گمانه‌زنی‌ها از رقابت‌های جام ملت‌های 2027 ادامه دارد

از شوخی تا واقعیت یک میزبانی

دور بعدی جام ملت های آسیا در منطقه شرق و به میزبانی چین خواهد بود اما پس از آن در سال ۲۰۲۷ نوبت به غربی ها می‌رسد که میزبان جام ملت ها باشند. بر این اساس فدراسیون فوتبال ایران که در سال های ۱۳۴۶ و ۱۳۵۴ خورشیدی میزبان این رقابت ها بود، به عنوان اولین کشور نامزد برگزاری و حالا باید منتظر رقیبان خود بماند. پس از این خبر بازار داغ گمانه زمانی‌ها شروع شد و حتی این خبر دست مایه شوخی های فضای مجازی کاربران شد. در آخرین اظهارنظرها روز گذشته نبی اعلام کرد ۱۲ ورزشگاه استاندارد در ایران وجود دارد که مجوزهای AFC را در گذشته کسب کرده‌اند و می‌توانند میزبان جام ملت‌ها شوند.

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره درخواست ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ گفت: هر بخشی از کشور باید چشم اندازی برای خود داشته باشد و میزبانی جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ چشم انداز ماست و نباید از این مسائل دور شویم چون الان امکانات لازم را نداریم، نباید از چشم انداز خودمان هم دور بمانیم.

در گذشته استادیوم های مناسبی نداشتیم

دبیرکل فدراسیون فوتبال با بیان اینکه در صورت کسب میزبانی جام ملت ها، کشور از جهات مختلف در مسیر توسعه قرار می گیرد، گفت: در حال حاضر از حیث حمل و نقل، هتل داری و یکسری از بخش های دیگر مشکلی نداریم. باید در یکسری از فاکتورها تقویت شویم. یک زمانی ما برای جام ملت های آسیا میزبان شده بودیم اما آن موقع استادیوم های مناسبی نداشتیم اما همان تقاضا باعث شد بخشی از نواقص خودمان را برطرف کنیم.

علاقه مندان به فوتبال فاکتور برنده ما هستند

وی که در برنامه رادیویی ایران امروز صحبت می‌کرد یادآور شد: با توجه به برگزاری جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ در کشور چین و شرق آسیا، قاعدتا غرب آسیا می تواند میزبان جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ باشد. باید بحث میزبانی ادامه داشته باشد و نگاه بدبینانه نداشته باشیم. باید در بخش توسعه هدف داشته باشیم و چارچوب این هدف هم مشخصا به تعامل،حمایت، هماهنگی و همکاری در بخش های مختلف کشور بازمی‌گردد. یکی از فاکتورهای برنده ما در این موضوع جمعیتی است که می توانیم در کشورها داشته باشیم.

۱۲ استادیوم استاندارد در ایران داریم

نبی در واکنش به اینکه در سال ۱۳۹۳ هواداران فاکتور موفقیت آمیز ایران بودند اما امارات به خاطر تسهیلات بهتر، میزبان جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ شد، اذعان کرد: در آن مقطعی نواقصی داشتیم اما الان در کشورمان ۱۲ استادیوم استاندارد داریم.

۸ ورزشگاه مناسب برای میزبانی داریم

وی در واکنش به اظهارات هاشمی طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی مبنی بر اینکه ورزشگاه های ایران استانداردهای لازم را ندارد، گفت: آقای هاشمی طبا سابقه استادیوم ها را در سنوات گذشته دارند و روی مسائل گذشته این موضوع را مطرح کردند. وقتی لیگ ما حرفه ای شد، استادیوم ها هم به روز شدند. نبایدزیر آفتاب بنشینیم و منتظر سایه باشیم. الان هشت ورزشگاه مناسب برای برگزاری جام ملت ها داریم.

انگیزه جام ملت‌ها باعث حرکت ملی در کشور می‌شود

دبیرکل فدراسیون فوتبال تاکید کرد: انگیزه ما برای میزبانی جام ملت های آسیا ۲۰۲۷، باعث شکل گیری یک حرکت ملی در کشور می شود. اگر بتوانیم بعد از سال ها برای کشورمان میزبانی بگیریم، همه خرسند می شوند. ما باید در بحث سخت افزاری و امکانات زیرساختی کار کنیم.

تا ۲۰۲۷ می توانیم نواقص را برطرف کنیم

نبی درباره اظهارات محمدرضا تابش مبنی بر اینکه ایران نمی تواند تا هفت سال آینده میزبان جام ملت های آسیا شود و حتی نمی توان بلیت فروشی را همانند کشورهای اروپایی در ایران اجرا کرد اظهار کرد: ما تا ۲۰۲۷ زمان کافی خواهیم داشت و با توجه به جلساتی که با نهادهای مختلف برگزار می کنیم، نقاط ضعف را برطرف می کنیم. باید این نواقص براساس چشم اندازها برطرف شود. ما نرم افزار این بخش را براساس نبوغ ایرانی ها خواهیم داشت. در بخش سخت افزاری تقریبا استادیوم های ما استاندارد است و باید به آن ظرفیت برسیم.

اگر میزبان نشویم، چیزی از دست نمی دهیم

وی ادامه داد: یکی از مباحث اصلی این است که باید تعامل لازم با وزارتخانه ها و مجلس شورای اسلامی ایجاد شود. ما فرصت لازم را با تعامل خواهیم داشت. نهایتا این است که ما در صورت نگرفتن میزبانی هم چیزی را از دست نمی دهیم و می توانیم به خاطره این موضوع بخشی از نواقص را برطرف کنیم.

باید با وزارتخانه ها هماهنگ شویم

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا تاکنون برنامه ایران برای اخذ میزبانی نوشته شده و آیا تعامل های لازم صورت گرفته است یا خیر گفت: ما باید در بخش های مختلف با وزارت خانه ها هماهنگ شویم. قاعدتا فدراسیون فوتبال این مسیر را با توجه به تجربه ای که در گذشته داشته، سرعت خواهد بخشید. فدراسیون فوتبال با توجه به تجربیات گذشته خود، درخواست میزبانی کرده و باید بتوانیم نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را جلب کنیم.

نبی همچنین با اشاره به نواقص موجود در برخی از کشورها در حین میزبانی جام ملت ها گفت: قاعدتا در شرایط کنونی از کشور عمان که شاید درخواست میزبانی بدهدف بهتر هستیم. به یاد دارم امارات در حین میزبانی جام ملت ها زمین تمرین مناسب نداشت. از طرفی نمی توان خودمان را با قطر مقایسه کنیم چون کشور کوچکی است و همین موضوع کار آن ها را راحت کرده است. ما کشور پهناوری داریم و برای موفقیت باید دست به دست هم بدهیم.

کنایه نماینده مجلس به درخواست ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا

یک نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه می گوید در ایران امکان خرید بلیت و تهیه یک صندلی برای دیداری در شش ماه آینده که یکی از الزامات فیفا است وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره دورنمای درخواست فدراسیون فوتبال برای میزبانی جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ گفت: شاید پتانسیل بالقوه برای برگزاری جام ملت های آسیا را در کشورمان داشته باشیم اما بالفعل شدن آن را در شرایط و وضعیت کشور تا هفت سال آینده بعید است.

ساخت ۱۰ ورزشگاه دور از توان ایران است

وی درباره اینکه میزبان چهار سال زودتر معلوم می‌شود گفت: با توجه به بضاعت مالی و توانمندی موجود در کشور که به علت تحریم‌ها با چالش های بسیاری روبرو شده است، ساخت حداقل ۱۰ ورزشگاه مدرن دور از توان ایران است.

آیا امکان خرید بلیت برای دیداری در شش ماه آینده در آزادی وجود دارد؟

نماینده مجلس شورای اسلامی که در برنامه رادیویی ایران امروز صحبت می‌کرد، در واکنش به اظهارات مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون مبنی بر اینکه ۱۲ ورزشگاه استاندارد در ایران وجود دارد، گفت: ما ورزشگاه استاندارد نداریم. یکی از الزامات میزبانی این است که هواداران از شش ماه قبل بلیت خود را خریداری کنند. آیا در ورزشگاه آزادی چنین شرایطی وجود دارد؟ داشتن ورزشگاه به حرف نیست. من هم می‌توانم بگویم ۲۰ ورزشگاه داریم. ادعای داشتن ورزشگاه با استانداردهای فیفا و AFC به دور از واقعیت است.

تابش تاکید کرد: در حسن نیت مسئولان فدراسیون فوتبال شکی ندارم ولی وقتی اهتمام به کاری می‌کنید باید راهبرد و استراتژی هم مشخص باشد. باید ضرورت‌های میزبانی را به دست بیاوریم. باید وزارتخانه‌های مختلف نسبت به مسئولیتی که دارند متعهد شوند و در زمان مقرر ماموریت خود را به پایان برسانند.

رقبای ما برای اخذ میزبانی شرایط بهتری دارند

وی با بیان اینکه رقبای ایران در آسیا لابی‌های قدرتمندی دارند، یادآور شد: باید ببینیم رقبای ما چه کسانی هستند. قطر دو سال دیگر میزبان جام جهانی است و عربستان منابع مالی و قدرت لابی گری دارد. هند هم در مقایسه با ایران به زعم تصمیم گیرندگان شرایط بهتری دارد. موافقت فیفا هم در این شرایط مطرح است که با این پرونده‌های مالی بعید به نظر می آید به میزبانی ایران موافقت کنند.

تابش همچنین در واکنش به اظهارات مهدی محمدنبی نبی مبنی بر اینکه فوتبال ایران در صورت نگرفتن میزبانی چیزی از دست نمی‌دهد، تاکید کرد: ما خیلی چیزی از دست می دهیم. ما چندین بار برای گرفتن میزبانی اقدام کردیم و شکست خوردیم. در گذشته هم در مسابقاتی قهرمانی شدیم که فقط چهار تیم در آن تورنمنت حضور داشتند. شکست در گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ دور از شأن ملت ایران است.

نباید AFC به دهان ما بزند

این نماینده مجلس تصریح کرد: در این موضوع تاریخ و تمدن سازی ملت شریف ایران مطرح است. این موضوع وهن به ملت است که به علت فراهم نشدن امکانات لازی و ناتوانی در لابی با نمایندگان AFC میزبانی را از دست بدهیم. نباید به جایی برسیم که AFC به دهان ما بزند و ایرادهای ما را بگوید.

فوتبال ما فقط در حد ثبت نام جام ملتهاست نه برگزاری!

اما شاید جالبترین نظر را رئیس سابق سازمان تربیت بدنی بیان شد، هاشمی طبا می گوید اعطای میزبانی جام ملت ها به کشورهای دیگر توسط AFC راحت‌تر از دادن آن به ایران است و به همین دلیل ایران میزبان این رویداد نخواهد شد.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی درباره درخواست ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ گفت: ما از نظر توانایی اجرا و مدیریت این امکان را داریم. هر چند مدیریت هایی که اخیرا در باشگاه ها انجام شده موجب ناامیدی است و گویا اصلا مدیر نداریم که این اتفاقات رخ می‌دهد. در نهایت ما نمی‌توانیم به درخواست‌های AFC پاسخ مثبت دهیم. شاید نهایتا بتوانیم ورزشگاه ها را مدرن و تکمیل کنیم و مطابق نیازهای AFC آماده کنیم.

میزبانی با موش و گربه بازی ممکن نیست

وی تاکید کرد: در قدم اول می گویند تعهد دهید که بانوان وارد ورزشگاه شوند اما موضوع با موش و گربه بازی ممکن نیست. اینکه تعدادی را به ورزشگاه بیاوریم و در یک شهر دیگر به آنها اجازه ورود ندهیم، امکان پذیر نیست. به نظرم ما نمی توانیم نیازهای کنفدراسیون فوتبال آسیا را برآورده کنیم.

AFC به ما اعتماد ندارد

هاشمی طبا در واکنش به اینکه در صورت تکرار نام نویسی و عمل نشدن به تعهدات، AFC اعتماد خود را از دست می دهد، تاکید کرد: الان هم AFC به ما اعتماد ندارد. وقتی قرار است مدارک را کامل کنیم، AFC به پاسخ های ما اطمینان ندارد و می داند نمی توانیم نیازها را رفع کنیم. آنها دنبال کشورهایی هستند که در سابقه خود به ضمانت هایی لازم عمل کرده اند. جایی می روند که مشکلی نیست و خیالشان راحت است که آن کشور کارهای لازم را انجام می دهد. پذیرش درخواست میزبانی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا که کاری ندارد و در پایان میزبانی را به ما نمی‌دهد. همه کشورهای حاشیه خلیج فارس امکانات لازم را دارند و به راحتی می توانند میزبانی بگیرند. حتی کشورهای شرق آسیا هم آمادگی لازم را برای برگزاری رقابت ها دارند. به نظرم ما در حد ثبت نام هستیم و این کار را کردیم که اعلام وجود کنیم.

مسئولان اولویتی برای میزبان جام ملت های قائل نیستند

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های انقلاب اسلامی این است که خودمان را در دنیا مطرح کنیم و در لاک خودمان نباشیم. به علت گرفتاری های موجود در داخل کشور و منطقه و با قدرت های بزرگ دنیا، به نظرم مسئولان اولویتی برای این بخش از ورزش یعنی میزبانی جام ملت ها قائل نیستند. این یک نوع قاطی شدن با جامعه بین المللی است و نمی توانیم طوری که می خواهیم در عرصه های جهانی باشیم. چند وقت قبل شنیدم که یکی از آقایان می خواهد فیفای اسلامی درست کند و ۲۰ کشور هم اعلام آمادگی کردند. وقتی نام کشورها را برد، دیدم که عضویت این کشورها در فیفا جای سوال دارد. دیدم این کشورها می خواهند عضو این فیفای اسلامی شوند و پولی را هم از ما ببرند. ما می توانیم تا مرحله نام نویسی پیش برویم یا میزبانی های کوچک را کسب کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *