پول و نان با یک دست، ممنوع

تعدادی از نانوایی‌های مشهد در روز گذشته به علت تخلف در مسائل بهداشتی در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا، پلمپ شدند.

انسیه سروش

نانوایی یکی از مشاغلی است که اگر نکات بهداشتی به درستی در آن‌ها رعایت نشود هم برای خودشان مشکل‌ساز می‌شود و هم به مردم آسیب می‌زنند. روزانه تعداد زیادی از مردم به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند و همین امر اهمیت رعایت نکات بهداشتی توسط متصدی نانوایی و مردم را افزایش می‌دهد. متاسفانه برخی از نانوایان در سطح شهر، مسائل بهداشتی را به درستی رعایت نمی‌کنند درحالیکه نان عضو جدایی‌ناپذیر از سفره‌های مردم است و حتی در این روزهایی که شیوع ویروس کرونا، مشاغل زیادی را تحت تاثیر قرار داده باز هم تنور نانوایان داغ است، پس لازم است که سهم خود در سلامت مردم را به درستی پرداخت کنند.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به نانوایی‌ها در خصوص رعایت نکات بهداشت فردی و مواردی دیگری مثل مجزا بودن بودن فردی که از مردم پول دریافت می‌کند و فردی که به مردم نان می‌دهد، تذکرات لازم داده شده است. روز گذشته تعدادی نانوایی، به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی در جهت جلوگیری از انتشار کرونا ویروس بعد از بازرسی و بررسی گزارش‌های مردمی، پلمپ شدند.

به گزارش صبح امروز، علی اصغر حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه افزود: تعدادی از نانوایی‌ها مشارکت خوبی داشته و با رعایت نکات بهداشتی به سلامت خود و مردم اهمیت می‌دهند و حتما در آینده از این افراد تقدیر خواهد شد ولی تعدادی نیز متاسفانه نسبت به دستورالعمل‌های پیشگیری از کرونا که برایشان ارسال شده بی‌توجه بوده‌اند که با آنها برخورد قانونی می‌شود و کار آنها، تخلف بحرانی محسوب شده و فورا پلمپ می‌شوند.

پلمپ به دلیل تخلف بحرانی

وی ادامه داد: این پلمپ به این صورت است که در ابتدا گاز مغازه قطع می‌شود تا نانوا نتواند به پخت ادامه دهد و 48 ساعت فرصت برای رفع نواقص به او داده می‌شود، اگر بعد از این 48 ساعت نواقص برطرف شد، می‌تواند به کار خود ادامه دهد وگرنه مغازه به طور کامل پلمپ می‌شود.

حسنی نکات بهداشتی که نانوایی‌ها ملزم به رعایت آن هستند را این گونه نام برد: بهداشت فردی، بهداشت دریافت پول( که نباید فرد پول گیرنده با فرد نان دهنده یکی باشد)، وجود کارتخوان مجهز به سلفون( الزاما خود مشتری کارت بکشد و رمز را وارد کند و کاغذ را هم خود نانوا از دستگاه جدا کند)، مردم خودشان اقدام به برداشتن نان نکنند ( که این خود سبب آلودگی ثانویه می‌شود)، پرسنل نانوایی دارای ماسک پارچه‌ای قابل شستشو و دستکش باشند.

وی تصریح کرد: مردم نیز باید نکات بهداشتی را به درستی رعایت کنند، ساک پارچه‌ای یا پلاستیک تمیز با خود داشته باشند که مستقیم نان را داخل آن قرار دهند و به خانه ببرند تا نان با لباس آن‌ها یا صندلی ماشین برخورد نداشته باشد.

مشارکت بالای شهرستان‌ها

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطرنشان کرد: شهرستان‌ها هم دارای مشارکت خوبی هستند و به طور منظم نانوایی‌ها کنترل می‌شوند. گزارش یکی از شهرستان‌ها حاکی از وجود کارتخوان در 97 درصد نانوایی‌ها است و تنها سه درصد از آن‌ها با پول کار می‌کنند. گروهی از نانوایی‌های دارای کارت‌خوان هم هستند که پول دریافت می‌کنند و شخص مجزایی برای انجام این کار ندارند که این واحدها هم اخطار دریافت می‌کنند.

حسنی ابراز کرد: مردم در صورت مشاهده‌عدم بهداشت در نانوایی‌ها می‌توانند با شماره 190 تماس گرفته و مورد را اطلاع دهند تا به آن رسیدگی شود.

وی در پایان تبیین کرد: مردم از نانوایی‌هایی خرید کنند که بهداشت را به صورت کامل رعایت می‌کنند، این کار هم تشویق برای نانوای رعایت‌کننده است و هم فرد خطاکار تنبیه می‌شود؛ البته ما همچنان به وظیفه خود عمل کرده و با فرد متخلف برخورد قانونی می‌کنیم. اتحادیه نیز اقدامات خوبی انجام داده و به طور مرتب بازرسی می‌کند؛ مانیز قبل از شیوع کرونا، دستورالعمل‌های لازم را برای همه واحدها ارسال کردیم تا به مشکل برنخورند، در حال حاضر نیز با واحدهایی که دستورالعمل‌ها را به درستی رعایت نکنند برخورد می‌کنیم.‌

وضعیت نان در سبزه‌وار

حجم پخت نان در نانوایی‌های شهر ۲۴۷ هزار نفری سبزوار طی روزهای اخیر تحت تاثیر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا نسبت به روزهای پیش کاهش یافته است.

به گزارش صبح امروز به نقل از ایرنا، رییس اتاق اصناف سبزوار میانگین معمول پخت نان توسط ۲۵۰ واحد نانوایی دایر در شهر سبزوار را روزانه ۳۴۰ هزار قرص اعلام کرد و افزود: این مقدار طی یک هفته اخیر حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.

علی کیانی ادامه داد: یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق رد و بدل شدن اسکناس در نانوایی ها و واحدهای صنفی است که در این زمینه باید اصول بهداشتی به نحو مطلوب رعایت شود.

وی گفت: با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به تمامی نانوایی ها در این شهرستان اعلام شده است از کارتخوان استفاده نمایند.

وی افزود: برای پیشگیری از کرونا توصیه های بهداشتی به واحدهای صنفی داده شده تا با شست و شوی مرتب و ضدعفونی کردن غرفه ها و فضای کسب و کار خود نگرانی شهروندان را در این زمینه کاهش دهند.

کیانی ادامه داد: واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار به صورت مستمر بر فعالیت واحدهای اقتصادی شامل انبارها، سردخانه‌ها، مراکز عمده نگهداری کالا، مراکز تولیدی و نهاده‌های دامی نظارت دارد و با تخلفات برخورد می‌کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *