گزارش صبح امروز از نخستین روز بازگشایی سینماها؛

اکران‌های ضعیف و گیشه‌های خلوت

مهناز اصغری

اولین اکران سینماها در سال 1399 پس از چهارماه انتظار سینماداران و سینمادوستان و با اما و اگرهای بسیاری فرا رسید. روز گذشته مخاطبانی که البته تعداد آنها مانند سابق بر این نیست، برای دیدن فیلم به سینماها رفتند. اما مسئله کنونی این است که فیلم چندان مخاطب پسندی در لیست فیلم‌های در حال پخش به چشم نمی‌خورد و این موضوع نه تنها سینماداران را متضرر، بلکه سینمادوستان را نیز بی اشتیاق می‌کند.

بعد از انصراف دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» در دقیقه نود، جلسه تعیین تکلیف برای انتخاب فیلم‌های جایگزین نیز صورت گرفت که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. هرچند سازمان سینمایی طرح های تشویقی را برای تهیه کنندگان این دو اثر و جلب رضایت آنها برای اکران در روزهای کنونی در نظر گرفته بود که از اهم آن می‌توان به افزایش سالن‌های نمایش و عدم محاسبه کف فروش تا سه هفته اشاره کرد. همچنین بنابر اعلام رسمی مصوب شده بود ۲۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض به همراه ۳۰۰ میلیون تومان وام چهار درصدی برای این دو فیلم درنظر گرفته شود و ۶۰ میلیون تومان نیز به تبلیغات آنان اختصاص یابد. قول همکاری شهرداری، خانه سینما و … برای فراهم شدن شرایط تبلیغی و اطلاع رسانی از دیگر توافقاتی بود که با تهیه کنندگان آنان رقم خورده بود. اما تمام این طرح ها با شکست مواجه شد و از اکران فیلم‌ها جلوگیری به عمل آمد. علت ماجرا این بود که محسن چگینی، تهیه کننده فیلم «خوب، بد، جلف2» و رسول صدرعاملی، تهیه کننده فیلم «شنای پروانه» گلایه‌هایی مبنی بر اینکه هیچ کدام از قرارها به سرانجام نرسیده است، داشتند.

تماشای فیلم‌های سال قبل؟

از چند روز قبل که خبر منتفی شدن اکران این دو فیلم اعلام شد، چند سینمادار در کشور نیز بیان کردند که بدون فیلم‌های جدید و مخاطب‌پسند که تماشاگر را به سینما بکشاند، نمی‌توانند سینماهای خود را بازگشایی کنند.

عدم نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز برای فیلم‌های سینما در اولین روز بازگشایی، فضای سینماها را سرد و اشتیاق چهارماهه‌ای را که مخاطبان جدی سینما داشتند از بین برد. حالا تماشاگران باید به تماشای فیلم‌هایی بروند که در انتهای سال قبل در سالن سینما دیده‌اند. پردیس سینمایی اطلس در مشهد یکی از 20 سینمای فعال کشور برای اکران در روزهای کرونا است که بی شک در بین ریسک بازگشایی مجدد و حمایت از فرهنگ قرار دارد.

پردیس اطلس، سینمای پیشگام در استان

مدیر پردیس سینمایی اطلس در رابطه با بازگشایی سینماها گفت: همانطور که می‌دانیم به دلیل کرونا تمامی مجموعه‌های سینمایی کشور از روز چهارم اسفندماه تعطیل شدند و در حدود ده روز گذشته، با دستور ریاست جمهوری و تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بر این شد که پردیس‌های سینمایی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، بازگشایی شود و رایزنی‌های لازم در این زمینه با تهیه‌کنندگان فیلم‌ها صورت گرفت.

حمید فولادی با اشاره به اینکه نگاه کنونی ما برای بازگشایی سینما، نگاه اقتصادی و درآمدزایی نیست، ادامه داد: پردیس اطلس با هدف کمک به فرهنگ و علی‌الخصوص حوزه سینما و انجام حرکتی در جهت تزریق نشاط و شادابی به جامعه، اولین سینمای پیشگام در سطح استان و یکی از 20 سینمای راه‌اندازی شده در سطح کشور است. به نظرم این اتفاق خوبی است و منتظر حضور دوستان از وزارت‌خانه و سازمان سینمایی و شورای تهیه‌کنندگان و شورای صنفی هستیم تا با تامین فیلم‌ها مخاطب را هر چه بیشتر جذب کنیم.

وی در رابطه با فیلم‌های در حال اکران بیان کرد: در ابتدا قرار بر این بود که فیلم‌های خوب بد جلف، شنای پروانه، عطر داغ، چهل و هفت،  قطار آن شب، یادم تو را فراموش و بی‌وزنی به نمایش گذاشته شود و اسامی فیلم‌ها داخل سایت قرار گرفت و حالا اعلام شده که فیلم‌های خوب بد جلف2، شنای پروانه و بی‌وزنی از چرخه اکران خارج شدند و فیلم‌های فعلی فیلم‌هایی هستند ک در انتهای سال 98 تحت اکران بود و  مجددا به چرخه نمایش برگشتند.

فولادی در ارتباط با تعیین فیلم‌های جدید برای اکران در روزهای آتی افزود: صحبت‎هایی مبنی بر احتمالا افزوده شدن فیلم خروج به اکران‌های کنونی نیز وجود دارد. در این بین امیدوارم با حمایتهای لازم و جایگزینی فیلم‌های شاخص برای اکران‌های روزهای آینده، شرایط استقبال مردم از سینماها فراهم‌تر شود و سینماداران نیز این مسیر را خوش‌بینانه‌تر ادامه دهند.

فیلم‌های کنونی شاخص نیستند

مدیر پردیس سینمایی اطلس با اشاره به اینکه فیلم‌های در حال اکران فعلی، شاخص نیستند گفت: تمام سالن‌های پردیس اطلس فعال است اما بدون شک با استقبال چندانی مواجه نخواهیم بود و اگر فیلم‌هایی مثل درخت گردو، خوب بد جلف و شنای پروانه که در جشنواره هم فروش خوبی داشتند، به نمایش در می‌آمدند، استقبال خوبی از بازگشایی می‌شد و می‌توانست برای فیلم‌های فعلی هم مخاطب بیشتری جذب کند.

وی در پایان‌بندی صحبت‌های خود بیان کرد: پردیس اطلس هم تمام پروتکل‌ها مثل تهیه سیستم‌های هوشمند ضدعفونی دست، گندزدایی سالن‌های سینمایی به صورت حرفه‌ای و استقرار واحد بهداشت فعال جهت ارزیابی و رصد و تب‌سنجی را رعایت و مجوز سامانه سلامت را دریافت کرده و آماده میزبانی سینما دوستان است.

دوراهی اکران شدن یا نشدن

بی شک عدم استقبال مخاطبان از فیلم های کنونی تعجب برانگیز نیست و وضعیت اکران عمومی در بحران عمیق فرو رفته است. مسلما اکران فیلم‌های جدید و نسبتا پر مخاطب در روز‌هایی که هنوز سایه کرونا بر جامعه موجب نگرانی مردم شده است، ریسک بزرگی برای تهیه کنندگان و سرمایه گذاران این فیلم‌ها محسوب می‌شود. در شرایطی که فضا به سمت تنش بیشتر بر سر اکران فیلم‌ها می‌رود،  فشار برای عرضه فیلم‌ها می‌تواند به ضربه جدی مالی و حتی ورشکستگی برخی سرمایه‌گذاران فیلم‌های سینمایی منجر شود.

اما انتقادهایی هم به صاحبان دو فیلمی که قرار بود از امروز اکران شوند وارد می‌شود که چرا برای کمک به فرهنگ و چرخه سینما همراهی نکردند، اما خیلی از سینماداران معتقدند به هر حال هر تهیه‌کننده و صاحب فیلم باید به ویژه در این شرایط اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، به فکر سرمایه‌اش هم باشد. اما از آن مهم‌تر این مسئله است که اگر وعده‌های داده‌شده برای حمایت از این دو فیلم به خصوص در بخش تبلیغات انجام می‌شد، امروز شرایط و نحوه استقبال دیگری بر سالن‌ها حاکم بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *