در گفت‌وگوی صبح امروز با معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی  مطرح شد:

وعده جبران ضرر کرونا

وحدانه آخوند شریف

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اطلاعیه‌ای تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور را تا تاریخ ۹ اسفندماه تعطیل اعلام کرده بود.

متأسفانه تا این تاریخ ویروس کرونا همچنان در کشور  قصد جولان دادن داشت و شهرها را یکی پس از دیگری درمی‌نوردید، ازاین‌رو اطلاعیه‌ای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و بنا به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری اجتماعات غیر الزامی و لزوم‌  رعایت توصیه‌های اکید پزشکی و بهداشتی، ضمن قدردانی از همراهی شایسته فعالان و صنوف مرتبط در این خصوص  صادر و تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور به مدت یک هفته دیگر  را تا تاریخ 16/۱۲/98  تمدید کرد.

این تعطیلی دوهفته‌ای سینماها تا اینجا، هرچقدر برای علاقه‌مندان سینما سخت بوده، برای خود دست‌اندرکاران سالن‌های سینما، مدیران سینما و سینما داران سخت‌تر و دردآورتر بوده و ضررهای مالی فراوانی را برای سینما در حوزه پخش و نمایش به دنبال داشته است. همین راکد ماندن سرمایه برای صاحبان آثار سینمایی هم مساوی با ضرر و زیان قابل‌توجه است و این توقف اکران، به‌جز ضرر به فیلم‌های این نوبت اکران، به‌طور دومینووار، منجر به آسیب‌های مالی برای انبوه فیلم‌هایی خواهد بود که پشت خط اکران هستند. در این خصوص به سراغ معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد هراسان رضوی  محمدرضا محمدی می‌رویم تا از برنامه‌های پیش رو برای برون‌رفت از این معضل جویا شویم.

نامعلوم بودن زمان برگزاری مجدد برنامه‌های فرهنگی و هنری

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد هراسان رضوی محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه ضمن اعلام نامعلوم بودن زمان برگزاری مجدد برنامه‌های فرهنگی و هنری اعلام کرد: تصمیمی کشوری، در رابطه با تمام برنامه‎ها ازجمله همایش‎ها، کنسرت‎های موسیقی، نمایش و برنامه‌های سینمایی اتخاذشده که  تا تاریخ شانزدهم ادامه دارد   و بعدازآن منتظر ابلاغیه جدید هستیم و تا زمانی که وضعیت عادی نشده این تصمیم ادامه خواهد داشت. ما هم منتظریم تا بر اساس وضعیتی که اعلام خواهد شد، برنامه‌ریزی کنیم. ممکن است وضعیت جامعه برای مقابله با کرونا طوری باشد که تعطیلی منحصر به این دو هفته نبوده و به زمان بیشتری برای رسیدن به نقطه ایمنی کامل نیازمند باشیم.

آیا پیشنهادی از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص جبران ضرر و زیان مالی سینما داران و مدیران سالن‌های نمایش به ریاست سازمان سینمایی کشور صورت گرفته است؟

بله. قطعاً نگرانی مدیران سینما  و سالن‌های نمایش به خاطر تعطیلی پایان سال و ضرر و زیانی که بر آن‌ها واردشده اعم از اکران نشدن فیلم‌ها و از طرفی الزام به پرداخت حقوق کارمندان خود و عیدی آن‌ها قابل‌درک است و باید پیگیری شود، لذا  نامه‌ای از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی خطاب به رئیس سازمان سینمایی کشور حسین انتظامی تنظیم‌شده جهت اینکه از پیش‌بینی‌های لازم  جهت کمک به سینماها مطلع شویم، همچنین طی مکاتبه‌ای که در قالب پیشنهاد با مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرام کرمی داشته‌ایم عنوان‌شده که  اگر محل یا اعتباری وجود دارد جهت کمک به کارگردانان حوزه نمایش یا کمک تسهیلاتی و یا بلاعوض در حوزه سینما و دولت یا وزارت خانه برنامه‌ای جهت کمک‌های مالی به این گروه‌ها دارند به استان‌ها ابلاغ شود تا از نگرانی  مدیران سینما و خصوصاً بخش خصوصی در این شرایط بحرانی کاسته شده و ضرر و زیانشان جبران گردد.

برای نمایش‌هایی که در حال اجرا بوده چه تدبیری سنجیده شده است؟

در حیطه نمایش‎ ، یکسری از آن‎ها در نوبت اجرا و یکسری از نمایش‎ها در سازمان‎ها در حال اجرا بودند. در خصوص نمایش‌هایی که در حال اجرا بوده و متوقف‌شده بعدازاینکه سالن‌ها بازگشایی شوند بدون محدودیت زمانی به آن‌ها اجازه ادامه کار داده خواهد شد تا از این طریق ضرر و زیان آن‌ها جبران گردد.

ضرر و زیان سالن دار چگونه پرداخت خواهد شد؟

تفاهمی بین سالن دار و کارگردان قطعاً قبل از اجراها وجود داشته که اصولاً تفاهم در قالب اجرای برنامه خواهد بود و وقتی برنامه‌ای اجرا نشود مسلماً پولی ردوبدل نخواهد شد.

وضعیت پرداختی‌های نمایشگاه‌ها به چه صورت است؟

آموزشگاه‌های آزاد هنری،آموزشگاه‌های سینمایی و آموزشگاه‌های نمایش همگی در قالب بخش‌نامه تعطیلی، هم‌اکنون هیچ‌گونه فعالیتی ندارند و از آن‌طرف نگرانی‌هایی از جانب مدیران آموزشگاه، مبنی بر اینکه وضعیت هزینه‌های پرداخت‌شده توسط هنرجو به چه صورت خواهد بود، وجود دارد  و دستور از جانب ما چنین بود که یا کلاس جبرانی با مساعد شدن شرایط برگزار گردد یا اینکه وجه پرداخت‌شده به هنرجو عودت داده شود.

آیا دستورالعمل‌های گندزایی در اختیار سالن داران قرارگرفته است؟

در ابلاغ و آیین‌نامه اجرایی  که از سوی ستاد پیشگیری از کرونای استان برای تمام دستگاه‌ها فرستاده‌شده است و ما آن را به سینماها، آموزشگاه‌ها، سالن‌های نمایش و همایش منعکس کرده‌ایم، به تمام روش‌های گندزایی سالن‌ها اشاره و تأکید شده تا درصورتی‌که وضعیت به خالت عادی برگردد هیچ‌گونه تهدیدی برای امنیت و سلامتی مردم وجود نداشته باشد که نیاز است مدیران سینمایی و نمایشی ما هم‌فکری لازم جهت اجرایی شدن این دستورالعمل‌ها را مبذول دارند.

وضعیت اکران‌های نوروزی مشخص‌شده است؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در خصوص اکران‌های نوروزی تابعی از سازمان سینمایی کشور است و منتظر ابلاغیه و دستورالعمل جدید برای برنامه‌های نوروزی هستیم که در این هفته یا هفته آتی به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *