رئیس سازمان نظام مهندسی  ساختمان خراسان رضوی خبر داد:

شناسایی ۳۲۰۰ مهندسی که وجود خارجی ندارند

علی نژاد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در راستای شفاف‌سازی از مهندسین ساخت اثر انگشت گرفته شده و فرایند هویت‌شناسی انجام می‌گیرد، اظهار کرد: طی این فرایند ۳۲۰۰ مهندسی که وجود خارجی نداشتند یا فوت شده بودند و اتفاقا مهر و امضای فعالی داشتند از گردونه مهندسان ساختمان خارج شدند. در حال حاضر ۱۳ هزار مهندس ساختمان مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش صبح امروز محمدحسین شرکا در نشست خبری که در سازمان نظام مهندسی  ساختمان خراسان رضوی به مناسبت روزخبرنگار و با تجلیل از خبرنگاران این حوزه برگزار شد، با بیان اینکه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی از ۲ سال گذشته تغییرات ساختاری و عملکردی زیادی داشته، اظهار کرد:امروز صاحبان رسانه و فکر سرنوشت‌ها را تعیین می‌کنند و با شفاف سازی و آشکارسازی مسائل زمینه ساز تصمیم گیری مسوولان می‌شوند.

وی ادامه داد: از اهالی رسانه انتظار می‌رود از عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مدیران آنها سندسازی کرده و گزارش تهیه کنند، در شرایط کنونی باید میزان هزینه و سلامت کار شفاف سازی و عملکرد هر مدیر مشخص شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: اهالی رسانه نباید هیچ فرد یا جریانی را به حال خود رها کنند، باید پنهان‌ها را آشکار نمایند.

امضای صوری و فله‌ای مهندسین

شرکا افزود: ۲۵ سال از تصویب قانون “نظام مهندسی و کنترل ساختمان” در مجلس شورای اسلامی و ۲۴ سال از آیین نامه اجرایی آن می‌گذرد، اما هنوز در جامعه صحبت از امضای صوری و فله‌ای مهندسین است که این مهم به هیچ وجه برای جامعه مهندسی پسندیده نیست. وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی باید پاسخگوی جامعه برای فروش یا امضا صوری برخی مهندسین باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: طی دو سال گذشته هشتمین هیات مدیره این سازمان در جهت ارتقای دانش صاحبان حرفه، ارتقای کیفی ساختمان سازی، سلامت و شفاف سازی روند کار و جلوگیری از امضا فروشی تلاش بسیار کرد و مباحث آموزشی را در پیش گرفت.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با برخورداری از ۴۰ هزار مهندس متخصص در تلاش است در جهت اصلاح مباحث فنی، ایمنی و استاندارد ساختمان سازی اقدامات موثری انجام دهد.

شرکا ادامه داد: اینکه طول عمر ساختمان در کشور به ۱۵ سال رسیده و مبحث ۲۲ قانون نظام مهندسی مبنی بر حفظ و نگهداری ساختمانها به درستی اجرا نمی‌شود، به دلیل عدم کنترل و ارزیابی عملکرد مدیران است.

اجرا نشدن مبحث ۲۲ مقررات ملی، دلیل کاهش عمر ساختمانها

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: عمر مفید ساختمان در ایران بسته به نوع مصالح به کار رفته در آن بین ۱۵ تا ۳۰ سال است که در صورت اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که مبتنی بر کنترل و نگهداری ساختمانهاست، طول عمر مفید ساختمانها افزایش می‌یابد.

وی افزود: اگر در حاشیه شهر مشهد ساختمانها به صورت شبانه و فله‌ای ساخته می‌شود، سازمان نظام مهندسی مسوولیتی ندارد و باید شهرداری مانع از ساخت آنها شود.

دستاوردهای سامانه ساجام

شرکا ادامه داد: سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی طی دو سال گذشته با وجود همه فشارهای اجتماعی در شرایط رکود و رشد منفی اقتصادی، با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی “ساجام” تلاش کرد ساخت و سازهایی که در چرخه این سازمان در استان انجام می‌گیرد افزایش یابد.

وی گفت: در اوج رکود اقتصادی میزان ساخت و سازهایی که در چرخه این سازمان قرار گرفتند از سالانه چهار میلیون مترمربع در سال ۱۳۹۶ به هشت میلیون مترمربع در سال ۱۳۹۸ رسید و ماهانه ۱۷ هزار گزارش از ساخت و سازها در سامانه ساجام ثبت شد.

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی افزود: در سامانه “ساجام” این سازمان امضای مهندسین ثبت می‌شود، براساس انگشت نگاری و هویت شناسی این سامانه، از ۱۶ هزار و ۲۰۰ مهندس دارای پروانه اشتغال به کار در خراسان رضوی سه هزار و ۲۰۰ نفر که فعالیت نداشته، مسافر یا مهاجر بودند، حذف شدند.

وی ادامه داد: قبل از راه‌اندازی این سامانه، چهار دستگاه دولتی شامل شهرداری، آستان قدس رضوی، بنیاد مسکن و شهرداری ثامن به هیچ وجه به سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی پاسخگو نبودند اما با راه‌اندازی این سامانه و ثبت امضاهای مهندسین، حتی یک مترمربع ساخت و ساز در شهرهای استان از زیر دست این سامانه خارج نمی‌شود.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن در مشهد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در باره حفظ ایمنی ساختمانهای قدیمی شهر مشهد گفت: در کمیته ایمنی که در شعبه ۲۰۹ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با عضویت نمایندگان چند دستگاه اجرایی از جمله سازمان نظام مهندسی تشکیل شده، همه پروژه‌های ساختمانی شهر شناسایی و یک به یک بازدید می‌شوند و گزارشی از استحکام بنا و سایر موارد مهندسی آن تهیه می‌گردد.

وی افزود: این کمیته در تلاش است با اصلاح مشکلات پروژه‌های ساختمانی مانع از بروز فجایعی که برای پلاسکو و سلمان بوجود آمد، شود.

شرکا ادامه داد: در هیچ جای دنیا پروانه ساختمانی را جدا از آنچه در نقشه ساختمان آمده است، تغییر نمی‌دهند اما این اقدام به کرات در مشهد انجام می‌شود که این مهم زمینه تخلفات ساختمانی را افزایش می‌دهد.

وی گفت: مسوولیت نظارت بر پروژه‌هایی که بودجه عمرانی مصوب مجلس شورای اسلامی دارند با این سازمان نیست اما نظارت بر همه پروژه‌های ساخت و ساز بخش خصوصی برعهده این سازمان است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: در حوزه پروژه مرکز تجاری اطلس، بازپرس بنده را احضار کرد و مقرر شد یک گروه متخصص از مهندسین گزارش مبسوطی از این پروژه تهیه و تحویل بازپرس دهد تا راهکارهایی را که بتوان اقدامات اصلاح گرانه در این پروژه انجام داد، ارایه نمایند.

وی ادامه داد: بعد از تهیه این گزارش مقرر شد، استعلام‌هایی از آتش نشانی و اداره کل استاندارد در مباحث مربوط به ایمنی و استاندارد ساختمان در پروژه اطلس گرفته و نشستهای تخصصی در این خصوص برگزار شود.

شرکا گفت: این سازمان پای نظارت بر اجرای پروژه “جهان مال” ایستاده تا قانون برای آن رعایت شود، هرچند در ظاهر پروانه ساختمانی برای ۶۲۳ هزار مترمربع این پروژه صادر شده اما حدود هفت تا هشت میلیون مترمربع مسوولیت حرفه‌ای بر دوش مهندسین گذاشته است.

image_print
2 پاسخ
  1. Suivre Téléphone
    Suivre Téléphone گفته:

    Alors que la technologie se développe de plus en plus vite et que les téléphones portables sont remplacés de plus en plus fréquemment, comment un téléphone Android rapide et peu coûteux peut – Il devenir un appareil photo accessible à distance ?

    پاسخ
  2. Suivre Téléphone
    Suivre Téléphone گفته:

    Existe – T – Il un moyen de récupérer l’historique des appels supprimés? Ceux qui disposent d’une sauvegarde dans le cloud peuvent utiliser ces fichiers de sauvegarde pour restaurer les enregistrements d’appels de téléphone mobile.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *