بررسی بازار پرالتهاب تجهیزات بهداشتی؛

جدال با کرونا بدون ماسک

صبج امروز پرتکرارترین سوال شهروندان را پاسخ می دهد

ماسک”، همان چیزی که این روزها به دغدغه بسیاری از مردم تبدیل شده است.

حرف و حدیث‌ها و خبرهای عجیب و غریب و البته ضد و نقیض درباره‌اش زیاد شده و در گیر و دار مبارزه با ویروس جدید الظهور “کویید ۱۹” توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

مردم هم که نگران شده‌اند، این روزها تمام شهر و داروخانه‌ها را برای پیدا کردن ماسک و مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده زیرپا می‌گذارند.

ماسک موجود نیست

از صبح زود خبرنگاران ما برای تهیه ماسک معمولی به ده‌ها داروخانه و مراکز بهداشتی در سطح شهرسرزده تا بتوانند ماسک مصرفی روزانه خود که این روزها لازمه حیات و عبور و مرور در سطح شهر است را خریداری کنند.

خبرنگار ما در محدوده شهرک غرب از نبود ماسک، می‌گوید: برخی از داروخانه‌ها برگه بزرگی با نوشته ” ماسک موجود نیست” بر روی شیشه خود چسبانده‌اند اما برای اطمینان خاطر بیشتر، داخل داروخانه شده و سوال “ماسک دارید” را از ده‌ها داروخانه پرسیده و یک جواب مشخص را با لحن‌های متفاوت دریافت کردم‌:”گشتم نبود،نگرد نیست”

تا این‌که آخرین داروخانه‌، در رابطه با چگونگی تهیه ماسک و وجود تولید کنندگان ماسک در سطح استان ، این‌گونه پاسخ می‌دهد: ماسک مور نیاز داروخانه را قبل از بحران کرونا از تهران تهیه کردیم، البته پس از شیوع این ویروس هرگونه خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع اعلام شده و دیگر ماسکی برای فروش نیست و هرگز تولید کننده ماسک در سطح استان نداشتیم.

خبرنگار ما بیان می‌کند: داروخانه فوق مرا به مراکز بهداشتی ارجاع داده و پس از رسیدن به محل مورد نظر با برگه‌ای بزرگ‌تر از کاغذ داروخانه روبرو شدم که بر روی آن با فونت بزرگ نوشته بود” ماسک و مواد ضدعفونی کننده نداریم؛ لطفا برای حفظ سلامت خود داخل مرکز نشوید” با این وجود وارد مرکز شده و از مسئول مرکز بهداشت در خصوص ماسک سوال کرده که او پاسخ نداده چرا که طبق مصوبه دانشگاه علوم پزشکی بدون مجوز اجازه مصاحبه ندارند.

این همه مردم ماسک بر دهان آن را از کجا تهیه کرده‌اند؟

در خیابان با چند نفر در خصوص نحوه تهیه ماسک صحبت کرده که آن‌ها نیز این ماسک را هفته‌های پیش در ابتدای ورود کرونا به ایران خریداری کرده و در این میان نیز افرادی دیده شده که همان ماسک چند هفته پیش را با این پیش فرض که قابلیت مصرف دارد را استفاده می‌کنند.

احتکار یا اولویت با ژن خوب؟

دامنه وسعت این خبرها از احتکارهای میلیونی در انبارهای سری و زیر زمینی تا نظرات موافق و مخالف متخصصین درباره تاثیر ماسک زدن در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را شامل می شود.” نامه گلایه آمیز وزیر بهداشت به دولت روحانی مبنی بر عدم همکاری با این وزارت”

عده ای که برایشان فرقی نمی‌کند ،مثل همیشه از آب گل آلود ماهی میگیرند و حتی به قیمت جان انسان‌ها حاضرند جیبشان را پر کنند و کار را به جایی می‌رسانند که این روزها حتی می‌شنویم کادر درمانی بیمارستان ها هم برای تهیه این دست اقلام دچار مشکل هستند.

البته گویا کمبود این مواد معضلی است که تمام کشورهای مبتلا به این ویروس را درگیر کرده است “شنیدن حرف و حدیثی مبنی بر قرار داد چین با تولیدکنندگان ماسک داخلی!؟؟” اما واقعا اگر گفته می‌شود تولید این اقلام چند برابر نیاز مردم است، پس مشکل کجاست؟ سو مدیریت و کمبود نظارت یا طمع دلالان و واسطه‌ها؟

اصلا آیا استفاده از ماسک از هر نوع و در هر شرایطی می‌تواند جلوی ابتلا به ویروسی که انگار اسمش بیشتر از آنچه که حقیقت است ترس را ایجاد کرده، بگیرد؟

خبرنگار دیگری در مشاهدات و نتیجه جست‌و جوی خود درمنطقه‌ای دیگر از سطح مشهد را از زبان  یکی از متصدیان داروخانه این‌گونه توضیح می‌دهد: از تولید تا توزیع تمامی شرکت‌ها تولید کننده و داروخانه ها و مراکز درمانی و بهداشتی تحت نظر وزارت بهداشت و درمان که به صورت انفرادی نظارت می‌شویم، اما اکنون چه شده است که هیچ نظارتی نیست.

وی به سر باز زدن متصدی دیگری در نقطه‌ای دیگر اشاره کرده و ادامه می‌دهد: به دلیل دریافت نامه از حراست مربوطه، مصاحبه با هر رسانه مکتوب ممنوع بوده و حاضر به پاسخگویی نشد.

پیدا کردن گره از کلاف سردر گم نبود ماسک

در این بحبوحه، که برخلاف بسیاری از اعضای جامعه با هر نقش و جایگاهی با ایثار و فداکاری به دنبال کم کردن حداقل بخشی از دغدغه های مردم هستند، عده ای تمام تلاش خود را برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت به کار بسته اند، متولی اصلی نظارت بر فروش و توزیع ماسک، مواد بهداشتی، ژل و مایعات ضد عفونی کننده و… کدام نهاد است؟

بازار خرید و فروش این مواد دقیقا در چه وضعیتی است و عزم جدی برای ساماندهی این بازار چه زمانی چه زمانی قرار است شکل بگیرد.

برای پیدا کردن گره این کلاف سردرگم با تمام توان پای کار آمدیم.

با توجه به ابلاغ مصوبه‌ای مبنی بر توزیع ماسک رایگان در داروخانه‌ها به سراغ مراکز بهداشت رفته و در آن‌جا مارا به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده که شخص متولی نیز از انجام مصاحبه به دلایل قانونی و طبق ابلاغیه حراست، امتناع ورزیده و مارا به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارجاع دادند.

در خصوص نحوه تولید ماسک توسط کارآفرینان از دانشگاه علوم پزشکی سوال کرده که ما را به سمت معاونت غذا و دارو هدایت کرده و پس از تماس با معاونت دارو و غذا و چندین معاونت دیگر در نهایت کسی حاضر به مصاحبه نشده و برای انجام مصاحبه مجدد به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شدیم.

تعویض 3ساعته هر ماسک

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با نیاز جامعه به تامین ماسک بیان می‌کند: فرض کنید یک انبار با 5 میلیون ماسک داریم و آن را بین جمعیت خراسان تقسیم می‌کنیم. وقتی ماسک باید سه ساعت یکبار تعویض شود، سه ساعت بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مجددا به همین میزان ماسک نیاز خواهیم داشت. تب ماسک کاملا اشتباه است و طبیعتا ماسک را باید افراد خاص و مبتلا استفاده کنند و نیاز عموم مردم نیست.

به گزارش صبح امروز، حمیدرضا رحیمی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه در ارتباط با تهیه ماسک برای بیماران مشکوک به کرونا یا سندروم حاد تنفسی که اکنون بستری نیستند، می‌افزاید: طبیعتا بیماران مشکوک به کرونا وارد چرخه بیمارستانی می‌شوند و ما خودمان به کسانی که وارد این چرخه می‌شوند، ماسک می‌دهیم. به طور مثال تمام بیماران و پرسنل بیمارستان شریعتی ماسک می‌زنند.

ممنوعیت فروش ماسک در داروخانه

رحیمی در ارتباط با تنش به وجود آمده در جامعه به علت ترس مردم در جهت نبود ماسک در داروخانه و ممنوعیت فروش توسط آنها بیان می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی، جوابگوی مشهد است. اما بخشنامه‌ها کشوری هستند و طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و بخشنامه‌های کشوری، فروش در داروخانه‌ها ممنوع شده است. در بخشنامه اول تاکید شده است که خرید و فروش ماسک ممنوع است و در دومین بخشنامه، جاهایی که می‌توان از آنها ماسک خریداری کرد اعلام شده است. در همین زمینه در حال حاضر محموله ماسک ان 95 و ساده در چند شرکت بزرگ انبار شده‌است که طی بخشنامه وزارتخانه به ما معرفی شده‌اند تا از آنها برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ماسک بخریم. محموله دیگری نیز صحت دارد که ظاهرا از کشفیات وزارتخانه است و آن را به تناسب برای دانشگاه‌ها ارسال کرده‌اند.

10 هزار ماسک کشف شده در دست دانشگاه علوم پزشکی

وی ادامه می‌دهد: همچنین قریب به 10هزار ماسک کشف شده در انواع مختلف، توسط تعزیرات در اختیار ما قرار گرفت که تمام آن را برای بیمارستان‌ها ارسال کردیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به اینکه ماسک‌های تولیدی داخل اگر در شرایط ایزوله تولید نشوند می‌توانند ناقل بیماری باشند، توضیح می‌دهد: ماسک جراحی سه لایه، استریل نیست و بنابراین نیاز به محیط ایزوله ندارد و در شرایط تمیز تولید می‌شود. همچنین بنابر دستورات، تمام ماسک‌ها تنها توسط وزارتخانه خریداری می‌شود و هر کارخانه‌ای که در استان در حوزه تولید ماسک فعالیت می‌کند، موظف است صددرصد تولید خود را به وزارت خانه بفروشد. طبیعتا نظارت بر تولید این ماسک‌ها در محیط تمیز نیز به عهده سازمان صنعت و معدن و تجارت است.

وی در پایان‌بندی صحبت‌های خود اظهار می‌کند: پاسخ به بسیاری از سوالات در حوزه اختیارات و وظایف سازمان صنعت و معدن و تجارت است و آنها باید بتوانند پاسخ دهند که در روز چند عدد ماسک در استان خراسان تولید می‌شده است و در طی سال قبل از این اتفاق، ماسک‌ها را چگونه توزیع می‌کردند؟ چقدر در انبار داشتند؟ و ظرفیت تولید آنها چقدر بوده است؟

باتوجه به پاسخ‌های مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی برای دریافت جواب سوالات به سراغ  سازمان صنعت، معدن و تجارت رفته و با او در خصوص بی سامانی این بازار به گفت‌وگویی نشستیم:

دانشگاه علوم پزشکی، متولی توزیع اقلام بهداشتی

معاون بازرگانی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان، می‌گوید: متولی توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز در رابطه با ویروس کرونا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

علی غفوری مقدم می‌افزاید: کمیته تامین اقلام و کالاهی اساسی، ذیل ستاد ویژه مبارزه با کرونا با مسئولیت معاون اقتصادی استانداری، تشکیل شده است که سازمان صمت و دانشگاه علوم پزشکی نیز از اعضای آن است.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر، در استان یک واحد فعال تولید ماسک وجود دارد که روزانه بین 60-70 هزار عدد ماسک تولید می‌کند، واحدی دیگری نیز تا آخر هفته کار خود را با همین ظرفیت تولید، آغاز می‌کند که پس از آن، ظرفیت تولید روزانه استان، تقریبا 120 هزار عدد می‌شود که قطعا پاسخگوی نیاز استان نیست و باید از خارج از استان نیز کمک گرفت؛  این اقدام نیز در حال انجام است و محموله‌هایی از استان‌های دیگر در حال ارسال به خراسان رضوی می‌باشد.

مراکز درمانی، اولویت اول دریافت ماسک

غفوری مقدم خاطرنشان می‌کند: با توجه به تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شده است در حال حاضر، ماسک‌های تولیدی و دریافتی از سایر منابع با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی در اختیار مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و سایر اولویت‌ها قرار می‌گیرد. بعد از تامین نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به صلاح‌دید دانشگاه علوم پزشکی بقیه ماسک‌ها نیز در اختیار داروخانه‌ها و سایر بخش‌ها قرار می‌گیرد.

نیاز به ماسک علاوه بر مراکز درمانی در حوزه‌های دیگر مثل برخی کارخانه‌ها، واحدهای صنفی، فروشگاه‌ها، نانوایی‌ها و… نیز وجود دارد که بعد از تامین نیاز مراکز درمانی به آنها پرداخته می‌شود.

در بخش محلول‌های ضدعفونی کننده به دلیل تولید بالا مشکلی نداریم و توزیع آن در داروخانه‌ها نیز آغاز شده است و به تدریج در اختیار همه داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

وضعیت اقلام احتکار شده

وی در رابطه با ماسک‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده احتکار شده می‌گوید: در جلساتی که تشکیل شد، این موارد بررسی و با نظر معاون محترم دادستان، در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت و از این پس نیز هر محموله احتکار شده‌ای که شناسایی شود، به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده می‌شود. افرادی که مرتکب گران‌فروشی شدند نیز براساس ضوابط با آن‌ها برخورد شده و اقلام آن‌ها نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

ممنوعیت صادرات

معاون اقتصادی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار می‌کند: صادرات ماسک، ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده کاملا ممنوع اعلام و به اداره گمرک نیز ابلاغ شده‌است. واردات نیز بسته به نظر وزرات بهداشت در صورت نیاز انجام می‌شود اما با توجه به اطلاعاتی که از مجموع تولید در سطح کشور داریم، نیازی پیش نخواهد آمد و تولید داخلی پاسخگوی نیاز کشور است.

وی بازار هیجانی چند روز اخیر،  تقاضای بالای مردم، خرید بیش از نیاز و سواستفاده برخی از سودجویان و محتکرین را دلیل عدم وجود ماسک و اقلام بهداشتی دانست و ابراز می‌کند: در حالت عادی، تولید کشور پاسخگوی نیاز مردم است.

تولید ماسک پارچه‌ای

غفوری مقدم اینطور ادامه می‌دهد: برخی از تولیدکنندگان و بانوان، ظرفیت تولید ماسک‌های پارچه‌ای دارند و می‌توانند در این خصوص با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و رعایت مسائل بهداشت فردی و مواد اولیه و سایر نکات مدنظر دانشگاه، به تولید بپردازند.

وی از شروع طرح نظارتی ویژه مبارزه با احتکار و گران‌فروشی ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، خبر داد و بیان می‌کند: این طرح با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، معاون دادستان، تعذیرات حکومتی و استانداری در حال اجراست و به شدت با محتکرین و گران‌فروشان برخورد کرده و اقلام آن‌ها را در اختیار شبکه مربوطه قرار می‌دهد.

پیش‌بینی بهبود شرایط

معاون بازرگانی سازمان صمت استان در پایان خاطر نشان می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های موجود، این اطمینان را به مردم می‎‌دهیم که در چند روز آینده شرایط بهبود یافته و در زمینه محلول‌های ضدعفونی‌کننده نیاز همه بخش‌ها به زودی مرتفع می‌شود؛ در رابطه با ماسک نیز با توجه به پیش‌بینی‌هایی که می‌شود، این نیاز در روزهای آینده تا حدودی رفع خواهد شد البته با توجه به توصیه‌هایی که می‌شود، مردم باید در نظر داشته باشند که استفاده از ماسک در فضاهای باز برای افراد سالم ضروری نیست.

اما در ادامه به سراغ استانداری به عنوان فرمانده ستاد پیشگیری از کرونا رفتیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

20هزار ماسک N95 در اختیار دانشگاه علوم پزشکی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: ۲۰ هزار ماسک N۹۵ برای توزیع در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در اختیار دانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد قرار گرفت.

علی رسولیان روز یکشنبه در حاشیه دومین نشست کمیته اقتصادی تامین، توزیع و نظارت بر بازار ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با کرونا افزود: این تعداد ماسک با نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان صنعت، معدن و تجارت از فردا در اختیار بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بهداشتی استان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اواخر هفته جاری نیز محموله جدیدی از ماسک‌های N۹۵ که بیشتر کاربرد بیمارستانی دارد وارد خراسان رضوی می‌شود تا نیاز بیمارستان‌های استان در این زمینه به طور کامل تامین گردد.

وی با اشاره به مصوبات کمیته یاد شده گفت: در این نشست مقرر شد با تامین مالی یکی از واحدهای صنعتی استان، تولید الکل توسط این واحد افزایش یابد و مشکل زیست محیطی واحد صنعتی دیگری که تولید الکل دارد به سرعت برطرف شود.

رسولیان افزود: کل الکل تولید شده توسط این ۲ واحد صنعتی از طریق دانشگاه علوم پزشکی مشهد به واحدهای تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده استان اختصاص می‌یابد تا نیاز این واحدها تامین گردد.

وی ادامه داد: متقاضی جدیدی برای راه‌اندازی واحد تولیدی الکل در استان شناسایی شده که قرار است با صدور مجوز برای وی بتوان خط تولید جدیدی در این زمینه ایجاد کرد.

تولید الکل برای خارج از استان

وی گفت: تلاش شده است با همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بخشی از نیاز واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده به الکل از خارج استان تامین شود.

رسولیان افزود: کل واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی کننده در خراسان رضوی باید در وهله نخست تولیدات خود را به بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص دهند و مازاد آن را با مدیریت دانشگاه مربوطه بین داروخانه‌ها و بخش‌های عمومی دیگر توزیع کنند.

وی ادامه داد: تاکنون یک واحد صنعتی در استان، تولید ماسک سه لایه داشته که به زودی دو واحد صنعتی جدید با ظرفیت زیاد وارد مدار تولید ماسک سه لایه استاندارد می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با افزایش تولید ماسک بتوان نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی و داروخانه های خراسان رضوی را تامین کرد.

50 درصدی اقلام پزشکی استان در دست دانشگاه علوم پزشکی

رسولیان گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در خراسان رضوی برای مقابله با کرونا به یک سری تجهیزات و وسایل دیگر نیز نیاز دارند که ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان از مسیرهای مختلف به دنبال تامین این نیازهاست.

وی با بیان اینکه مشکلی در تامین دستکش به عنوان یکی از ملزومات پیشگیری از کرونا وجود ندارد، افزود: دستکش مورد نیاز در اختیار بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی و داروخانه‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از کل اقلام و ملزومات پیشگیری و مقابله با کرونا تامین شده در استان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۵۰ درصد دیگر در اختیار سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی استان قرار می‌گیرد.

رسولیان گفت: توزیع الکل و مواد ضدعفونی کننده از سوی واحدهای تولیدی در خراسان رضوی باید تحت نظارت کامل دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام گیرد و ارگان‌های بازرسی بویژه تعزیرات حکومتی به صورت شبانه روزی بر بازار این ملزومات نظارت کنند.

وی افزود: هر محموله کشف شده توسط بازرسان دستگاه های نظارتی طبق مصوبه ستاد تدبیر خراسان رضوی تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی استان می‌شود و بخش مازاد بر نیاز دانشگاه‌ها در بازار عرضه می‌شود.

باتوجه به حضور واسطه‌ها در بازار سیاه ماسک به سراغ رییس شعبه سیار تعزیرات حوکومتی رفته و از او در خصوص اقدامات این نهاد در جهت حذف دلالان و واسطه‌گران مصاحبه‌ای انجام داده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

تشکیل 30 پرونده تخلف

امید جلیلی رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در ارتباط با رصد و برخورد با داروخانه‌ها و شرکت‌های فروش کالاهای پزشکی متخلف بیان می‌کند: از طریق گزارش‌های مردمی که به تعزیرات حکومتی اعلام می‌شود و همچنین دستگاه‌های نظارتی، انبار کالاهای مورد نیاز جامعه و در ارتباط با موضوع کرونا، پایش و رسیدگی می‌شود. در این چند روزه با حضور شعبه سیار تعزیرات حکومتی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت و معدن و تجارت، از حدود 20 داروخانه بازرسی کردیم و با توجه به ابلاغیه دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت عدم عرضه ماسک از سوی شرکت‌های تجهیزات و کالاهای پزشکی و همچنین داروخانه‌ها، با آنها برخورد شد. برخی از متخلفین که اقدام به عدم عرضه ماسک برای توزیع با قیمت‌های بالاتر و یا فروش ماسک با قیمتهای نامتعارف می‌کردند، شناسایی شده و طی هماهنگی به عمل آمده، بخشی از ماسک‌های کشف شده با قیمت مصوب بین مردم در محل توزیع و مابقی هم حسب دستور قرارگاه مبارزه با کرونا که رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی تعیین شده است، جمع آوری شده و تحویل دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد.

کاهش التهاب و استرس مردم

جلیلی در ارتباط با برخورد قانونی و اخذ جریمه از این متخلفین می‌افزاید: با توجه به حساسیت زمانی و مطالبه زیاد مردم، فعلا هدف ما کاهش التهاب و استرس مردم با توزیع این اقلام است تا با این اقدام قیمت‌ها نیز متعادل شود. حدود 10هزار ماسک در سطح شهر به علت عدم توزیع و یا انبار کردن به قصد گران فروشی توقیف شد. همچنین در سطح استان در بحث الکل، ماسک و کالاهای اینچنینی تقریبا 30پرونده تشکیل شده‌است که فعلا با توجه به اینکه اولویت ما عرضه کالاهای توقیف شده به مبادی ذیربط است تمام توجه و ضرورت را بر این موضوع متمرکز کردیم. البته بعدا کارشناسی‌های لازم در خصوص پرونده‌های ‌متخلفین صورت گرفته و به شعبه ارجاع داده خواهند شد تا رسیدگی شود.

توزیع در حد نیاز مصرفی روزانه

یک تولید کننده مواد ضدعفونی کننده می‌گوید: با توجه به نیاز روز استان، این روزها حدود ۲ تن محلول ضدعفونی کننده دست و سطح به طور روزانه تولید می‌کنیم.

امید نظری در خصوص نحوه توزیع این محلول‌ها در سطح جامعه می‌افزاید: ادارات و شرکت‌های دولتی پس از هماهنگی با اتحادیه و صمت و ابلاغ نامه‌ای به ما، مواد ضدعفونی‌کننده برای مصرف کوتاه مدت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی تصریح می‌کند: ما هرگز به صورت کلی مواد را در اختیار سازمان‌ها قرار نداده و تنها به صورت مصرف روزانه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

نظری تبیین می‌کند: توزیع برای داروخانه‌ها تنها برای پاک‌سازی و ضدعفونی کردن محیط داروخانه در اختیار آن‌ها قرار گرفته و حق فروش آن‌ را ندارند.

وی در خصوص توزیع مواد ضدعفونی کننده به مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح می‌دهد: دانشگاه علوم پزشکی با تبعیت از  فرمول جهانی که جهت از بین رفتن این ویروس شناخته شده محلول ضدعفونی تولید و در اختیار خوابگاه‌ها و مراکز بهداشتی خود قرار می‌دهد.

نظری در خصوص فروش مستقیم برای عامه مردم ابراز می‌کند: طی چند روز گذشته ما محلول الکل ۷۰ درصد را به همراه محلول ضدعفونی کننده به این طریق که” در ازای هر کارت ملی یک پک” در اختیار مردم قرار داده که البته طی ابلاغیه‌ای این موضوع منحل شده و از دیروز دیگر فروش برای عامه مردم را نداریم.

و در پایان گفت‌وگویی با رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی داشته تا شاید گرهی دیگر از این کلاف باز شود.

خروج اتحادیه تجهیزات پزشکی بر نظارت عملکرد داروخانه‌ها

مرتضی مقدم رئیس اتحادیه فروشندگان و لوازم و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندان پزشکی در رابطه با نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها یا داروخانه‌هایی که ماسک را با قیمت گرانتر از معمول فروخته‌اند، می‌گوید: تا حدود ده روز پیش توزیع ماسک‌ها در اختیار ما بود. اما اداره تجهیزات و نظارت وزارت بهداشت و درمان،  فروش ماسک‌ها را در مراکز فروش تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ها ممنوع کرد و از زمانی که چنین اتفاقی افتاد، اتفاقات ناخوشایندی در جامعه روی داد. تقاضا و نیاز مردم و کمبود ماسک در مراکز درمانی، مراکز خصوصی و  ارگان‌ها و سازمان‌ها باعث افزایش قیمت ها شده است. ما به تازگی با توجه به شرایط موجود بازار و کمبودها درخواست کردیم که بخشی از تولیدی کارخانه جات تولید ماسک را در اختیار اتحادیه قرار بدهند تا اتحادیه بتواند نیازهای سطح جامعه و ارگان‌های غیر دولتی را تامین کند. اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. وقتی نیاز جامعه بالا باشد و توزیع کمتر از نیاز باشد، مسلما افزایش قیمت ایجاد می‌شود و تا زمانی که جامعه نیازهای خود را تامین نکند، شاهد این افزایش قیمت خواهیم بود. هر چند که واحد های نظارتی در تمام سطح شهر بر عملکرد واحدهای توزیع  نظارت دارند ولی با توجه به شرایط فعلی و در حال حاضر فروش ماسک روی سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و حتی تعویض روغنی‌ها شیفت کرده است و همه ماسک و ماده ضدعفونی کننده می‌فروشند که تحت نظارت هیچ جا نیست و استانداردهای لازم هم رعایت نشده است واین موضوع مشکل به وجود آورده و دلیل افزایش قیمت نیز هست.

ضرورت کمک بخش خصوصی به تهیه اقلام بهداشتی

مقدم در رابطه با راهکاری در این زمینه اذعان می‌کند: اگر بخشی از تولید داخل کشور به بخش دولتی  و بخش دیگر آن در سطح عموم جامعه توزیع شود، ممکن است به مرور زمان افزایش قیمت ها و مشکلات و کمبودها رفع شود.

وی در رابطه با تامین نیاز بیمارستان‌ها به ماسک بیان می‌کند: هیات امنا باید تجهیزات لازم را در اختیار مراکز درمانی دولتی قرار دهند و این موضوع بخشنامه شده است که اگر آن را در اختیار ما قرار دهند و ما ماسک‌ها را در اختیار واحدهای فروش قرار دهیم و نظارت مستقیم داشته و قیمت مصوب را کنترل کنیم، به مرور زمان نیاز مردم برطرف می‌شود و مردم هم وقتی احساس کنند که می‌توانند تجهیزات لازم پزشکی را به قیمت مصوب بخرند،  تنش و تب جمع‌آوری و احتکار به خودی خود از بین می‌رود.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تصریح می‌کند: متاسفانه در جامعه ما همیشه این تب وجود دارد. زمانی برای طلا و زمانی برای ماشین و به محض اینکه کمبود در بازار ایجاد می‌شود افزایش قیمت و نیاز غیرضروری را به همراه دارد. در رابطه با مشکل فعلی هم اگر پروسه توزیع را تغییر داده و به درستی تنظیم و برنامه ریزی کنند، این مشکلات در سطح جامعه برطرف می‌شود و در نهایت اینکه ما آنچه را که در اختیار ما قرار گرفته مثل دستکش و مایع ضدعفونی کننده توزیع می‌کنیم. ولی ماسک را از دست ما خارج کردند و ما هم به دنبال آن هستیم که بتوانیم سهمیه‌ای بگیریم و نیاز بازار را تامین کنیم.

و اما با انجام این گزارش و پیگیری‌های تیم صبح امروز مسئولین استانی نوید روزهای خوب را داده و قول حل معضل کمبود ماسک را دادند، امید است شماره بعدی این گزارش با مضمون ” دیگر کمبودی در اقلام پزشکی و ضدعفونی نداریم ” منتشر شود و با ورود جدی ارگان‌های مربوطه، مسئول اصلی این نابسامانی‌ها پیدا شده و استرس از سطح جامعه رخت بربسته و آرامش ساکن شود. هرچند در نهایت طبق نتیجه این گزارش استفاده از ماسک برای افراد عادی هیچ ضرورتی ندارد.

 

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *