مرزبانی، ماموریتی بدون تعطیلی

عاطفه خوافیان
فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی گفت: مرزبانی در کنار سایر نیروهای مسلح و نهادها اقدامات پیشگیرانه موثری را در این ایام انجام داده، از جمله کنترل مبادی مرزهای شهرستان درگز، گردنه حیران در سرمای زیر ۳۰ درجه بیش از ۴۰ روز در این شهر سپری کرده که جزو شهرستان‌های سفید است.
وی تصریح کرد: مرزبانان با حضور در طبیعت مرزها در روز ۱۳ فروردین از تجمیع مردم و اسکان جلوگیری کردند، البته همراهی مردم و مرزنشینان با مرزبانان در این روز بی نطیر بود.
سردار جان نثار یکی دیگر از اقدامات مرزبانان در راستای کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا را این‌گونه برشمرد: استقرار در ۴ مبادی مرزی استان، و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گمرک دوغارون از ابتدا تا کنون تعطیل نبوده و در حال فعالیت است.
فرمانده مرزبانی استان تبیین کرد: مرزبانی در بخش رزمایش همدلی مومنانه اقدامات موثری انجام داده که توزیع بیش از ۵۰۰ بسته‌ معیشتی و اهدای بیش از ۱۵ راس گوسفند به مرزنشینان از جمله اقدامات این نهاد است.
وی اظهار کرد: ماموریت اصلی مرزبانی، حفاظت و حراست از مرزها بوده که ممانعت از قاچاق در اولویت است و طی سال گذشته حدود ۴ تن و ۹۹ کیلو از انواع مواد مخدر کشف شد ک حدود یک تن آن هرویین بوده است.
سردار جان نثار اشاره کرد: ۱۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق و ۵۰۰ لیتر از مرزها کشف شده که این کشفیات بیشتر از ماشین‌های سواری در حین ورود و خروج از مرزها کشف شده است.
وی ۲۲۰ ملاقات مرزی را یکی دیگر از اقدامات مرزبانی دانست و افزود: همچنین کنترل مبادی ورودی و خروجی باجگیران، لطف‌آباد و سرخس ریلی و دوغارون که یکی از گمرکات پر تردد کشور بوده و در استان واقع شده است از وظایف مرزبانی است.
فرمانده مرزبانی استان با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام جهش تولید توضیح داد: در این راستا مرزبانی به دنبال ارتقای امنیت در مرزها بوده تا بستر مناسبی برای تجارت و کشاورزی و دامداری و زراعی در مرزها ایجاد کند و به دنبال همه‌گیری کنترل اپتیکی و الکترونیکی در مرزها بودیم و اکنون در مرزهای تایباد تمام کنترل‌ها به صورت پایش تصویری صورت می‌گیرد.

سردار جان نثار مهم‌ترین مشکلات مرزبانان با مرزنشینان در حوزه مرزی سرخس و تایباد را این گونه مطرح کرد: و با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع در کشور خودمان قابل استفاده و خوب است و مرزنشینان و دامداران مراقبت کنند دام‌ها از مرزها خارج نشوند که این عمل سختی مضاعفی را برای مرزبانان به همراه دارد و نیز رانندگان ترانزیت و سواری ک قصد خروج و ورود به کشور دارند مراقب باشند جاسازی مواد و یا کالای قاچاق در خودروهای انان صورت نگیرد چرا که در نهایت مضنون و متهم ردیف اول راننده است.
وی در پایان تاکید کرد: کشور افغانستان از ورود غیرقانونی اتباعشان به کشور ما جلوگیری کنند.
لازم به ذکر است در ابتدای این نشست، سردار جان نثار از زنان مرزبانان که عضوی از کادر درمانی و در مقابله با کرونا بودند تقدیر و تجلیل به عمل اورد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *