توصیه‌های ایمنی برای کاهش خطرهای چهارشنبه‌سوری:

چهارشنبه‌سوری ایمن

عاطفه خوافیان

روشن کردن آتش در شب آخرین چهارشنبه سال یکی از رسوم دیرینه ما ایرانیان بوده که البته با گذشت زمان این سنت نیز نحریف شده و استفاده از مواد آتش‌زا و محترقه عید و این شب را به کام بسیاری از خانواده‌ها تلخ می‌کند.

امسال با شیوع کرونا و درخواست مسیولین جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری این مراسم تا حد امکان نباید برگزار شود حال ما در این گزار شبیشتر به توصیه‌های ایمنی جهت استفاده خاناده‌ها در برخورد با کودکان و نوجوانان داریم.

در همین زمینه فت و گویی با سرهنگ کیوان سعادتی؛ رئیس اداره آموزش و مشارکت عمومی پلیس خراسان رضوی داشته که در ادامه به آن می‌پردازیم.

والدین گرامی و بزرگترهای مهربان؛ لطفا کودکان، نوجوان ها و جوان ها را تنها نگذارید، کنار آنها و مراقبشان باشید

چون هیجان، شور و شوق، کم توجهی به ایمنی، ریسک و خطر کردن، اقتضای سن و ویژگی آنهاست. از روشن کردن آتش در داخل پارکینگ مسقف، نزدیک خودروها، زیر سیم‌های برق و کنار کیوسک‌های برق فشار قوی اکیدا خودداری کنید. قبل از روشن کردن آتش، به یاد داشته باشید حتما یک خاموش کننده استاندارد( کپسول آتش نشانی پر و دارای تاریخ اعتبار) و شیلنگ متصل به شیر آب آماده داشته باشید تا در صورت سرایت آتش و یا از کنترل خارج شدن آن بلافاصله اقدام به خاموش کردن آتش به وسيله آب کنید. از پریدن از روی آتش با چادر، مانتوی بلند، شال بلند و یا لباس گشاد جدأ اجتناب نمایید.

اگر گوشه لباستان آتش گرفت به هیچ وجه ندوید زیرا این کار باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به آتش شده و آن را شعله‌ورتر می‌کند. بجای این کار بر روی زمین خوابیده و آهسته روی زمین بغلتید و با پتو، پالتو یا … روی آتش را بپوشانید تا با جلوگیری از رسیدن اکسیژن، آتش خاموش گردد.

توصیه‌های ایمنی

از انداختن شیشه آمپول و قوطی اسپری و … در آتش اکیدا خودداری کنید زیرا با انفجار آنها ترکش‌هایی تولید میشود که در صورت اصابت به چشم، صورت و … صدمات غیر قابل جبرانی بوجود می‌آورد. از گذاشتن رنگ، تینر، فرچه‌های آغشته به رنگ و تینر، الكل، بنزین و هرگونه مواد سريع الاشتعال در بالکن و پشت بام جدا خودداری کنید زیرا امکان دارد یک “بالن آرزو” به هنگام خاموش شدن بر روی آنها افتاده و حرارت باقی مانده بالن موجب اشتغال این مواد و در نتیجه بروز یک آتش سوزی ناخواسته شود.سالمندان، بیماران قلبی زنان باردار، نوزادان و … در مقابل آلودگی صوتی و صداهای بلند و ناهنجار ترقه‌های خطرناک و پرصدا بسیار آسیب پذیرند آنها را عزیزان خودمان بدانیم و به آرامش و سلامت آنها هم، فکر کنیم. از آلودگی صوتی شدید پرهیز کنیم تا موجب تشدید بیماری، سکته و … یا خدای نکرده عامل مرگ کسی نشویم. با چهارشنبه آخر سال این به استقبال نوروز ۹۹ برویم.

توصیه‌هایی برای کاهش حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال

والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخرسال نقش مهمی دارند. آنها می توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهای آتش بازی آشنا کنند و به آنها بفهمانند که در مقابل مواد محترقه و منفجره چقدر آسیب پذیرند. بیان برخی از تجربیات ناگوار گذشته می تواند سودمند باشد و بچه ها را هوشیارتر کند. این هشدارها حتی اگر تکراری باشند، خالی از فایده نیستند.

والدین می‌توانند با توجه به توصیه‌های زیر و به کار بستن آنها احتمال بروز حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال را بسیار کاهش دهند .

بیشتر کودکان معمولا به دور از چشم والدین، مواد محترقه و منفجره را خریداری و در جیب، کیف یا کمد اتاق پنهان می‌کنند اما این مواد به دلیل درجه اشتعال پایین معمولا زود مشتعل می شوند و گاهی خسارات جبران ناپذیری به بار می آورند. والدین باید علاوه بر توضیح عوارض این مواد آتش زا، با نظارت دقیق بر پول تو جیبی کودکان و نحوه هزینه کرد آن در این ایام، نظارت بیشتری بر رفتار و وسایل فرزندشان داشته باشند و مواد سوختنی و آتش زا را از دسترس آنها خارج کنند.

چهارشنبه آخر سال، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان ایجاد می کند که برای آنها خوشایند و لذت بخش است و به همین دلیل ما به عنوان پدر یا مادر معمولا به سختی می توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هیجانی بازداریم اما می توانیم هیجان آنها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه آخر سال برای آنها امن‌تر شود.

توضیح خطرهای بالقوه چهارشنبه‌سوری

یکی از راه های ایمن سازی چهارشنبه آخر سال این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب تربیتی مان را به آنها یاد آوری کنیم. اگر کودکمان با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است؛ اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست باید حداقل یک فرد بالغ مورد اعتماد کنار کودکمان حضور داشته باشد .

کبریت و مواد آتش زا مانند نفت و بنزین باید خارج از دسترس کودکان نگهداری شود و هرگز نباید به کودک اجازه داد با آتش زدن بوته، هیزم و امثال اینها در محیط خانه یا پارکینگ، جان خود و دیگران را به مخاطره بیندازد ۵. در پایان شب بقایای مواد آتش بازی را در یک سطل آب بریزید و دور بیندازید. قبل از ترک محل حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

والدین گرامی توجه کنید:

بعضی از افراد فاسد به بهانه فروش نوع مرغوب و ارزان قیمت ترقه، سیگارت، فشفشه و… کودکان و نوجوانان را به مکان خلوت کشانده و مورد تعرض قرار می‌دهند. در روزهای پایانی سال بیشتر مراقب فرزندانمان باشیم چهارشنبه آخر سال نزدیک است لطفا این توصیه ها را برای کاهش حوادث روزهای پایانی سال جدی بگیریم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *