گلایه‌های همسر هنرمند پیشکسوت سینما؛

خانه داریوش اسدزاده پلمپ شد

سرویس فرهنگ

این موضوع که هنر چیست و هنرمند کیست بارها مورد بحث بوده است و هرکسی تعریف خاص خود را در این مقوله دارد. اما بیشک سرمایه اصلی یک هنرمند عشق و علاقه‌ای است که به حرفه خود دارد. در کمال تاسف باید گفت که در بسیاری موارد پس از درگذشت یک هنرمند، به مرور نقش او کمرنگ و حتی بی رنگ می‌شود و این جمله که «هنرمند تا ابد زنده است» بیشتر شبیه به یک شعار کلیشه‌ای به نظر می‌رسد.

امروز خبری را در خانه سینما خواندم که نه تنها متاثر که اندوهگین شدم. «خانه بازيگر سابق سينما پلمپ شد». اما چرا؟ چرا خانه داریوش اسدزاده پلمپ شد و اصلا چرا هیچوقت فریادرسی نیست؟

چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ارتباط مستمر و مؤثر با هنرمندان پیشکسوت و پیگیری برنامه‌ها، مسائل و مشکلات آن‌ها تاکید کرد.

اما پیگیری مشکلات خانواده هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها برای این مرز و بوم تلاش کرده و موی خود را در این راه سپید کرده‌اند، اما اکنون در قید حیات نیستند بر عهده کدام نهاد است؟ آیا با فوت یک هنرمند باید در غلفت نهادهای فرهنگی، همسر او بی سرپناه بماند و یا اینکه چه کسی، چه ارگانی یا چه سازمانی بر شرایط گذران زندگی خانواده هنرمندان پس فوت از آنها نظارت داشته و حمایتشان می‌کند؟

همسر داریوش اسدزاده جایی برای زیستن ندارد!

طاهره خاتون میرزایی 23 سال با بازیگر فقید داریوش اسدزاده زندگی کرد و سوم شهریورماه سال 1398 پایان این پیوند بود. چرا که اسدزاده بعد از تحمل بیماری دارفانی را وداع گفت. هنوز یکسال از درگذشت این بازیگر پیشکسوت نگذشته که همسرش در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم از اوضاع نامناسبی می‌گوید که برایش حادث شده و خانه “داریوش اسدزاده” را پلمپ کرده‌اند و او در حال حاضر جایی برای زیستن ندارد.

میرزایی در این تماس تلفنی با بغض و ناراحتی به کم‌توجهی و بی‌توجهی نهادهای فرهنگی و هنری مثل خانه سینما اشاره کرد که وقتی به نهادهایی مراجعه کرده نتوانسته مسئولین مربوطه را ببیند.

هیچ‌کسی از آنها سراغ نگرفته، انگار نه انگار که روزی داریوش اسدزاده، در سریال‌های پربیننده تلویزیون مثل «خانه سبز» و فیلم‌های سینمایی استراتژیکی همچون «یتیم‌خانه ایران» و «قلاده‌های طلا» ایفای نقش کرده و به قولِ بسیاری از بزرگان هنر، اسدزاده خودش بخش عمده‌ای از تاریخ فرهنگ و هنر این مملکت است.

فردی که مدعی صاحب خانه بودن است

همسر این بازیگر پیشکسوت به این نکته اشاره کرده که وقتی با “اسدزاده” ازدواج کرده بعد از مدتی اجاره‌نشینی در همین خانه، آقای بازیگر به او گفته، این خانه را خریده است. حتی 50 درصد از پول خرید این خانه را خودش داده و اسدزاده هم به او گفته سه دانگ این خانه متعلق به توست.

او گفت: اسدزاده به من اشاره کرد که بعد از مرگم همه منزل متعلق به توست که در کنار دریافت حقوق من بتوانی زندگی کنی. اما متأسفانه به محض اینکه فوت کردند فردی که مدعی است صاحب خانه است و البته به گفته همسرم آنجا را خریده بود، آمد و مدعی شد این خانه برای اوست و امروز هم خانه را پلمپ و بنده را از خانه بیرون کردند.

طاهره خاتون میرزایی در ادامه بیان کرد: خانه ما حوالی هنگامه شرقی است و من الان در آژانس حمل و نقلی نشسته‌ام و نمی‌دانم باید چه کار کنم. هیچ مسئولی سراغ ما را نمی‌گیرد که بعد از 23 سال زندگی با هنرمند والامقام و دارای درجه یک فرهنگ و هنر، حالا باید به این وضع دچار شوم.

مسئولین یا تلفنم را برنمی‌دارند و یا می‌گویند جلسه‌ام!

وی در ارتباط با اینکه آیا به کسی از مسئولین ذیربط هم خبر داده است که چنین اتفاقی افتاده، پاسخ داد: به هرکسی هم از مسئولین ذیربط تماس می‌گیرم یا تلفنم را برنمی‌دارد و یا می‌گوید جلسه‌ام! واقعاً برای لحظاتی هم وقت ندارند شنونده این مشکل اورژانسی من باشند! می‌خواستم به اینها بگویم آمده‌اند و مرا از خانه بیرون کرده‌اند، حالا چکار کنم؟

همسر مرحوم اسدزاده تأکید کرد: 5 روز به من مهلت داده‌اند که اثاثیه‌ام را ببرم وگرنه به انباری دادگستری انتقال پیدا می‌کند. حالا واقعاً چکار کنم؟ جالب است زمانی که ایشان بیمار بود من به دوست ایشان که همان آقای (ر) است و ادعای مالکیت این خانه را دارد، اطلاع دادم حال ایشان خوب نیست. اما وقتی ایشان فوت کردند ایشان به من گفتند این خانه من است و باید اینجا را خالی کنی!

image_print
64 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *