همزمان با سفر قریب الوقوع پمپئو به بیت المقدس

تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی 

علی روغنگران

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، بار دیگر تحرکات دیپلماتیک خود را از سر گرفته است. او در اولین سفر خارجی خود بعد از فروکش کردن بحران بیماری کرونا، به زودی عازم بیت المقدس خواهد شد. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای از سفر پمپئو به اسرائیل در چهارشنبه آینده خبر داد و گفت: «او با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و بنی گانتز، رئیس کنست (پارلمان) در بیت المقدس دیدار خواهد کرد و تلاش‌های اسرائیل و آمریکا برای مقابله با همه گیری کووید-19 و همچنین مسائل امنیتی منطقه‌ای مرتبط با نفوذ شرور ایران را بررسی خواهد کرد.»

سفر پمپئو با مراسم تحلیف دولت جدید رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو، همزمان خواهد بود. پس از سه انتخابات غیرقاطع، نتانیاهو بالاخره با گانتز بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسید. طبق این توافق، گانتز منصب جدید «نخست وزیر جایگزین» را به عهده خواهد گرفت و بعد از 18 ماه منصبش را با نتانیاهو مبادله خواهد کرد. دولت اضطراری نتانیاهو و گانتز روی بحران کرونا تمرکز خواهد کرد، اما در عین حال، نتانیاهو طرح تصرف بخش‌هایی از کرانه باختری را پیش می‌برد. طرحی که با مخالفت سرسخت فلسطینی‌ها و سایر کشور‌ها به جز آمریکا مواجه شده است. یکی از محور‌های سفر پمپئو، گفتگو درباره همین طرح است. اما سفر پمپئو محور دیگری دارد که رسانه‌های اسرائیلی آن را برجسته می‌کنند و آن، مقابله با ایران است. دیوید شنکر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، اعلام کرده موضوع نفوذ ایران در سوریه از محور‌های گفتگو‌ها خواهد بود. شنکر در پاسخ به سوال روزنامه العربی الجدید گفته گفتگو‌های پمپئو با اسرائیلی‌ها شامل «فعالیت‌های ایران در سراسر منظقه می‌شود نه فقط در سوریه.»

با شیوع کرونا در ایران، دستگاه دیپلماسی این کشور کارزار دیپلماتیک گسترده‌ای برای رفع تحریم‌های آمریکا به دلایل بشردوستانه به راه انداخت. دولت ایران به صراحت اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع از مبارزه موثر این کشور با ویروس جدید کرونا (کووید-19) می‌شود. اما با وجود اینکه آمریکا با رفع یا کاهش تحریم‌های ایران موافقت نکرد، این کارزار رژیم صهیونیستی را نگران کرد و در نتیجه، برای ناکام گذاشتن آن دست به کار شد. به نحوی که حتی در اوج بحران کرونا، زمانی که اسرائیل درگیر بازگرداندن توریست‌های اسرائیلی به داخل و به دست آوردن ونتیلاتور و تجهیزات آزمایش کرونا بود، موضوع ایران در راس اولویت‌های وزارت خارجه اسرائیل باقی ماند. کارزار ایران برای رفع تحریم‌ها، اهمیت موضوع ایران را برای رژیم صهیونیستی دو چندان کرد. روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی با اشاره به این اهمیت فوق العاده، اعلام کرد که اسرائیل نه فقط برای جلوگیری از رفع تحریم‌های ایران به دلایل بشردوستانه در سطح جهان دست به کار شد، بلکه کارزار دیگری برای غیرقانونی اعلام کردن حزب الله لبنان در جهان به راه انداخت. دیپلمات‌های بلندپایه اسرائیلی به هاآرتص گفته اند که پیام اصلی اسرائیل به کشور‌ها این بود که باید سیاست اعمال فشار حداکثری علیه ایران را در دوران کرونا حفظ کرد. هاآرتص با بیان اینکه ایران به تعدادی از کشور‌ها برای آزادسازی پول‌های توقیف شده‌اش فشار می‌آورد، نوشت: «اما دیپلمات‌های اسرائیلی در این کشور‌ها این پیام را منتقل می‌کنند که ایران در حال بهره برداری از بحران ویروس (کرونا) جهت رفع تحریم‌ها است.»

به گفته این روزنامه، اسرائیل به دقت تلاش‌های ایران برای آزادسازی پول‌هایش در لوکزامبورگ را رصد کرد و در ابتدا به نظر می‌رسید تلاش‌ها برای جلوگیری از انتقال این پول‌ها موفق خواهد شد، اما متعاقبا تصمیم جلوگیری از انتقال این پول‌ها تغییر کرد.

تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از کاهش تحریم‌ها علیه ایران در حالی شدت می‌گیرد که برخی محافل اسرائیلی اذعان می‌کنند این تحریم‌ها باعث اختلال در روند واردات تجهیزات پزشکی از سوی ایران می‌شوند. دکتر راز زیمیت، پژوهشگر مسائل ایران در انستیتوی مطالعات امنیت ملی در تل آویو، به هاآرتص گفت: «هیچ شکی نیست که به رغم معافیت تجهیزات پزشکی از تحریم ها، ایران در دستیابی به این تجهیزات دشواری‌هایی دارد. چون بانک‌ها و شرکت‌ها به خاطر نگرانی از درگیر شدن با آمریکایی ها، کار را برای ایران دشوار می‌کنند.»

به موازات تلاش‌های دیپلماتیک علیه ایران، اسرائیل تهدیدات نظامی را علیه این کشور تشدید کرده است. همزمان با انتشار گزارش‌هایی از سوی محافل رسانه‌ای اسرائیلی درباره آغاز خروج نیرو‌های نظامی ایران از سوریه، نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، لفاظی‌های خود علیه ایران را بیشتر کرد. وی اخیرا تهدید کرده که تا زمان خروج ایران از سوریه، اسرائیل حملات به این کشور را ادامه خواهد داد. بنت با بیان اینکه ایران «باید سوریه را ترک کند» افزود: «آنها، به اندازه کافی در داخل مشکلاتی از قبیل ویروس کرونا و اقتصاد در حال فروپاشی دارند.»

در کنار این تهدیدات، منابع رسانه‌ای اسرائیلی از طرح جدید رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند. روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم با استناد به گزارشی در شبکه 12 تلویزیون اسرائیل، از جلسه بسیار محرمانه کابینه امنیتی اسرائیل در پنجشنبه گذشته خبر داد. بنیامین نتنیاهو به همه وزرایی که در این جلسه حضور داشته اند دستور داده که جزئیات جلسه را افشا نکنند. این شبکه مدعی شد که تصمیم سازان در منطقه و خارج از آن، ظاهرا برای یک اتفاق استراتژیک بزرگ برنامه ریزی می‌کنند. به گفته رای الیوم این اتفاق، به وضوح به عملیات نظامی علیه ایران، حزب الله و سوریه اشاره می‌کند. عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم، در سرمقاله این روزنامه، سفر پمپئو به اسرائیل را در راستای همین عملیات دانست و نوشت که هدف غیرعلنی سفر پمپئو به اسرائیل، پیگیری طرح استراتژیکی است که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها به مدت یک سال روی آن کار می‌کنند و اجرای آن به خاطر بحران سیاسی در اسرائیل به تاخیر افتاد. این طرح ممکن است متضمن تجاوز به محور مقاومت، سوریه، ایران و خصوصا حزب الله در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *