین نگردد.

ادعای پرویز فتاح درباره دفتر کار سیدمحمد خاتمی صحت دارد؟

البته واکنش‌ها به همین جا ختم نشد و در پی اظهارات رییس بنیاد مستضعفان مبنی بر استفاده سید محمد خاتمی از یکی از املاک بنیاد مستضعفان به عنوان دفتر کار، رییس بنیاد باران ضمن رد این اظهارات مالک ملک مذکور که مدت زمانی ست تخلیه شده را موسسه تنظیم و نشر آثار امام و نه بنیاد مستضعفان خواند.

متن توضیحات جواد امام رییس بنیاد باران به این شرح است: متاسفانه توضیحات آقای فتاح درباره ملک جماران ناقص و شبهه برانگیز است. چرا که در همان سال ها اعلام شد که ملک مذکور از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام در اختیار سید محمد خاتمی قرار گرفته و به هیچ عنوان دفتر بنیاد باران نبوده است. حال مشخص نیست چرا مجددا چنین ادعایی از سوی عالی ترین مقام بنیاد مستضعفان در فضای رسانه ای تکرار می شود. این درحالی است که بنیاد باران از ابتدای تاسیس تاکنون، حتی یک روز هم در ملکی که متعلق به دولت یا بنیاد مستضعفان بوده فعالیت نداشته و برای اثبات این ادعا می توان به اسناد ثبتی و مدارکی که موجود است، مراجعه کرد.

ملکی که آقای فتاح چند سال پس از تخلیه به «بنیاد باران» نسبت می دهد، سابقه مشخصی دارد. این ساختمان از زمان حضرت امام و با اذن ایشان در اختیار کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفت و در زمان رهبری کنونی نیز همین روند ادامه یافت. با اینکه چند سال بعد بخش هایی از آن در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت، اما در سال های گذشته در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) بود و دفتر «شبه قاره» موسسه محسوب می شد.

آقای خاتمی بعد از قطع هرگونه کمک و حمایت دولت آقای احمدی نژاد مدتی را به دلیل اینکه دبیر کنگره بین المللی امام خمینی(ره) بودند به دعوت یادگار امام در مجموعه مذکور مستقر و از قسمت هایی از فضای آن به عنوان دفتر استفاده می کردند و به محض توافق دفتر تنظیم و نشر آثار امام با بنیاد مستضعفان مبنی بر تحویل ملک، بدون هیچ توقع یا انتظاری و در حالی که محلی برای دفتر ایشان به عنوان رییس جمهور پیشین در نظر گرفته نشده بود، دفترشان را تعطیل و آنجا را ترک کردند. ضمن اینکه همزمان با حضور آقای خاتمی در آن ملک، واحدهایی از موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز از آن بهره برداری می کردند.

مشخص نیست اگر قرار است تکلیف املاک تحویل داده نشده از سوی اشخاص و نهادهای ذی نفوذ در قدرت به بنیاد مستضعفان روشن شود، چرا پرویز فتاح نام ملکی را با ادعایی خلاف واقع به زبان آورده که سال ها پیش تخلیه شده است؟ اینک مشخص نیست چرا جناب فتاح اطلاعاتی ناصحیح درمورد جناب سیدمحمد خاتمی و بنیاد باران داده و قیاس های مع الفارغی مطرح نموده است. لذا شایسته است ایشان در راستای تنویر افکار عمومی، اظهارات خود را اصلاح و شفاف مطرح کند تا خدای ناکرده نسبت و قضاوت سوئی برای مردم شریف و افکار عمومی کنجکاو و واقع بین به وجود نیاید و همه با یک چوب رانده نشوند. در مجموع اینکه رئیس بنیاد مستضعفان به دنبال بازپس گیری این املاک از اشخاص و نهادهای خاص باشد، امری بدیهی و پسندیده است و باید از آن استقبال کرد.

image_print
2 پاسخ
  1. Suivre Téléphone
    Suivre Téléphone گفته:

    Les raisons les plus courantes de l’infidélité entre couples sont l’infidélité et le manque de confiance. À une époque sans téléphones portables ni Internet, les problèmes de méfiance et de déloyauté étaient moins problématiques qu’ils ne le sont aujourd’hui.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *