برای ورود بانوان به گود زورخانه ممنوعیتی نیست

برای ورود بانوان به گود زورخانه مشکلی نیست و ممنوعیتی قائل نیستم، اما از نظر سنتی و عرفی همچنان محدودیت‌هایی داریم که در صدد برطرف کردن آن هستیم. نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در حاشیه دومین دوره آئین پدران گود که در مشهد مقدس و با حضور پیشکسوتان این رشته که سن آن‌ها بالای ۷۰ سال است و در رتبه بالای ۹ قرار دارد، با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: از همان دوران کودکی همراه پدرم صبح زود بیدار می‌شدم و با بالا رفتن از کول و شانه‌های پدرم همراه وی که میل می‌زد و روی تخته شنا می‌رفت، ورزش می‌کردم.

سیدعبدالله سجادی با اشاره به اینکه سال‌ها در کنار پدرم که از قهرمانان کشتی پهلوانی بود تمرین می‌کردم، گفت: از دوران کودکی در کنار پدرم و مرحوم تختی که در گود زورخانه سنت‌های ورزش باستانی و پهلوانی را حفظ و توسعه دادند کار کردم و امروز وظیفه می‌دانم در حد توانم این ورزش سنتی و تاریخی که در نهاد هر ایرانی همچنان شریان دارد را نه تنها حفظ بلکه در اختیار نسل جوان و علاقه‌مند قرار دهم.

ورود به فدراسیون

سجادی گفت: در سال 1364 بعد از فوت پدرم وقتی شیرنگی رئیس فدراسیون شد. به فدراسیون جهت همکاری دعوت شدم و به امور اجرایی فدراسیون پرداختم. بعد از او جلایی‌پور آمد که مدتی از فدراسیون دوری کردم تا اینکه غفوری‌فرد که همزمان هم سرپرستی فدراسیون را داشت و هم معاون رئیس جمهور در ورزش را نیز عهده‌دار شد، در فدراسیون بودم و در زمان تصدی هاشمی‌طبا به فدراسیون دعوت شدم و به مدت 13 سال به عنوان رئیس فدراسیون انجام وظیفه کردم که در این مدت تحولات زیادی در فدراسیون صورت گرفت که مهمترین آن ثبت یونسکو این رشته ورزشی به نام ایران بود.

وی افزود: هنوز تخته شنا و میل‌های باستانی را که قدمتی بالای 75 سال دارد، در منزل نگهداری می‌کنم و شاید از ارثیه‌هایی باشد که به نسل آینده تعلق می‌گیرد.

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با اشاره به اینکه به دلایل خاص چند سالی را از فدراسیون جدا بودم و در شمال کشور زندگی می‌کردم، خاطرنشان کرد: بعد از دوری چند ساله مجدد در اردیبهشت 1396 به دعوت رئیس فدراسیون به عنوان مشاور عالی و عضو شورای راهبردی فدراسیون دعوت شدم و همچنان در خدمت جامعه ورزشکار کشور هستم و امیدوارم در سایه تلاش و همت هیئت‌های استانی و پهلوانان نامدار این مرز و بوم که به حق جایگاه وسیعی در کسب عناوین قهرمانی و زنده نگهداشتن سنت‌های دینی و عرفانی داشته و دارند خدمتگزار باشم.

رئیس شورای عالی پیشکسوتان و خبرگان کشتی پهلوانی با اشاره به اینکه سابقه تدریس و عضویت در هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت آموزش و سرپرستی امور داخلی گروه آموزشی روابط عمومی آن دانشکده را دارد، گفت: تالیف‌ها، بروشورها و CD‌های آموزشی را در دست تهیه داریم که به محض آماده شدن در میان هیئت‌های استانی توزیع می‌کنیم و اعتقاد داریم که باید این ورزش ابتدا در میان خانواده‌ها و والدین معرفی شود و والدین به اهمیت این ورزش پی ببرند تا فرزندان خود را تشویق و ترغیب کنند.

وی ادامه داد: ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در قدیم ورزش صنفی بود و بسیاری از پهلوانان معروف کشور حتی به همین صنف و حرفه آنان در کشور معرفی می‌شدند. از جمله پهلوان حاج سیدحسن رزاز، حاج محمد‌باقر بلور فروش، حاج میرزاعباس شیشه‌بر و در خود خراسان رضوی مرحوم وفادار، سخدری و شورورزی و بسیاری از نامداران. اگر در کشتی کشور افتخار آفریدند و پرچم کشورمان را در میادین جهانی به اهتزار در آوردند از همین گود زورخانه و کشتی پهلوانی آغاز کردند.

مسابقات زورخانه‌ای

وی اظهار داشت: مسابقات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای به صورت دو هفته یک بار در یکی از هیئت‌های استانی کشور برگزار می‌شود و ورزشکاران ما در تمام رده‌های سنی و در ۵ وزن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. اما رقابت‌های جهانی و قاره‌ای این رشته بر‌اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی برگزار می‌شود و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته مسابقات جهانی این رشته در پایان سال جاری به میزبانی ایران برگزار خواهد شد. خوشبختانه تاکنون در مسابقات جهانی و قاره‌ای بهترین سکو‌ها برای تیم ایران بوده است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

ورود بانوان

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در ادامه گفت‌وگو درباره ورود بانوان به گود زورخانه گفت: درخواست‌های مکرری از سوی بانوان داریم که تمایل دارند در این رشته ورزشی فعالیت کنند و در این مسیر فدراسیون برنامه ورزش در خانه را پیش‌بینی کرده است و تمهیداتی را فراهم کرده است که از طریق فیلم‌های آموزشی بانوان ما با این ورزش آشنا شوند تا فرصتی پیش بیاید که بانوان در فضای اختصاصی خود ورزش کنند.

سجادی تصریح کرد: از نظر علمی هم این ورزش را بررسی کردیم و هیچ گونه ضرری ندارد و انجام حرکات آن به مدت ۵ دقیقه می‌تواند به سلامت بانوان خانه‌دار کمک زیادی کند و بانوان ما نگرانی از بابت هزینه باشگاه‌های لوکس و دردسر رفت و آمد را نخواهند داشت. فیلم‌های آموزشی تا پایان سال آماده و توزیع خواهد شد و بانوان ما می‌توانند از آن استفاده کنند تا با انجام حرکات ورزشی به سمت سلامتی جسمی خود گام بردارند.

وی ادامه داد: به دلیل سنت‌ها و عقاید عرفی که از قدیم در این ورزش جا افتاده است، ممنوعیت‌ها و معذوراتی داریم که البته تلاش می‌کنیم این محدودیت‌ها برچیده شود و بانوان بتوانند از این رشته ورزشی بهره ببرند. ناگفته نماند ما برای ورود بانوان به گود زورخانه ممنوعیتی قائل نیستیم، بلکه خوشحال می‌شویم بانوان که ارکان اصلی تشویق و ترغیب خانواده هستند، از نزدیک شاهد هنرنمایی فرزندان خود در گود زورخانه باشند و حتی این اواخر در رده‌های سنی خردسال، نوجوان و جوانان مسابقات و برنامه‌های ویژه‌ای را با حضور خانواده‌ها برگزار کردیم که امیدواریم این روند با حمایت خانواده‌ها تدوام داشته باشد و حتی مسابقات کشوری را در این راستا توسعه دهیم.

سجادی ادامه داد: لازم می‌دانم همین جا از مجتبی جوهری رئیس فدراسیون که تلاش زیادی در راستای معرفی و زنده نگهداشتن سنت‌های ورزشی و همچنین اهمیت به پیشکسوتان و استفاده از تجارب این کهن ورزشکاران دارند تقدیر و تشکر کنم.

وی درباره حرکات ورزشی ورزش زورخانه‌ای که تاثیر بسزایی در سلامتی ورزشکاران دارد گفت: بسیاری از خانواده‌ها دستگاه‌ها و تجهیزات ورزشی را با قیمت‌های گزاف خریداری می‌کنند و علاوه بر اینکه فضا را در منزل اشغال می‌کند و هزینه برق مصرفی دارد شاید به اندازه یک حرکت ورزشی در این رشته تاثیر گذار نباشد.

سجادی ادامه داد: ما یک حرکت داریم به نام پای شاتری که این حرکت در واقع همان خاصیت تردمیل و دوچرخه ثابت در ورزش را دارد که اگر به درستی انجام شود نیازی به هزینه‌های گزاف در ورزش نیست که این امر باید فرهنگ سازی شود و بستر آن فراهم شد. سهل الاجرا است و همه در هر رده سنی و با هر وزنی می‌توانند این حرکت را انجام دهند و در این راستا تحقیقات علمی زیادی صورت گرفته است.

امید به زندگی

سجادی با اشاره به اینکه برنامه‌های فدراسیون برحسب جامعه شناختی و تحقیقات علمی مدون شده است، خاطرنشان کرد: برحسب تحقیقاتی که یکی از متخصصان ورزشی آذر رسولی از قهرمانان بوکس کشور انجام داده است، امید به زندگی در میان ورزشکاران زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از سایر رشته‌های ورزشی بالاتر است.

وی از برگزاری مسابقات ورزشی در میان تمام رده‌های سنی از خردسال تا کهنسال خبر داد و گفت: بسیاری از مسابقات ورزشی را در تمام استان‌ها در رده‌های سنی خردسال با حضور خانواده‌ها و حتی مرشدان خردسال برگزار می‌کنیم.

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از هیئت زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی به عنوان یکی از هیئت‌های فعال یاد کرد و گفت: خوشبختانه هیئت خراسان رضوی یکی از ارکان سکودار و خیلی خوب است که طی دو سال اخیر جهش بسیار خوبی در توسعه و استعدادیابی در این رشته مهیج، شاداب، سنتی و عرفی انجام داده است.

نقش دعا

سجادی سنت دعا کردن در این ورزش را به فرمان خودرو تشبیه کرد و گفت: دعا موج مثبتی است که امروز علم ثابت کرده افرادی که اعتقاد درونی داشته باشند، این موج مثبت که برای دیگران قرائت می‌شود به مانند پژواک به خود آنان نیز باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که در بحث ترویج و توسعه این ورزش کوتاهی صورت گرفته است و برخی از والدین به اهمیت این ورزش پی نبرده‌اند.

نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص اهمیت این ورزش گفت: ببینید تمام قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای وقتی به یک ورزش خاص می‌پردازند به طبع بخشی از توانایی‌های فیزیکی و جسمی آنان قوی‌تر و تواناتر خواهد شد و این موضوع بعد از خداحافظی از ورزش قهرمانی و پیوستن به جرگه پیشکسوتان و بازنشستگان ضعف‌های عضلانی و مشکلات به سراغ آنان می‌آید، اما در ورزش زورخانه‌ای تمام اعضای بدن به فراخور حال و به مرور زمان رشد و تقویت می‌شود، به همین خاطر می‌بینید که افراد با سنین بالا همچنان توانایی و قدرت میل زدن، چرخ زدن و حرکات کششی را به خوبی گذشته انجام می‌دهند و هیچ ناراحتی را نیز مشاهده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این ورزش همچنان که جسم را رشد و تقویت می‌کند، روح را نیز جلا می‌دهد. وقتی همزمان با زنگ مرشد ورزش می‌کنیم قدرت تفکر، اندیشه و ذهن همراه با حرکات ورزشی یکنواختی ایجاد می‌کند. یعنی هم ذهن و هم جسم هم‌زمان درگیر هستند و در پایان اقتدا به مولا علی (ع) و دعای خیر و جاری کردن ذکرها از زبان مرشد و ورزشکار خستگی ورزش را از تن بدر می‌کند. محبت، دوستی، صمیمت و انسانیت را می‌آموزد تا همچنان که قدرت بدنی رشد می‌کند ایمان و اعتقاد انسان رشد و تعالی یابد.

توصیه به جوانان

سجادی به اشاره به اثر ماندگاری ورزش زورخانه‌ای در پرورش و زیبایی بخشی به اندام ورزشکاران گفت: به جوانانی که علاقه‌مند به داشتن اندام زیبا و ماندگار هستند توصیه می‌کنم در کنار ورزش حرفه‌ای خود، ورزش زورخانه‌ای را انجام دهند تا نیازی به استفاده از مکمل‌ها و داروهای کمکی نداشته باشند و بدنی ماندگار و خوش اندام داشته باشند. ورزش زورخانه‌ای برخلاف سایر ورزش‌ها که بعد از پایان ورزش نیاز به استراحت و حتی خستگی فراوان است بعد از خروج از گود زورخانه تازه سرحال و سرخوش می‌شوند.

حرف آخر

وی با اشاره به استقامت و سرعت در این رشته گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای یک ورزش کامل و پر محتوا است و نیاز به تمرکز در بخش‌های تعادلی، استقامتی و سرعتی دارد و اولین ورزشی است که در دنیا با موسیقی همراه است. این رشته را با کمترین هزینه می‌توان در منزل انجام داد. در ایام قدیم افراد در منازل خود به انجام این ورزش می‌پرداختند و از نظر جسمی از سلامت بالایی برخوردار بودند. پیشنهاد می‌کنم عزیزان ما هر رشته ورزشی را که دنبال می‌کنند، حتما در کنار ورزش حرفه‌ای خود ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را دنبال کنند، چون ورزشی است که هماهنگ شدن تعادل فکری، سرعت، قدرت، کشش، انعطاف‌پذیری و قدرت تفکر و اندیشه را نیز در خود تنیده است و یک ورزش دوطرفه است. کشتی‌گیر حرفه‌ای یا راست گارد است یا چپ گارد، اما کشتی پهلوانی در هر دو سو قوی و توان‌مند است و در نهایت ورزش زورخانه‌ای  قدرت تصمیم گیری در آن واحد را افزایش می‌دهد.

سجادی در انتها گفت: وقتی یونسکو بعد از 4 سال دیدن فیلم و تحقیق این رشته ورزشی را به نام ایران به ثبت رسانده است، وظیفه هر ایرانی است که این میراث معنوی، آیین و سنت دیرینه را حفظ و توسعه دهد.

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *