پیگیری افزایش نرخ ناوگان حمل و نقل عمومی:

ویروس نرخ در حمل و نقل عمومی

عاطفه خوافیان

افزایش هزینه حمل و نقل عمومی معمولا در آغاز هر سال با عنوان اصلاح نرخ‌های کرایه با مقداری افزایش انجام می‌شود اما امسال با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی که این اپیدمی به دنبال داشت اجرای این مصوبه با تاخیر انجام شد.

افزایش نرخ‌ حامل‌های انرژی، کرایه حمل و نقل عمومی درون و برون شهری را افزایش داده که هر دو قشر راننده و مسافر از این وضعیت ناراضی و گلایه مند هستند.

با اعلام اجرای مصوبه شورای شهر مشهد مبنی بر افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی پیام‌های مردمی با مضمون گلایه و نارضایتی برای ما ارسال شد که همین نارضایتی شهروندان نا را برآن داشت تا به سراغ مردم رفته و از ان‌ها در خصوص این افزایش قیمت‌ها سوال کنیم.

در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس در انتظار اتوبوس بوده و در همین زمان با چند نفر از مسافران در خصوص وضعیت کرایه‌ها به گفت‌ و گو نشستم:

عده‌ای از مردم هنوز از گرانی و افزایش کرایه‌ها اطلاعی نداشته و عده‌ای دیگر با صراحت نارضایتی خود را اعلام کردند.

اقشار کم درآمد و ناوگان حمل و نقل عمومی

یکی از مسافران به خبرنگار صبح امروز می‌گوید: مشتری همیشگی ناوگان حمل و نقل عمومی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه بوده و بیشترین هزینه افزایش قیمت‌ها در بخش حمل و نقل عمومی بر این قشر تحمیل می‌شود.

محمدی می‌افزاید: اگر چه هنوز مصوبه شورا اجرایی نشده اما برخی از رانندگان تاکسی‌های خطی افزایش کرایه را اعمال کرده و به همین دلیل بهتر است اگر افزایش نرخ کرایه‌ها قانونی و طبق بخش‌نامه است اطلاع رسانی عمومی شده و در غیر این صورت مسئولانی جهت نظارت باید حضور داشته تا با متخلفین برخورد کنند.

افزایش متناسب با افزایش حقوق؟

سهیلا نیز اظهار می‌کند: این افزایش کرایه‌ها باید متناسب با افزایش حقوق‌ها اعلام شود و در شرایط کنونی کشور که بازار بسیاری از کسب و کارها کساد شده، افزایش نرخ کرایه عمومی به هیچ عنوان معقول نبوده و قطعا نارصایتی‌های بیشتری را به همراه دارد.

وی ادامه می‌دهد: در این شرایط که فقر افزایش پیدا کرده و مردم ناچار به استفاده از حمل و نقل عمومی بوده، افزایش نرخ کرایه‌ها به هیچ وجه صحیح و عادلانه نبوده چرا که این افزایش تنها برای قشر کم درآمد اعمال می‌شود چون قشر مرفه با وسایل شخصی به تردد در سطح شهر پرداخته و این افزایش نرخ‌ها هیچ تاثیری بر ان‌ها ندارد.

تعلیق ۳ ماهه افزایش نرخ به علت کرونا

برای دریافت پاسخ گلایه‌های مردم و نیز چگونگی افزایش نرخ حمل و نقل عمومی به سراغ رئیس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد رفتیم .

مجتبی بهاروند می‌گوید: این مصوبه به روال هرسال در  دی و بهمن ماه سال گذشته در لایحه‌ای مبنی بر افزایش قیمت کرایه‌ها به شورای شهر ابلاغ و تصویب شد.

وی  پیرامون افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی توضیح می‌دهد: این مصوبه قبل از بحران کرونا تصویب شد، اما از انجا که کشور در شرایط حساسی قرار  گرفت اجرای این مصوبه به حالت تعلیق درآمد و با تاخیر اجرایی شد.

افزایش نرخ از نیمه خرداد اجرایی می‌شود

وی تصریح می‌کند: با توجه به اپیدمی کرونا و تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی از اسفند ماه سال گذشته، این افزایش قیمت از ۱۵ خرداد ماه اعمال می‌شود.

بهاروند ابراز می‌کند: اگرچه هر سال از روزهای ابتدایی سال، افزایش نرخ اعمال شده اما امسال این افزایش قیمت با تاخیر ۲ ماه از نیمه خرداد اجرایی می‌شود.

ترغیب مردم به استفاده حداقلی از ناوگان حمل و نقل عمومی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر تعویق بیشتر در اجرای این طرح در راستای رضایت مردم در شرایط کنونی پاسخ می‌دهد: در شرایطی که کشور با بحران کرونا روبرو بوده باید مردم را به استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی ترغیب کنیم چرا که استفاده از این ناوگان احتمال ابتلا و شیوع ویروس را افزایش می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک تاکید می‌کند: یکی ازمراکزی که احتمال شیوع ویروس را افزایش داده، استفاده از همین ناوگان عمومی بوده و شاید اگر دولت دستور بازگشایی تمام صنوف و سازمان‌ها را ابلاغ و اجرایی نمی‌کرد، ما نیز همچنان به مانند دوماه گذشته حمل و نقل عمومی را تعطیل و با محدودیت تردد اعمال داشتیم.

وی اذعان می‌کند: اعتقاد ما همچنان بر تعطیلی مترو بوده چرا که مترو بر خلاف اتوبوس و دیگر وسایل حمل و نقل از تهویه مناسبی برخوردار نبوده، به طور مثال خط ۲ مترو حدود ۴۰ متر در زیر زمین مشغول فعالیت بوده که تهویه در این شرایط بسیار سخت بوده و حضور یک فرد مبتلا به کرونا و ناقل این ویروس می‌تواند اکثر مسافرین را مبتلا کند.

تعطیلی مترو به نفع مردم است

بهاروند تشریح می‌کند: اما در ادامه بازگشایی مراکز و صنوف به دستور دولت، بازگشایی و فعالیت مجدد مترو نیز در دستور کار ما قرار گرفت.

وی می‌گوید: افزایش نرخ استفاده از حمل و نقل عمومی شاید منجر به استفاده کمتر از این ناوگان شود که این موضوع برای سلامت شهروندان مفید واقع شده و شهروندان را به استفاده از وسایل حمل و نقل پاک ترغیب می‌کند.

افزایش استقبال مردم از حمل و نقل پاک

رییس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک تشریح می‌کند: استقبال مردم از استفاده از وسایل حمل و نقل پاک و دوچرخه نسبت به بازه زمانی سال گذشته حدود ۱۰ برابر شده و این استقبال نیز باید افزایش پیدا کند.

وی در خصوص افزایش نرخ کرایه‌ تاکسی‌های خطی می‌گوید:  نرخ کرایه تاکسی‌ها به صورت میانگین حدود ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش با توجه به افزایش نرخ سوخت و دیگر تورم‌های سال گذشته اعمال و اجرایی شده که این افزایش به نسبت دیگر کلان‌شهرها معقول‌تر و پایین تر بوده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *