روایت «صبح‌امروز» از تبلیغات زیبای یک برج با وعده‌های توخالی، کرونا و مردمی که نیامدند؛

گذر بی‌فرهنگ

مهناز اصغری

اولین «گذر فرهنگ و هنر» خراسان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاحیه باشکوهی داشت در حال حاضر رو به خاموشیست

چندی پیش در تبلیغات شهری، نام «گذر فرهنگ و هنر» در خیابان ۱۷ شهریور به چشمم خورد اما فرصت نکرده بودم که به آنجا سری بزنم و تنها پیش فرضی که داشتم این بود که اواسط سال گذشته با حضور جمعی از مسئولین و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شده و با رویکرد رونق تولید و با عنوان “اولین گذر فرهنگ و هنر خراسان” آغاز به کار کرده است. همچنین می‌دانستم که غرفه‌ها به جهت حمایت به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته است و تنها شارژ مجتمع و هزینه‌های جاری را باید پرداخت کنند. در شلوغی و ترافیک نسبتا زیاد روزهای کرونایی در مرکز شهر به جهت گذران اوقات و بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری قصد داشتم تا به برج آسمان بروم و هرچند کوتاه از نزدیک با تعدادی از هنرمندان آنجا گفتگو کنم.

در ابتدای امر خلوتی بیش از حد گذر فرهنگ و هنر توجهم را جلب کرد و کمی بعد متوجه شدم که اکثر غرفه‌ها تخلیه و شاید تنها یک پنجم مجموعه فعال بود و نه تنها از شلوغی خبری نیود که حتی پرنده هم پر نمی‌زد و این شد که با پیگیری، مکالمه‌ای با دو تن از افرادی که غرفه را تحویل داده و از آنجا رفته بودند داشتم.

عدم حمایت ارشاد و مسئولین

خانم نوروزی از رفتار مدیریت برج با هنرمندان گلایه داشت و می‌گوید: من مدرس صنایع دستی هستم و از ابتدا گفته بودم که نمی‌توانم تمام تایم را در مجموعه بگذرانم. اما پس از مدت کوتاهی از جایگاه یک کارفرما با من رفتار می‌کردند و در صورت عدم حضور برق واحد من را قطع می‌کردند. همچنین تبلیغات شهری آنطور که قول داده شده بود، انجام نشد و عملا فروش نداشتیم.

او می‌گوید: من از مهرماه سال گذشته از اداره کار به عنوان کارآفرین به مجموعه اضافه شده بودم و همان ابتدا اعلام کردند که غرفه‌ها باید با هزینه هنرمندان رنگ و دکور شود و کار را انجام دادیم. همچنین از همان ابتدا تبعیضاتی وجود داشت و حتی در مراسم افتتاحیه وزیر ارشاد تنها تعداد مشخصی از غرفه‌ها بازدید کرد که ظاهرا از قبل انتخاب شده بودند. رفتار مسئولین برج اصلا مناسب نبود و حتی روز تخلیه وسائل خروجی من کنترل شد. اینکه در این بین آنها به تعهدات خود مانند تبلیغات گسترده عمل نکردند و یا نزدیک به 5 میلیون تومان هزینه‌های اضافی بر من تحمیل شد به اندازه برخوردهایی که با من داشتند، مرا نرنجاند و بدون شک گلایه‌مند هستم.

هیچ حمایتی از کسب و کار زیان دیده هنرمندان صورت نگرفت

زهرا فضلی عنبران، کارشناسی طراحی دوخت است و که از طرف میراث فرهنگی به گذر فرهنگ و هنر معرفی شده و اکنون غرفه را تخلیه کرده است. او می‌گوید: از ابتدا مقرر بود تبلیغات گسترده شهری انجام شود و مخاطب جذب کند که اتفاق نیفتاد و اکثرا غرفه‌ها راتخلیه کردند. ماهیانه هزینه شارژ حدود 150هزار تومان و تبلیغات 180هزارتومان پرداخت می‌کردم. اما جالب اینجاست که در اسفند و فروردین و اردیبهشت که بخاطر اپیدمی، کل مجتمع تجاری تعطیل بود نیز این مبالغ را در زمان تسویه حساب از من دریافت کرده و از کسب و کار زیان دیده هنرمندان هیچ حمایتی صورت نپذیرفت. من می‌خواستم برندم دیده شود، اما هرگز این اتفاق نیفتاد.

گلایه‌های فروخورده

بی شک ارشاد به عنوان حمایت از هنرمندان گام خوبی را برداشته است و اگر با کرونا مواجه نمی‌شدیم با همان میزان تبلیغات شهری در نوروز شاید استقبال خوبی را شاهد می‌بودیم. این گذر مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی را در کنار خلاقیت و رویدادهای فرهنگی گردهم آورده بود تا بستری برای توسعه گفت‌وگو و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی گذشته ‌به دنیای کنونی و به جوانان زمان حال ما باشد. اما اتفاقات دست در دست هم داد تا حمایت‌هایی که باید ارزشمند تلقی می‌شد به گلایه هایی فروخورده تبدیل شود و….

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *