افشاگری بی‌سابقه مظلومی از دست‌های پشت پرده در قرارداد خارجی‌ها

از داخل، خارجی‌ها را برای شکایت راهنمایی می‌کنند!

سرمربی اسبق استقلال خیلی صریح و شفاف درباره قراردادهای پرابهام خارجی‌ها توضیحاتی می‌دهد. او معتقد است حتی از داخل ایران بعضی از خارجی‌ها را برای گرفتن غرامت راهنمایی می‌کنند.

گفت و گوی بی‌پرده و صریح با پرویز مظلومی. اگر این حرف‌ها را می‌خوانید، دنبال مدرک نباشید. یک چیزهایی در این فوتبال نیازی به مدرک ندارد. مثل روز روشن است. همه ما می‌دانیم پشت پرده شکایت‌های خارجی چیست؟ همه می‌دانیم چه مافیایی پشت قراردادهای خارجی‌ها هست. می‌دانیم چه پول‌هایی رد و بدل می‌شود. می‌دانیم چرا بعضی از مدیران قرارداد 100 هزار دلاری یک مربی را می‌کنند یک میلیون دلار. مگر می‌شود؟ طرف در خوابش هم چنین قراردادی نمی‌بیند آنوقت وارد مارک ایرانی می‌شود و با قرارداد یک ساله نوه و نتیجه‌اش را هم بیمه می‌کند. در این گفت و گوی بی پرده با پرویز مظلومی بخشی از پشت پرده‌های فوتبال ایران را بررسی کردیم….

آقای مظلومی مهدی تاج به تازگی اعتراف کرده مارک ویلموتس را وزارت ورزش و مرکز فرهنگی-تجاری ایران و هلند معرفی کرده‌اند. این یک مورد عجیب در فوتبال نیست؟ چرا یک مرکز فرهنگی-تجاری باید به فدراسیون مربی معرفی کند؟

من هم حرف‌های ایشان را شنیدم. بالاخره آقای تاج برای فوتبال ما زحمت کشیده. با یک اشتباه و یک اشکال، نباید خوبی‌هایش را فراموش کرد. در هر صورت چیزی که ایشان گفتند، برای من هم شائبه برانگیز است. پس کمیته فنی فدراسیون فوتبال چه کاره است؟ آیا کمیته فنی اختیاری دارد یا ندارد؟ معمولا در باشگاهها یا فدراسیون‌ها کمیته فنی می‌گذراند تا اینطور وقت‌ها تصمیم بگیرند و مشورت بدهند. خود ما در استقلال حکم کمیته فنی گرفتیم اما در این باشگاه دورمان زدند!

دورتان زدند؟ به چه شکل؟

گذشته. ولش کنید. نمی‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم ولی وقتی کسی را به عنوان رئیس فدراسیون یا مدیر انتخاب می‌کنند، طرف می‌خواهد همه کارها را خودش انجام دهد. یک پست‌هایی برای باشگاه می‌گذارد که فقط دهان پرکن هستند. شاید هم می‌خواهند سر و صداها را بخوابانند. پشت کمیته فنی قایم شوند. در کمیته فنی فدراسیون سالیان سال است که آقایان هستند و فعالیت می‌کنند. آدم‌های خوبی هم هستند. محصص، معینی، اکبر محمدی و… آدم‌های خوبی هستند ولی اگر در کمیته فنی کاره‌ای نیستند اعلام کنند تا روسا تقصیر را گردن‌شان نیاندازند. یادم هست موقعی که می‌خواستیم مربی خارجی برای استقلال بیاوریم در جلسه کمیته فنی به این جمع بندی رسیدیم استراماچونی سرمربی باشگاه شود. خوشبختانه دیدگاه باشگاه هم درباره ایشان مثبت بود و رفتند دنبالش و او را جذب کردند. در آن زمان بحث رنار هم بود و او را برای استقلال می‌خواستیم. منتهی باشگاه و کمیته فنی روی استراماچونی به جمع بندی رسیدند. خب. الان شما در فدراسیون کمیته فنی دارید. قاعده این است آنها برای انتخاب مربی نظر بدهند. در باشگاهها هم همینطور است. کمیته فنی است که باید تحقیق کند. این اعضا هم کاربلد هستند. در فوتبال سابقه دارند. حتی کمیته فنی می‌تواند گزینه معرفی کند. مثلا 5 تا اسم می‌دهد تا در نهایت یکی انتخاب شود.

هنوز ویلموتس را نمی‌شناختند اما کلی از او تعریف و تمجید کردند که مرد است و با مرام است. ما اینطور هستیم. هنوز طرف را نشناخته از او تعریف می‌کنیم. بعد که طرف را می‌شناسیم می‌گوئیم ای وای، اشتباه کردیم.

در فدراسیون کلا انگار این اتفاقات نیفتاده.

آقای تاج در مصاحبه‌شان گفته‌اند دو مربی دیگر در لیست بودند ولی با آنها به توافق نرسیدند. به خاطر همین رفتند سراغ ویلموتس که البته اشتباه بزرگی بود و خودشان هم به این اشتباه اذعان کردند. نتایج او با تیم ملی هم مشخص بود. هنوز ویلموتس را نمی‌شناختند اما کلی از او تعریف و تمجید کردند که مرد است و با مرام است. ما اینطور هستیم. هنوز طرف را نشناخته از او تعریف می‌کنیم. بعد که طرف را می‌شناسیم می‌گوئیم ای وای، اشتباه کردیم. تصمیم فدراسیون هم کاملا اشتباه بود. قرارداد هم اشتباه بود.

قرارداد بندهایی داشت که حالا همه حسرت قرارداد کی‌روش را می‌خورند! از پرداخت مالیات نزدیک به 6 میلیاردی بگیرید تا پاداش 6 هزار یورویی برای هر برد. رقم قرارداد هم که برای هر فصل 2.250 هزار یورو بوده!

من نمی‌دانم چرا در فوتبال ما قراردادها اینطوری می‌شود. چرا قراردادها اینقدر یکطرفه است؟ ما مسئول حقوقی نداریم یا منافع یک عده وسط است؟ چرا از آدم های قوی و حقوقی استفاده‌ای نمی‌شود. آنوقت اینطور پول بیت المال و پول مردم مملکت را به خارجی‌ها می‌دهیم. مردم به خاطر هزار دلار در سال سر خودشان می‌زنند بعد آنوقت ما به راحتی رقم نجومی 2 میلیون و 250 هزار یورو را به یک مربی می‌دهیم. تازه قبل از بازی عراق قهر می‌کند و با خواهش و تمنا روی نیمکت می‌نشیند. بماند که قبل از همین بازی دو میلیون یورو از یک شرکت دولتی قرض می‌گیریم و به ویلموتس می‌دهیم. بعد باید سود پول را هم بدهیم. یعنی یک پول اضافه‌تر پرداخت شود. در باشگاه استقلال هم این کار را کرده‌اند. پول قرض گرفته‌اند و بعد با سود برمی‌گردانند. آیا نزول گرفتن در مملکت ما حرام نیست؟ چرا در این فوتبال پول نزول می گیرند!؟ برای چه پول ویلموتس را با سود برمی‌گردانند؟ راحت این کارها را می‌کنند. اینطور وقت‌ها چشم‌ها بسته می‌شود. مدیر این کار خلاف را می‌کند.

خیلی ها انتقاد دارند که چرا برخورد هم نمی‌شود.

بله، در این فوتبال قرارداد آن چنانی با خارجی‌ها می‌بندند و بعد بازخواست نمی‌شوند. این چه قراردادی بود با ویلموتس؟ شما مسئول بودید. حالا می‌گویند مرکز فرهنگی ویلموتس را معرفی کرده. هرکسی که معرفی کرده، شما در فدراسیون فوتبال مسئول بودی. درباره این قرارداد شما باید پاسخ بدهی. حالا اگر از روز ناچاری و با فشار قرارداد را بستید، من نمی‌دانم ولی کلا قراردادهای ما به کمیته انضباطی فیفا می‌رود و محکوم می‌شویم. چرا قراردادهای فوتبال ما خوب بسته نمی‌شود؟ بس که هول هستیم فقط قرارداد ببندیم. کلا چشم بسته قرارداد می‌بندیم. حالا نمی‌دانم تحت فشاریم یا منافع داریم! دو میلیون یورو به ویلموتس داده‌ایم، الان دنبال چیز دیگری هم هست. می‌داند که از همین ایران به فیفا اطلاعات غلط می‌دهند و می‌تواند این شکلی به هدفش برسد. سر قضیه تراکتورسازی دیدید چه اتفاقی افتاده؟ پول بازیکن را داده‌اند ولی در لایحه دفاعی اصلا رسید پول‌ها را نگذاشته‌اند! جریان چیست؟ چه مافیایی پست این ماجراست؟ چرا هیچکس دنبال حل مسئله نیست؟

یادم هست مدیر وقت استقلال می‌گفت یه قران به شفر نمی‌دهیم! مصاحبه ایشان در آرشیو هست. آن را بخوانید. گفته خیال‌تان راحت باشد، یک قران به شفر نمی‌دهیم. چه شد؟! یک قران که شد 5 قران.

مجلس هم گویا وارد گود شده و قصد دارد موضوع را شدیدا پیگیری کند.

من صحبت‌های نماینده مجلس را شنیدم. گفتند داریم پیگیری می‌کنیم ولی نتیجه چه شده است؟ پیگیری می‌کنند که به کجا برسند؟ نتیجه‌اش را به مردم بگوئید. مردم کلافه و ناراحت هستند. پول‌هایی که به هزار بدبختی به دست می‌آوریم راحت به جیب خارجی‌ها می‌ریزم. الان پرونده‌های ما در فیفا زیاد است. این پرونده‌ها در جریان هستند. خطرهای بزرگی در کمین ماست. پشت سرمان خطر را احساس می‌کنیم. پرونده‌ها یکی یکی دارد می‌آید. محرومیت در انتظارمان است. اگر محروم هم نشویم باید پول بدهیم. مردم باید واقعیت ها را بدانند. چرا وقتی می‌توانیم پول یک خارجی را بدهیم، نمی‌دهیم تا او برود شکایت کند و بعد علاوه بر پولش جریمه هم بگیرد؟ می‌دانید ما چقدر جریمه داده‌ایم؟ چرا موقعی که باید پول را نمی دهیم.

مثلا مدتی قبل سعادتمند با خبرورزشی مصاحبه کرد و گفت از 550 هزار دلار شفر 200 هزار دلار آن جریمه است!

عرضم همین است. یادم هست مدیر وقت استقلال می‌گفت یه قران به شفر نمی‌دهیم! مصاحبه ایشان در آرشیو هست. آن را بخوانید. گفته خیال‌تان راحت باشد، یک قران به شفر نمی‌دهیم. چه شد؟! یک قران که شد 5 قران. هیچ حساب و کتابی در فوتبال این مملکت نیست. مافیای عجیبی در فوتبال ما هست. این مافیا رخنه کرده. راحت و علنا به بازیکنان می‌گویند سه ماه حقوق نگیر، فسخ کن برو شکایت کن! نه تنها پولت را می‌گیری که جریمه هم به تو پرداخت می‌شود.

و احتمالا می‌گویند سهم ما هم فراموش نشود!

بله، طرف را از داخل ایران برای فسخ قرارداد، شکایت و گرفتن جریمه راهنمایی می‌کنند. می‌گویند برو خیالت راحت. بعد از شکایت پولت را دوبل می‌گیری! این وسط کارگزار هم از آن پول یک چیزی گیرش می‌آید. همه هم چشم‌هایشان را می‌بندند و چیزی نمی‌بینند. بابا کارگزار خارجی دلش برای فوتبال ما و باشگاههای ما نمی‌سوزد. دلش برای پول بیت المال که هدر می‌رود نمی‌سوزد.

البته که مسئولان هم خیلی به این چیزها توجه ندارند و برخوردی صورت نمی گیرد.

واقعیت این است که فوتبال دست فوتبالی‌ها نیست. فوتبال ما شده رابطه و رفیق بازی. گوش شنوایی هم نیست. شاید مصاحبه های ما را هم ببینند و بخندند. به خدا خسته شدیم. برای خود من در این 4 سال اتفاقاتی افتاده که عجیب است. 10 بار تا پای امضای قرارداد با تیم های مختلف رفته ام ولی لحظه آخر کله شده ام و مربی دیگری جایم نشسته.

چه اتفاقاتی افتاد؟

پشت پرده را نمی‌دانم. فکر کنم چون پول ندادیم! پول خرج نکردیم. آدم پشت خودمان نگذاشتیم. لابی نکردیم. قرار بود 12 شب حکم ما بخورد 12.30 دقیقه شب حکم را برای یکی دیگر زدند. طرف کارنامه ضعیفی داشت. تیمش را فرستاده بود دسته یک. با کارنامه ای ضعیف. بعد ما را کنار زدند. به خاطر همین حرف زدن فایده ندارد.

حرف خاصی مانده؟

درباره قرارداد ویلموتس حرف زدیم. بالاخره آقای تاج هم برای فوتبال ما زحمت کشیده ولی اشتباه بزرگی کرد. شاید هم مشاورانش به او اشتباه خط دادند. قرارداد تحت فشار بسته شد. باید خود تاج روشن گری کند. در مصاحبه آخرش چیزهایی گفته. اگر تحت فشار بوده باید بگوید. مدیریتی که می آید باید قدرت داشته باشد. اگر در کارش دخالت کنند، این چه مدیریتی است؟ می گویند یک روز مدیریت با عزت بالاتر از 10 سال مدیریت بی عزت و بی اختیار است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *