ضرورت حمایت دولت از سینماداران؛

شاید وقتی دیگر

سرویس فرهنگ

چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌هایی جداگانه خطاب به وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بر تسریع لزوم بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری با هدف توجه به معیشت اصحاب فرهنگ و هنر و جلوگیری از ضرر و زیان صاحبان کسب و کارهای فرهنگی و هنری تاکید کرده بود. در پی درخواست سیدعباس صالحی، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه روز گذشته با بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی از اول تیرماه موافقت کرد که این بازگشایی مشروط به رعایت دستورالعمل‌های و پروتکل های بهداشتی و استفاده از حداکثر ۵۰درصد ظرفیت سینما است

به گزارش صبح امروز، روز گذشته در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران دستور بازگشایی سینماها و سالن‌های کنسرت را از ابتدای تیر صادر و بیان کرد: سینماها و کنسرت‌ها به شرط بلیت‌فروشی برای ۵۰درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز کنند.

همچنین با انتشار خبر بازگشایی سینماها به دستور رئیس جمهور، رئیس انجمن سینماداران که پیش از این نیز نامه‌ای را به مدیرعامل خانه سینما مبنی بر جدایی این صنف از خانه سینما نوشته‌ بود، از ضرورت حمایت دولت از سینمادران به اندازه حمایتی که از تولید فیلم شده است خبر داد.

محمد قاصداشرفی بیان کرد: سینماداران هیچ نقشی در فرآیند تصمیم‌گیری برای بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه آن هم با ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها نداشته‌اند و تا امروز هیچ جلسه‌ای برای هماهنگی و تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی بازگشایی سینماها از سوی دولت با انجمن سینماداران برگزار نشده است.

از بازگشایی سینماها استقبال خواهد شد؟

رئیس انجمن سینماداران با ابراز خشنودی از بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه اظهار کرد: این اتفاق باعث می‌شود تا از ضرر سینماداران و کارکنان آن که بعضاً از سطح معیشتی بالایی برخوردار نیستند جلوگیری شود و به نظرم استقبال خوبی از سینماها خواهد شد. زیرا بعد از 4 ماه تعطیلی سینماها، مردم علاقه بیشتری به تماشای فیلم در سالن بزرگ سینما و بر پرده‌های عریض و بزرگ آن دارند.

اشرفی ضمن اشاره به اینکه فروش بالای فیلم‌ها بستگی به خود فیلم و کیفیت آن دارد بیان کرد که ما طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌توانیم اقدام کنیم و تا زمانی که درباره ظرفیت‌ دستور جدیدی داده نشود هیچ اقدام جدید نمی‌توانیم بکنیم اما به نظرم می‌رسد که ظرفیت 50درصدی سینما مورد بهره‌‌برداری کامل قرار خواهد گرفت. اگر دقت داشته باشیم بیشتر کسب و کارها و مشاغل، بعد از اینکه بازگشایی شدند مورد استقبال مردم قرار گرفتند. بنابراین فکر می‌کنم که این اتفاق برای سینماهای کشور نیز رخ دهد.

دولت باید به اشتغال فرهنگی کمک کند

رئیس انجمن سینماداران درباره احتمال کمک و حمایت دولتی برای 50 درصد دیگر سالن که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بیان کرد: فعلاً که در تمام این مدت، از طرف دولت کمک شایانی به ما نشده است. انتظار این بود همان‌طور که به فیلم و چرخه تولید آن کمک مالی می‌شود به سینما هم توجه شود. واقعیت این است که فیلم و سینما لازم و ملزوم یکدیگرند و نمی‌توان سینما را از فیلم جدا کرد. درباره اینکه آیا حتماً کمک مالی برای نیم دیگر سالن بشود، ما تقاضایی ارائه ندادیم و این دولت است که باید احساس کند به کار فرهنگی و اشتغال آن کمک کند.

سرمایه‌گذاران زیادی در سینما وارد شدند و برای ساخت فیلم‌های سینمایی هزینه کردند اما فیلم‌هایشان در پشت درب‌های سینما مانده است، حالا این فیلم‌ها محل درآمدشان جایی غیر از سینما نیست. بنابراین با حمایت دولت از سینما می‌توان اشتغال بهتری را هم برای سینمادران و هم برای فیلم‌های سینمایی در نظر گرفت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *