خراسان رضوی در شرایط اضطراری:

تعطیلی مراکز اقامتی در مشهد

علی نژاد

دو روز قبل سخنگوی وزارت بهداشت و درمان با هشداری جدی درباره احتمال افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا در استان خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی از مناطقی در کشور است که حس می کنیم طی روزها و هفته های آینده اگر هموطنان رعایت نکنند و خراسان رضوی و مشهد را به عنوان مقصد مسافرتی در نظر بگیرند، ممکن است با افزایش تعداد مبتلایان مواجه شویم.

جهانپور تاکید کرد: قطعا هموطنان لغو مسافرت و زیارت و سیاحت در استان خراسان رضوی را مدنظر داشته باشند، مقام معظم رهبری در اقدامی هشداردهنده و هوشیارانه اعلام کردند که نوروز امسال به مشهد سفر نمی کنند که این اذکار و تذکری برای همه ما هم بود که این را مدنظر داشته باشیم که استان خراسان رضوی مقصد مسافرتی نباشد و هموطنان به این موضوع توجه کنند.

اطلاعیه استانداری خراسان‌رضوی درباره نبود امکان میزبانی از زائران در تعطیلات نوروز ۹۹

استانداری خراسان رضوی در اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی، اعلام کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، خراسان رضوی، در ایام تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ پذیرای زائران بارگاه منور رضوی و مسافران در سراسر استان نخواهد بود.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: با عنایت به اینکه سلامت مردم در صدر اولویت‌های دولت قرار دارد و از آنجا که بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، هرگونه تجمع زمینه شیوع‌هرچه بیشتر ویروس کرونا را فراهم می‌کند، به استحضار می‌رساند برابر مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، در ایام تعطیلات پیش‌رو، هیچ یک از اماکن اقامتی شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، کمپ‌ها، خانه مسافرها و… امکان خدمت‌رسانی به زائران و مسافران را نخواهند داشت.

در پایان ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای آحاد ملت شریف ایران اسلامی، به مجاوران بارگاه منور رضوی هم تاکید می‌شود که از هرگونه تردد غیرضروری در سطح استان و شهر مشهد مقدس خودداری نموده و برنامه‌های تحویل سال در حرم مطهر را به صورت غیرحضوری دنبال کنند.

پرهیز از سفر به مشهد به دلیل شرایط اضطراری

 همچنین استاندارخراسان رضوی در خصوص ورود مسافر به خراسان رضوی در ایام نوروز گفته است: به مردم توصیه اکید داریم که از سفر پرهیز کنند و در این راستا محدودیت‌هایی نیز برای تامین سلامت مردم در مبادی ورودی استان در حال اعمال است.

علی‌رضا رزم‌حسینی شرایط استان را با توجه به شیوع ویروس کرونا اضطراری برشمرد و از مردم خواست که هشدارها را جدی بگیرند.

هیچ یک از مراکز اقامتی حق پذیرش زائر و مسافر را ندارند

هم چننی استاندار خراسان رضوی در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان گفت: بر اساس سیاست‌های ستاد ملی کرونا، در زمینه ورود زائران و مسافران در ایام تعطیلات نوروز به خراسان رضوی محدودیت هایی اعمال می شود.

علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: آستان قدس رضوی اخیرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد امسال مراسم سال تحویل در حرم مطهر رضوی برگزار نمی‌شود؛ لذا اطلاع‌رسانی لازم باید پیرامون این امر مهم انجام گیرد.
وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا، در راستای اقدامات پیشگیرانه، تمامی مسافرخانه‌ها، حسینیه‌‌ها و هتل‌ها حق پذیرش مسافران را در ایام تعطیلات پیش رو ندارند.

از مبداء نباید اجازه سفر به خراسان رضوی و مشهد مقدس داده شود

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های ستاد ملی کرونا، در زمینه ورود زائران و مسافران در ایام تعطیلات نوروز به خراسان رضوی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود؛ البته اعتقاد داریم که از مبداء نباید اجازه سفر به خراسان رضوی و مشهد مقدس داده شود.

رزم‌حسینی تاکید کرد: باید اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده‌ای صورت گیرد و همگی بسیج شویم تا در این ایام، هیچ زائر و مسافری به خراسان رضوی و مشهد مقدس سفر نکند.

استاندار خراسان رضوی افزود: همانطور که دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات و خودداری از سفر و خارج شدن از شهرها با هدف جلوگیری از گسترش بیماری، مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب امسال برگزار نخواهد شد، ما هم این پیام را دریافت می‌کنیم که سفرها را محدود کنیم؛ لذا به دنبال این هستیم تا حجم سفر به استان را به حداقل رسانده و جابه‌جایی را در سطح استان و بین شهرستان‌ها کاهش دهیم.

اعلام تعطیلی 74 هتل در مشهد

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: بیش از 74 واحد اقامتی مشهد تاکنون اعلام تعطیلی کردند و درصد اشغال واحدهای دیگر ما همه زیر 10درصد است و روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند.

یوسف بیدخوری درخصوص فعالیت و ضریب اشغال واحدهای اقامتی مشهد در شرایط شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: تعدادی زیادی از هتل های مشهد نیز در آستانه تعطیلی قرار دارند  و ادامه فعالیت آن ها با توجه به کاهش مسافر توجیه اقتصادی ندارد.

او ادامه داد: همچنین در مشهد تردد مسافر و زائر به حداقل رسیده و تعدادی هم که تعیین تکلیف نشدند، در روزهای آینده تعیین تکلیف می‌شوند که به مشهد نیایند.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی در خصوص ابلاغ دستورالعملی مبنی بر تعطیلی واحدهای اقامتی گفت: واحدهای اقامتی غیررسمی را کاملا تعطیل کردیم؛ از جمله این که مهمان‌سراها و زائرسرای دستگاه دولتی همگی تعطیل می‌شوند، تمام حسینیه‌ها و تکایا نباید پذیرش داشته باشند، به مدارس هم اعلام شده پذیرش نداشته باشند و از فعالیت واحدهای غیرمجاز و هر واحدی که به هر شکلی بخواهد پذیرش داشته باشد، جلوگیری می‌شود.

تحت هیچ شرایطی امسال مشهد مهیای پذیرش مسافران نیست و مردم به مشهد نیایند

بیدخوری تصریح کرد: همان‌طور که از پیش نیز اعلام شده، ما هم در خدمات سفر اعلام کردیم که تحت هیچ شرایطی امسال مشهد مهیای پذیرش مسافران نیست و مردم به مشهد نیایند.

بیدخوری با اشاره به اعمال محدودیت در مسیرهای استان که به مشهد منتهی می‌شود، افزود: در مسیرهای ورودی به شهر مشهد و استان حتما محدودیت دارند و قطعا افراد غیربومی را پذیرش نمی‌کنند؛ این مسئله ادامه دارد و در ایام نوروز قطعا ورود مسافر به صفر خواهد رسید.

او گفت: توصیه ما این است که مردم سفرهایشان را به تعویق بیندازند، وضعیت مشهد همان‌طور که در ستادهای مختلف و ستاد کرونا اعلام شده، وضعیت مطلوبی نیست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *