بررسی صبح امروز از اتفاقات یکساله بهزیستی:

از افزایش مهدهای زیر زمینی تا کاهش کودکان شیرخوارگاه

عاطفه خوافیان

در روزهایی که کرونا همه مردم را به عقب نشینی از زندگی روزمره و کسب و کار مجبور و قرنطینه خانگی را تحمیل کرد، بهزیستی پای قسم خود مانده و از سالمندان و شیرخوارگان بی پناه جامعه مراقبت کرده . در جهت کنترل و پیشگیری از این ویروس منحوس بسیاری از بزه‌های اجتماعی را غربال و از جهت ویروس کرونا پاکسازی کردند.

بهزیستی، سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که به منظور گسترش رحمت الهی در جامعه و حفظ ارزش ها و کرامات والای انسانی، مجموعه خدماتی را ارائه می دهد. این سازمان برای کمک به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار عدم تعادل شده اند، تأسیس شده است. بهزیستی با کمترین حمایت های دولتی و با تکیه بر مشارکت مردمی و همکاری سازمان ها، در راه گسترش خدمات توان بخشی، امدادی، بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیازهای گروه های کم درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، فعالیت می کند.

با شیوع کرونا، بر سختی کار بهزیستی افزوده شد به همین جهت به این اداره رفته تا از صفر تا صد این اقدامات آگاه شویم.

افزایش 20 درصدی همسرآزاری

معاون اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: همسرآزاری در مقایسه با سال 97 حدود 20 درصد افزایش داشته، این در صورتی بوده کود آزاری در مقایسه با سال گذشته هیچ تغییری نداشته است.

به گزارش صبح امروز، غلامحسین حقدادی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون اقدامات اخیر معاونت اجتماعی افزود: این افزایش آمار به معنای افزایش همسرآزاری نباید تلقی شود چرا که در سال‌های گذشته بسیاری از بانوان به حق و حق.قات خود آگاه نبوده و از حمایت سازمانی در این خصوص نیز مطلع نبودند.

وی تصریح کرد: با افزایش سطح آگاهی مردم و به ویژه زنان جامعه نسبت به حق و حقوق خود و ایجاد اورژانس اجتماعی جهت پیگیری فوری این موارد، اطلاع این موارد به سازمان‌های ذیربط افزایش پیدا کرده است.

متضرر شدن مهدهای کودک

حقدادی ادامه داد: با شیوع کرونا و تعطیلی آموزش و پرورش، مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی نیز تعطیل شدند و این تعطیلی چندماهه بسیاری از مهدها را متضرر کرده تا جایی که تاکنون چندین درخواست مبنی بر مجوز تعطیلی مدارس به بهزیستی ارسال شده است.

وی توضیح داد: تعطیلی مدارس به هیچ‌وجه به صلاح جامعه نبوده چرا که بعد از گذران این ایام و مقابله با ویروس کرونا و بازگشایی مدارس، اگر این تعداد مهد حدف شوند قطعا با مشکل کمبود مهدهای کودک مواجه شده که این نیز بروز بحران جدی و بدتری را به دنبال دارد.

ظهور مهدهای غیر قانونی و زیر زمینی

حقدادی ابراز کرد: در صورت تعطیلی مهدها و  کمبود مهد در سال جدید ، امکان ظهور و حضور مهدهای زیر زمینی و غیر مجاز افزایش پیدا می‌کند به همین جهت به جای تعطیلی مهد باید تدبیرات دیگری را اندیشید تا از تعطیلی مهدها و بیشتر متضرر شدنشان جلوگیری به عمل‌ آید.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های سازمان در این جهت، قرار بر این شد که بیمه بیکاری مشمول  مربیان مهدهای کودک شده علاوه بر آن با اعطای وام کم بهره به مدیران از این تعطیلی جلوگیری شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اشاره کرد: یکی دیگر از مضرات تعطیلی مهدها محروم شدن از تجربه آموزشی این مربیان و متصدیان بوده چرا که بسیاری از این درخواست‌های تعطیلی مربوط به مراکز با سابقه تحت پوشش بهزیستی است.

وی یکی دیگر از راه حل‌ها را این گونه بیان کرد: می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز حضور حداقلی کودکان در مهدهای کودک از تعطیلی صد درصد مهدها جلوگیری کرده و تعدادی از مربیان را به صورت دوره‌ای این‌گونه مشغول کار کرد.

افزایش تماس با اورژانس اجتماعی

حقدادی در خصوص اورژانس اجتماعی نیز گفت: با شیوع کرونا و احتمال افزایش خشونت‌های خانگی، جهت آگاهی عامه مردم  شماره اورژانس اجتماعی با سر شماره وزارت بهداشت ارسال شد که این اقدام تاثیر بسیاری در افزایش تعداد تماس‌های اورژانس برجای گذاشت.

وی بیان کرد: حدود 40 درصد تماس‌ها در عهده وظایف ما نبوده و مربوط به سوالات کرونایی میشد اما این سازمان در جهت ارتقای پاسخگویی سیستم فنی و نیروی انسانی خود را ارتقا داده تا در حد توان به این سوالات پاسخگو باشیم.

افزایش ورودی‌های طلاق در دوران پسا کرونا

حقدادی تبیین کرد: با توجه به تعطیلی دفاتر طلاق و مشاوره پیش از طلاق در روزهای آینده با  افزایش ورودی طلاق در سامانه موجه هستیم که تمام این افزایش را نباید ناشی از خشونت در زمان قرنطینه و کرونا برشمرد چرا که بسیاری از درخواست‌ها در انتظار بازگشایی سامانه بوده و به جهت جبران این مدت تعطیلی امکان افزایش ساعت کاری وجود دارد که این افزایش ناشی از پشت در ماندن تمام درخواست‌ها طی چند ماه گذشته است.

در پایان حقدادی کاهش کودکان در شیرخوارگاه را یک خبر مسرت بخش و خوب دانست و توضیح داد: امسال بر خلاف چندین سال گذشته، شیرخوارگاه با کمترین میزان کودک مواجه بود و در سال گذشته حدود هزار و 100 کودک به شیرخوارگاه سپرده شده و حدود هزار و 300 کودک نیز به کودک خواندگی گرفته شدند.

در ادامه مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از آغاز فراخوان ثبت نام الکترونیکی متقاضیان حقیقی و حقوقی تاسیس مراکز خدمات بهزیستی(مثبت زندگی) از ۲۲ اردیبهشت ماه جاری خبر داد.

دکتر حمیدرضا پوریوسف افزود: بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای اصلی و تأثیرگذار در حوزه رفاه اجتماعی کشور و متولی ارتقای سلامت اجتماعی، منشا خدمات ارزشمند تخصصی و حمایتی به گروه های مختلف جامعه است بطوریکه 198خدمت در دستور کار فعالیت های بهزیستی قرار دارد.

تاسیس مراکز خدمات بهزیستی

وی افزود: با توجه به جامعه هدف گسترده ای که در بهزیستی وجود دارد و هرکدام به دلیل معلولیت، بیماری های خاص و … شرایط خاصی دارند لذا طراحی و اجرای راهکاری که امکان ارائه مجموعه ای از خدمات را فراهم کند و موجب تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه شود ضروری است از همین رو صدور مجوز برای تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی)در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

پوریوسف گفت: با شروع گام دوم انقلاب اسلامی و به منظور بهره مندی بیشتر از ظرفیتهای بی نظیر مردمی و سازمانهای مردم نهاد و خیریه ها، سازمان بهزیستی کشور برنامه راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) را در سراسر کشور تدوین و ابلاغ نموده است .

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مراکز مثبت زندگی گام مهمی در تسریع خدمات ، کاهش ترددهای غیرضروری ، افزایش سلامت اداری و شفاف سازی بوده و ساکنین هر محله و منطقه به آسانی به خدمات بهزیستی آن هم مجموعه ای از خدمات دسترسی دارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *