در آستانه سالروز تاسیس سپاه پاسداران، در نشست خبری قرارگاه امام رضا (ع) مطرح شد:

قدرت معنوی و مردمی، دو مولفه اصلی سپاه

عمار کیوانی

فرمانده سپاه امام رضا (ع) در آستانه سالروز تشکیل سپاه پاسداران به فرمان امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت 1358 در نشست خبری قرارگاه امام رضا (ع) (شهید برونسی) در جمع خبرنگاران گفت: سپاه دو مولفه اصلی دارد یکی مولفه قدرت اعتقادی و معنوی که مجرای این قدرت از طریق ولی فقیه برقرار می‌شود و سپاه پاسداران مستمرا در حال کسب و افزایش  قدرت معنوی خود می‌باشد.

به گزارش صبح امروز، سردار یعقوب‌علی نظری افزود: مولفه دوم قدرت مردمی است و در اتصال  مردم  می باشد که سپاه توانمند می‌گردد و وقتی این دو قدرت در یک تشکیلات و ساختار جمع شود و در ذیل هدایت معنوی ولایت فقیه حرکت نماید هم جهت حرکت را بروز خواهد داشت و هم توان لازم را برای حرکت دارد که این از شاخصه های سپاه است که توسط امام (ره) بنیان گذاشته شد تا از جنس انقلاب و با افق های انقلاب و با حفظ دستاوردهای انقلاب حرکت نماید .هر عرصه ای که دشمن بخواهد حضور یابد و بخواهد به نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب تعددی کند سپاه مکلف است به اینکه در آن عرصه ورود پیدا کند.

وی افزود: عرصه های اقتصادی یکی از عرصه هایی است که سپاه در آن حضور دارد زیرا دشمنان اسلام در شرایط کنونی، بسیار برمردم ما سخت گرفته اند و تحریم های یکجانبه ای را بر مردم ما وارد کرده اند و انشالله دیری نخواهد رسید که ما این نبرد را با پیروزی به پایان خواهیم رسانید. طبیعی است که در این نبرد اقشار ضعیف باید مراقبت و حمایت شوند و سپاه وظیفه خودش می داند که به کمک مردم بیاید مخصوصا مستضعفان و محرومان.

نظری ادامه داد: این خدمت رسانی ها توسط تشکیلات تعریف شده ای بنام بسیج سازندگی در سراسر استان انجام می شود همانند پروژه های عمرانی در مناطق محروم، کمک های معیشتی، توانمندسازی در حوزه اشتغال زایی، مسکن اقشار کم درآمد که اینها تحت عنوان پروژهای خدمت رسانی و محرومیت زدایی در استان در دست انجام است.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهم بعضی آمار را بطور کلی از ابتدای شرایط ایجاد کرونا تا الان عرض نمایم این است که  52 هزار بسته معیشتی توسط بسیج سازندگی در سطح استان توزیع شده است و نیز در ابتدای ماه رمضان در روز پنجشنبه یک رزمایشی در ارتباط با این موضوع برگزار میشود .

همچنین در سطح استان 43 هزار بسته معیشتی تقسیم خواهد شد که 30 هزار در مشهد و 13 هزار در شهرستانها می باشد و این توزیع تحت عنوان رزمایش کمک مومنانه در قالب قرارگاه مواسات که هدایت آن توسط آیت الله علم الهدی است، برگزار می گردد.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) اظهار داشت: اراِئه خدمات تخصصی برای راه اندازی 1350 صندوق قرض الحسنه بوسیله جهاد سازندگی و با کمک خود مردم در نقاط مختلف انجام پذیرفته است البته در این موارد سپاه پاسداران پولی پرداخت نکرده است و خود مردم سرمایه های مالی آن را تامین کرده اند و تا الان 7 و نیم میلیارد تومان ذخیره مالی این صندوق ها می باشد که همه آن از پول خود مردم است.

وی کمک به ایجاد کارگاه های اقتصاد مقاومتی که کارگاه های کوچک زود بازده تولیدی است  را از دیگر اقدامات سپاه اعلام کرد و افزود: در ارتباط با پروژه سیل در استان، بسیج سازندگی 420 منزل را ساخته است و 167 مورد را مرمت کرده‌ایم.

نظری ادامه داد: یکی از اقدامات ما پشتیبانی از پژوهش ها و نوآوری های علمی است که بوسیله ساختاری بنام بسیج علمی،پژوهشی انجام می‌شود و کسانی که استعداد داشته و پروژهای علمی و پژوهشی دارند. همچنین  راه اندازی شرکت های دانش بنیان را حمایت می‌کنیم بطور مثال در سال 98 تعداد40 طرح را که بیشتر اختراعات می باشد، مورد حمایت قرار داده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شرایط حاشیه شهر مشهد بهتر نمی‌شود گفت: موضوع حاشیه شهر چند وجهی است و مسکن یکی از مسایل مهم ایجاد حاشیه نشینی در شهرهاست و این بدلیل نظارت پایین در این مناطق می‌باشد. ولی وقتی حاشیه نشینی بوجود آید مشکلات اجتماعی بسیاری را شکل میدهد البته حاشیه نشینی در یک بستر زمانی طولانی ایجاد شده است و برای حل آن باید برنامه ریزی جامع صورت پذیرد و موضوعی تک بعدی نیست و ابعاد بسیار زیادی دارد.

از جمله فضاهایی که می‌تواند حاشیه نشینی را حل نماید روستا می‌باشد زیرا ساکنین حاشیه شهرها از روستاها آمده اند و دلیل آن این است که ا ما نتوانسته ایم مشکلات روستاها را حل نماییم. ولی اگر ما ظرفیت های راکد روستا ها را فعال کنیم و مسولان آن مناطق برنامه ریزی های مناسبی را انجام دهند این مهاجرت کاسته خواهد شد.

نظری افزود: ما قرارگاهی با نام قرارگاه پیشرفت و آبادانی داریم، مخاطب این قرارگاه، دهستان‌های محروم با ضریب هشت می‌باشد. از سه سال قبل دهستان‌هایی مثل کیبر، کلات تایباد، تجن سرخس، جنت آباد تربت جام و پساکوی کلات را با همت خود مردم این مناطق ، خدمت رسانی کردیم البته نه سرمایه گذاری مالی بلکه توجیه ،آموزش و بستر سازی انجام دادیم مثل احیای قنوات.

این قرارگاه در سال 98  تعداد 59 قنات را احیا کرده است  و قریب به 1700 هکتار سطح زیر کشت محصولات در این نواحی افزایش یافته است و این باعث تثبیت اشتغال در روستا گردیده  و نیز باعث ایجاد ظرفیت های شغلی شده است که جلوی مهاجرت را می‌گیرد .

وی با اشاره به اینکه 250 خانوار در سال گذشته بدون یادآوری از طرف ما، مهاجرت معکوس داشته اند، تصریح کرد: امنیت یکی از نیازهای اولیه حاشیه شهرهاست. در گذشته خانواده هایی به ما مراجعه میکردند و میگفتند که میترسند شبها آنجا بروند ولی بحمدالله الان امنیت برقرار است. لازم به ذکر است که امنیت پایدار وقتی حاصل می‌شود که مسئله معیشت و کسب و کار حل شود.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) در خصوص معتادان اضافه کرد: رهایی معتادان در جامعه آسیب روانی به مردم میزند و ما بعنوان کمک کننده موضوع با همکاری شهرداری و سازمانهای مرتبط در حال پیگیری مسایل هستیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند در این رابطه باید کار اردوگاهی انجام دهیم و ما با شهرداری در حال ساخت اردوگاهی هستیم که 800 نفر ظرفیت دارد و این اردوگاه میتواند معتادان را تا یک مدت یکسال نگهداری کند همراه با کار و اشتغال و زمینه سازی برای برگشت به جامعه. در این چند سال در حاشیه شهر مشهد کارهای بسیاری انجام شده است ولی البته جای خالی زیاد دارد.

وی در خصوص اقدامات سپاه در مورد بیماری کرونا گفت: اقدامات ما در دو بخش انجام میشود نخست اقدامات تخصصی است و دوم اقدامات عمومی.

در حوزه تخصصی چهار محور نقش عمده دارند ، اول بهداشت چه بهداشت فردی چه بهداشت در حمل و نقل و چه در تجمعات و در معابر. البته وظیفه بهداشت، کنترل سرعت شیوع است و نیزانجام برنامه‌های مقاوم سازی تا افراد گرفتار نشوند.  ما در این بخش، به طور جدی فعال هستیم و 1363 گروه جهادی در سطح استان در اتصال با علوم پزشکی در حال خدمت رسانی در زمینه کرونا هستند.

محور دوم محور غربال گری است که نتیجه آن شناسایی افراد بیمار است . پایه غربال گری در استان با بسیج است. محور سوم که توسط بسیج جامعه پزشکی انجام می‌شود بحث درمان و محدود سازی برون بیمارستانی است. یعنی وقتی شناسایی افراد کرونایی انجام شد باید دید اگر فرد مورد نظر شرایطش حاد است به بیمارستان مراجعه کند و اگر حاد نیست، باید کنترل شود و یا اگر کنترل سرپایی می خواهد در همانجا بررسی شود. بسیج جامعه پزشکی قرار است بیماران را به زائر سرای زائر شهر هدایت کند تا در انجا درمان شوند البته لازم بذکر است که این مورد از امروز شروع شده است..

محور چهارم درمان است که با امکانات بیمارستانی که سپاه نیز در اختیار دارد صورت می پذیرد.

نظری ادامه داد: در حوزه غیر تخصصی توزیع اقلام عمومی است که توسط بسیج سازندگی 313 کارگاه برای تولید ماسک در استان راه اندازی شده است که توانایی تولید روزانه 283 هزار ماسک را دارند که تا الان 2 میلیون 564 هزار ماسک تولید کرده اند. 1300 گروه جهادی در استان مشغول بخدمت رسانی در غالب کمک های بهداشتی و معیشتی هستند و تا الان 52000 بسته معیشتی در سطح استان توزیع شده است.

وی تبیین کرد: کمک های مردمی که بدست ما رسیده یک میلیارد و 320 میلیون تومان است که در سطح استان جمع آوری شده است. متاسفانه ما کارگران فصلی و ساختمانی بسیاری داریم که آسیب دیده اند که باید به آنها کمک کنیم تا مشکلاتشان حل شود.

یکی از موارد در حوزه کرونا کنترل سوءاستفاده ها در حوزه اطلاعات در این زمینه بود که مراقبت شدیدی در این حوزه انجام شد تا خطوط تولید مواد بهداشتی حفظ شود و از احتکار این اقلام جلوگیری شود.

وی در پایان درباره چشم انداز آینده و افق سپاه گفت: ما طبیعتا و حتما باید تحت سیاستهای نظام و متصل به دولت حرکت کنیم زیرا سچاه بجز مسایل نظامی در بخش های عمرانی و اجتماعی و فرهنگی سیاست مستقلی ندارد و برای کمک و در محوریت خود به دستگاهای ذیزبط ورود پیدا می کند . اقدام اصلی سپاه این است که باری بر زمین نماند و هر دستگاهی اگر کمک نیاز داشت سپاه کمک کند. در اصل کار سپاه، بسیج مردم  و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای ایجاد کار و فعالیت و رفع نومیدی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *