بررسی صبح امروز از وضعیت سرقت در روزهای کرونایی:

میانجی‌گری پلیس با رویکرد فرآیند‌محوری

رایین امان الهی

در ایام شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل و فعالیت‌های اقتصادی با کسادی و شیب نزولی مواجه شد اما در همین شرایط برخی جرایم نظیر سرقت روند افزایشی داشت که البته با کمی دقت و خودمراقبتی می‌توان سارقان را در رسیدن به نیات شومشان ناکام گذاشت.

زمزمه‌های افزایش سرقت طی ماه‌های گذشته از شهرها و استان‌های مختلف به گوش می‌رسد اما هنوز پاسخی قطعی در خصوص علت این افزایش داده نشده‌است اما طبق برخی اظهارنظرها، آزادی زندانیان و اعطای مرخصی به مجرمان و سارقان در پی شیوع ویروس کرونا می‌تواند از دلایل افزایش سرقت‌ها در ماه‌های اخیر باشد.

از آنجا که امنیت تعطیلی ندارد، پلیس از همان ابتدا با تشدید ماموریت‌ها در استان‌های مختلف تلاش داشته و دارد عرصه را برای جولان مجرمان تنگ کند اما سارقان حتی در شرایط کرونایی نیز به همنوعان خود رحم نمی کنند و با رشد صعودی سرقت در این ایام مواجه بوده‌ایم.

سرقت ها نسبت به پارسال کاهش داشته است

گفت: پلیس ترمیمی و گشت رضویون در مناطق جرم‌خیز خود دلیلی بر کاهش نزاع و درگیری ها است.

به گزارش صبح امروز، سرهنگ علی بوستانی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه در خصوص وضعیت سرقت در استان در برهه زمانی کرونا، افزود: رصد کردن مجرمان و بانک‌های اطلاعاتی که توسط پلیس به روز رسانی شده بسیار کمک کرده در کاهش جرائم داشته است.

افزایش ۲۴ درصدی سرعت در کشفیات

وی تصریح کرد: حضور موسسات حفاظتی مراقبتی و نگهبانان محله و مسلح خود دلیل بیشتری بر کاهش سرقت‌ها داشته تا جایی که با حضور نگهبانان در بانک‌ها سرقت‌های مسلحانه به صفر رسیده است.

بوستانی با اشاره به عدالت ترمیمی بیان کرد:  ظهور عدالت ترمیمی نتیجه یکی از تحولات به وجود آمده در نگرش به عدالت کیفری و تفکر ناظر به جرم در دو دهه گذشته است.

رویکرد متوازن به شرایط جرم

رییس پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی ابراز کرد: عدالت ترمیمی رویکرد متوازن و همه جانبه به شرایط جرم است و تلاش می‌نماید با ابزارهایی مانند میانجی‌گری بتواند نه تنها منافع تمام آسیب‌دیدگان ناشی از جرم را تامین نماید، بلکه زمینه‌های بازپذیری و باز اجتماعی شدن مجرم را فراهم آورد.

وی تبیین کرد: تحقق اهداف عدالت ترمیمی مستلزم وجود کنشگرانی است که ضمن آشنایی با مبانی و اهداف عدالت ترمیمی، به اصول آن نیز اعتقاد داشته باشند. بی‌تردید پلیس بعنوان یکی از مهم ترین نهادهای مسئول پاسخ دهی به پدیده مجرمانه و بعنوان اولین نهاد مورد رجوع بزه دیدگان پس از وقوع جرم، نقش مهمی در اجرای برنامه‌های ترمیمی دارد.

سرهنگ بوستانی توضیح داد: در پیشگیری انتظامی جامعه محور از جرم، پلیس علاوه بر بهره‌گیری از ابزارهای تعریف شده در نظام عدالت کیفری، از همکاری و مشارکت نهادهای اجتماعی و دولتی برای کنترل عوامل ایجاد کننده جرم استفاده می‌کند.

میانجی‌گری پلیس با رویکرد فرآیند‌محوری

وی افزود: نتایج بیانگر آن است که نقش میانجی‌گری پلیس با رویکرد فرآیند‌محوری و با استفاده از ظرفیت‌های جامعه محلی، با امکان تاثیر‌گذاری بر شرایط فردی و اجتماعی مجرم، گرایش مجدد وی را در ارتکاب جرائم کاهش است و به عبارتی می‌توان بیان نمود، هر قدر گرایش پلیس در نقش میانجی‌گری به سمت فرآیند‌محوری باشد، از تکرار بزه‌کاری مجرم پیشگیری شده و برعکس هر قدر گرایش پلیس در نقش میانجی‌گری به سمت نتیجه و کاهش تراکم پرونده‌ها متمرکز شود، امکان تکرار بزه‌کاری مجرم افزایش پیدا می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: بیشترین سرقت‌های مسلحانه دراستان خراسان رضوی طی سال های ١٣٩٨تا١٣٩٤ گزارش شده است لذا پیشگیری وکنترل این سرقتها در دستور کار پلیس قرار گرفت که دراین راستا به منظور ارتقا ضریب امنیت بانک ها بسته حفاظتی امنیتی توسط پلیس ابلاغ گردید.

وی خاطر نشان کرد : با اجرای بسته حفاظتی امنیتی به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و با بهره‌گیری ازتوان موسسات حفاظتی مراقبتی وبه کارگیری نگهبانان مسلح این موسسات از سال ١٣٩٤ تا کنون شیب تند کاهش سرقت‌های مسلحانه وبه صفررسیدن آنها را در استان شاهد هستیم.

هشدارهای پلیس برای پیشگیری ازسرقت درمراکز تجاری وشلوغ

سرهگ بوستانی اذعان کرد: از به همراه داشتن طلا وجواهر واشیا غیرضروری گران قیمت هنگام خرید پرهیزشود و ازکارت‌های اعتباری وعابربانک برای خرید استفاده نموده و از قراردادن رمز در کنار آن خودداری نمائید.

وی ادامه داد: بیشتر از نیاز روزانه وجه نقد به همراه نداشته باشید و کیفتان را نزدیک به بدنتان و یا در دستی که آزاد است نگه داشته و دراماکن پر تردد مراقب تماس بدنی افرادناشناس با خود باشید و نیز درمراکز خرید با ازدحام جمعیت مراقب کیف دستی و اشیا همراه خود باشید.

سرهنگ بوستانی تاکید کرد: حتی الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود ودر صورت استفاده از خودروی شخصی آن را در پارکینگ عمومی پارک کرده و در صورت عدم دسترسی به پارکینگ، خودرو خود را در محل‌های قابل دید و جاهای مطمئن پارک نموده و از تجهیزات ایمنی و تاخیری همانند قفل پدال و فرمان استفاده نمائید و ازقراردادن مدارک و اشیا قیمتی در داخل خودرو خودداری شود.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *