گفت‌وگوی صبح امروز با یک استاد دانشگاه در رابطه با عارضه‌های بدنی و چگونگی رفع آن؛

چگونه بدنی زیباتر و قوی‌تر داشته باشیم؟

سارا ایزدخواه

عضو هیئت علمی دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروزه سبک زندگی افراد بیشتر به سمت کم‌تحرکی پیش رفته و ماشینی شده که درنتیجه عدم‌تحرک و حالات نامناسبی که در موقعیت‌های گوناگون به خودشان می‌گیرند ” هنگام نشستن -بیشتر به یک طرف لم می‌دهند- یا هنگام مطالعه -سرشان را به سمت جلو می‌آورند- یا شانه‌هایشان را خم می‌کنند و….” باعث می‌شود که بدن از فرم خود خارج شده و دچار ناهنجاری شود.

بی‌تحرکی؛ عاملی برای بدشکلی‌های ساختار بدنی افراد

به گزارش صبح امروز، ناهید خوش‌رفتار افزود: چنین شرایطی موجب می‌شود که به صورت تدریجی عدم‌تعادل عضلانی برای افراد اعم از دختر و پسر پیش بیاید، برخی از عضلات آن‌ها ضعیف و بخشی نیز کوتاه شده که منجر به ایجاد بدشکلی‌هایی در بدن شود. متأسفانه در حال حاضر، شیوع این موارد بسیار زیاد شده و اگر بی‌تحرکی افراد ادامه پیدا کند روز به روز بر تعداد ناهنجاری‌های بدنی چون زانوی پرانتزی، زانوی ایکس، شصت کج و…. افزوده می‌شود.

خوش‌رفتار با بیان اینکه «اصولا افراد -چه دختر چه پسر- در سن رشد و زمانی که با وسایلی چون لپ‌تاپ، گوشی همراه و… سرو کار دارند بیشتر دچار ناهنجاری‌هایی چون پشت گرد، شانه افتاده، عارضه سر به جلو، کتف بالدار و… می‌شوند» ادامه داد: گاهی برخی از دختران نوجوان از تغییرات بدنی‌شان خجالت‌زده می‌شوند و بیشتر حالت جمع به خود می‌گیرند که همین امر، موجب می‌شود که به عارضه کایفوز مبتلا می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی در رابطه با مقایسه وضعیتی بدنی نسل امروز نسبت به نسل گذشته توضیح داد: به دلیل کم تحرکی کودکان، وضعیت جسمانی نسل امروز نسبت به نسل گذشته بدتر شده است؛ چراکه کم‌تحرکی و قرار داشتن در یک وضعیت بدنی نامناسب چون زمان استفاده از گوشی همراه، لپ‌تاپ و… منجر به ایجاد ناهنجاری‌های بیشتری می‌شود.

ورزش؛ نجات جوانان از بدشکلی‌های بدن

وی با بیان اینکه «زمانی می‌توانیم جوانان را از این وضعیت نجات دهیم که آن‌ها را به سمت فعالیت بدنی یا ورزش سوق دهیم تا از این طریق، بدنی قوی داشته باشند» گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرایط جسمانی و قامتی افراد بسیار بدتر از نسل‌های پیشین است، جوانان امروز کمتر پیاده‌روی می‌کنند و بیشتر ترجیح می‌دهند تا از وسایل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنند؛ بنابراین عدم فعالیت بدنی منجر به ضعیف شدن عضلات و یا کوتاه شدن آن‌ها می‌شود.  چنین شرایطی منجر به عدم تعادل عضلانی شده و درنهایت آسیب‌ جدی به افراد وارد می‌کند.

کارمندان و خیاطان، بیشتر در معرض دیسک گردن هستند

خوش‌رفتار با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها چون دیسک کمر و گردن گفت: علت افزایش این دسته از امراض شغل افراد است. درواقع مشاغلی که در آن افراد دائما سرشان پایین است چون خیاط‌ها، کارمندان و… قرار گرفتن مداوم بدن در یک حالت، منجر به ایجاد تدریجی گرفتگی‌ها و دردهای شدید عضلانی می‌شود؛ درنتیجه به مرور زمان به دیسک‌های بین مهره فرد فشار وارد شده و مبتلا به دیسک گردن می‌شود.

بیشترین عارضه بدنی جوانان؛ گوژپشتی، شانه افتاده و سر رو به جلو

این استاد دانشگاه افزود: افرادی که عادت دارند یک طرفه بنشینند یا به پهلو بخوابند، فشار بیشتری به یک سمت بدنشان وارد می‌کنند؛ بنابراین چنین شرایط منجر به وارد شدن فشار زیادی به بدن شده و فرد دچار دیسک کمر می‌شود. درواقع بیشترین عارضه‌ای که در نسل جوان ما وجود دارد گوژپشتی، شانه افتاده و سر رو به جلو است.

دردهای عضلانی؛ نتیجه عادت‌های رفتاری اشتباه

وی تصریح کرد: از نظر من اطلاعات افراد در رابطه با وضعیت بدنی‌شان و چگونگی انجام دادن صحیح کارهای روزمره‌شان‌ برای  پرهیز از عارضه بدنی بسیار کم است. هنوز بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که عادت‌های رفتاری‌شان مانند نحوه ایستادن–که بیشتر وزنشان را روی یک پا می‌اندازند- یا به پهلو خوابیدن و… تأثیر نامناسبی بر روی بدنشان می‌گذارد. درواقع افراد متوجه نیستند که این عادت‌های اشتباه از عوامل اصلی برای بروز دردهای اسکلتی، عضلانی و ناهنجاری‌ها است.

مربیان تربیت‌بدنی صحیح نشستن و ایستادن را به دانش‌آموزان آموزش دهند

خوش‌رفتار در پاسخ به این پرسش که نقش آموزش‌وپرورش و نهادهای مربوط در رابطه با ارائه آموزش‌های لازم برای کاهش عارضه‌های بدنی چیست، گفت: نخستین و مهمترین کار آموزش‌وپرورش، آگاهی‌بخشی به افراد نسبت به وضعیت جسمانی‌شان است؛ بنابراین توصیه می‌شود مربیان تربیت بدنی مدارس حتما کلاس‌هایی آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار کرده و نحوه صحیح نشستن، ایستادن، راه رفتن و … آموزش دهند، همچنین اداره آموزش‌وپرورش یک‌سری کلاس‌های تمرینی حرکات اصلاحی برای دانش‌آموزان برگزار کند.

تغذیه، کیفیت زندگی و استرس‌؛ فاکتورهای مؤثر در بروز ناهنجاری‌های بدنی

وی در رابطه با فاکتورهای مؤثر در بروز عارضه‌های بدنی اظهار کرد: قطعا تغذیه،کیفیت زندگی و استرس‌ در بروز ناهنجاری‌های بدنی افراد مؤثر است. برای مثال هنگامی که بدن یک کودک فاقد ویتامین‌های مورد نیاز باشد این کمبود ویتامین ممکن است بر روی پاهای او عوارض خاصی را به همراه آورد. از سویی دیگر باید توجه داشت که کسانی که مبتلا به افسردگی هستند بیشتر عارضه سر رو به جلو و گوژپشتی را دارند؛ بنابراین عدم توجه به این مسائل، زمینه بروز ناهنجاری‌های بدنی را فراهم خواهد کرد. در این میان خدماتی که کلینیک‌های آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی به افراد ارائه می‌دهند، می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را در جامعه به همراه داشته باشد.

این استاد دانشگاه در رابطه با راهکارهای مؤثر در بهبود وضعیت جسمانی افراد تشریح کرد: آگاه کردن مردم در رابطه با شیوه درست انجام دادن کارهایشان، تشویق به فعالیت بدنی، نظارت بر باشگاه‌هایی که دارای مراکز حرکات اصلاحی هستند و اطمینان از اینکه افراد متخصص در آن فعالند؛ چراکه تمرینات اشتباه منجر به بروز آسیب جدی‌تری می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *