آخرین اخبار از جلسه شورای امنیت

آمریکا منزوی‌تر خواهد شد؟

نتیجه رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب این قطعنامه ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه به وقت محلی اعلام می شود

 

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به سند شش صفحه‌ای آمریکا پرداخت که آن را به عنوان توجیهی قانونی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها در صورت عدم تصویب قطعنامه مربوط به این تحریم به شورای امنیت ارائه کرده است.

ایسنا نوشت:  نشریه فایننشال تایمز در گزارشی مطرح کرد: دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ حق ندارد مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در این توافق را به کار بگیرد.

دولت آمریکا که به تازگی پیش نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت فرستاده و استدلال قانونی اش را نیز روز پنج شنبه به اعضای شورای امنیت ارائه کرده است، پیش از این تهدید کرده بود که در صورت عدم تصویب این قطعنامه از مکانیسم بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای برای اعمال دوباره تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

فایننشال تایمز در ادامه مدعی شد که نسخه ای شش صفحه ای از تحلیل قانونی آمریکا که فایننشال تایمز آن را رویت کرده است، این ادعا را مطرح می کند که آمریکا تحت قطعنامه ای از شورای امنیت(۲۲۳۱) که پشتیبان توافق هسته ای است، از  “حقی آشکار” برای به کار گرفتن بازگردانی تحریم ها علیه ایران برخوردار است.

این نشریه افزود: این سند همچنین مطرح می کند: هر گونه استدلال مغایری” پیشینه ای مخاطره آمیز ایجاد می کند که می تواند قدرت هر تصمیم شورای امنیت را تهدید کند”.

نتیجه رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب این قطعنامه ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه به وقت محلی اعلام می شود.

خودداری تونس و استونی از معرفی قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت

همچنین کشورهای استونی و تونس از معرفی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل خودداری کردند.

به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، دولت آمریکا این هفته نسخه‌ای افراطی از پیش‌نویس قطعنامه ای را که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود و با شکستی حتمی مواجه شد، کنار گذاشت.

اما پس از آن که استونی و تونس که هر دو روابط دوستانه‌ای با آمریکا دارند، درخواست برای معرفی این قطعنانه به نیابت از واشنگتن را رد کردند، توافق بر سر آن نیز به نظر با شکست مواجه شد.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا با نزدیک شدن پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر پیش نویس قطعنامه ای را برای تمدید نامحدود این تحریم به شورای امنیت ارائه داده است.

گزارش ها حاکی از آن است که این قطعنامه از حمایت حداکثری اعضای شورای امنیت برخوردار نیست.

آمریکا علاوه بر این تهدید کرده است که در صورت عدم تصویب این قطعنامه، از مکانیسم بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای برای اعمال تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

پوتین پیشنهاد تشکیل جلسه انلاین سران ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان و ایران را داد

«ولادیمیر پوتین» نیز دز همین رابطه روز جمعه خواستار برگزاری یک نشست آنلاین با حضور ۵ عضو دائم شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران شد. کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرده پوتین خواستار برگزاری این نشست برای بحث و تبادل نظر درباره مسئله تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده است. هدف این جلسه، جلوگیری از رویارویی غیرضرور در شورای امنیت و حمایت از قطعنامه ۲۲۳۱ عنوان شده است.

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه خواستار برگزاری یک نشست آنلاین با حضور ۵ عضو دائم شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران شد.

انتخاب نوشت: «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه خواستار برگزاری یک نشست آنلاین با حضور ۵ عضو دائم شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران شد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرده پوتین خواستار برگزاری این نشست برای بحث و تبادل نظر درباره مسئله تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده است.

هدف این جلسه، جلوگیری از رویارویی غیرضرور در شورای امنیت و حمایت از قطعنامه ۲۲۳۱ عنوان شده است.

رئیس‌جمهور روسیه اضافه کرده که مسکو کاملاً به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام یا توافق هسته‌ای ایران) پایبند است.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در همین خصوص در توئیتر نوشت: «رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، درخواست برگزاری یک نشست آنلاین با حضور سران ۵ عضو دائمی شورای امنیت و همچنین سران آلمان و ایران را مطرح کرد. هدف این نشست جلوگیری از تقابل‌های غیرضرور در شورای امنیت و حمایت جمعی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.»

دولت آمریکا در تلاش است از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران جلوگیری کند. طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل این تحریم‌ها روز ۱۸ اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد.

واشنگتن قطعنامه‌ای را ارائه کرده که خواستار جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها است. این قطعنامه در ابتدا شامل ۳۵ پاراگراف بود اما به تازگی تعدیل شده و به ۴ پاراگراف تقلیل یافته است.

ظریف: مطمئنیم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اتفاق نخواهد افتاد

وزیر امور خارجه نیز با اشاره به اینکه اگر تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود، یکی از مهمترین مفاد برجام از بین رفته است، گفت: مطمئن هستیم که این اتفاق نخواهد افتاد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اگر تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود، یکی از مهمترین مفاد برجام از بین رفته است، گفت: مطمئن هستیم که این اتفاق نخواهد افتاد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گفتگو با فارس در مورد این که اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، آیا چیزی از برجام باقی خواهد ماند؟ گفت: این کار به معنی این است که یکی از مهمترین مفاد برجام از بین رفته است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل: تروئیکای اروپا پیشنهادهایی درباره قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دارند؛ اما هنوز پیشنهاد مکتوبی ارائه نکرده‌اند

آغاز رای گیری شورای امنیت برای قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به صورت ایمیلی / نتایج، بعدازظهر جمعه اعلام می‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این موضوع تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که این اتفاق نخواهد افتاد.

چندی پیش محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور در مطلبی عنوان کرده بود که اگر تحریم تسلیحاتی تمدید شود چیزی از برجام باقی نخواهد ماند.

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *