حسن تفتیان:

در تیم ملی دیگر احساس تیم بودن را نداریم

«حسن تفتیان» دونده خراسانی به واسطه کسب عناوین متعدد در رقابت های مختلف ملی، بین المللی، قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی یکی از شناخته ترین ورزشکاران ایران در جهان است.

او سال هاست که در دوی ۱۰۰ متر و بدون آنکه رقیب قدرتمندی برای او تهدیدی به شمار آید و او را به زحمت بیاندازد همچنان به یکه تازی خود در داخل کشور  ادامه می دهد.

البته تمامی کسانی که با این ورزشکار آشنا هستند، می دانند او برای به دست آوردن اعتبار کم نظیرش در دوهای سرعت، بی وقفه و بدون حاشیه تلاش می کند و در این مسیر همانند سایر ورزشکاران قهرمان روزهای خوب و بد بسیاری را نیز پشت سرگذاشته است.

او همانطور که روزی را با کسب عنوان قهرمانی در آسیا غرق در شادمانی بوده است؛ یک روز خوب را نیز به دلیل وقوع مصدومیت در جریان برگزاری دوی ۱۰۰ متر قهرمانی جهان ۲۰۱۹  قطر از دست داد و آن را به تلخی سپری کرد.

به هر حال او در این سال ها و به رغم پستی و بلندی ها مکرر همچنان در مسیر قهرمانی باقی مانده است و در حال حاضر نیز به دنبال ثبت رکوردهای تازه و دست نیافتنی تر است که حداقل در داخل کشور تاریخ مصرف بالایی داشته باشد.

به طور یقین او نیز همانند سایر ورزشکاران می داند رکورد برای شکستن است، اما با این همه همچنان تلاش می کند و می خواهد با کسب عناوین معتبرتر برای سال های طولانی تر نامش را در تاریخ دو و میدانی ایران ماندگارتر کند.

این ورزشکار چندی پیش به منظور برپایی اردوی کوتاه مدت راهی فرانسه شد تا خود را برای شرکت در مسابقات دو و میدانی داخل سالن قهرمانی جهان که قرار بود در چین برگزار شود، آماده کند.

او می گوید: متاسفانه به علت شیوع نوع جدید ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹ در کشور میزبان و سرعت بالای انتقال آن به دیگران، مسوولان فدراسیون جهانی دو و میدانی این مسابقات را لغو و برگزاری آن را یک سال به تعویق انداختند.

سریع ترین دونده ایران ادامه داد: هنگامی که از این خبر آگاه شدیم، با مشورت مربی شیوه تمرینات را برای شرکت در مسابقات فضای باز که از اردیبهشت ماه در نقاط مختلف جهان برگزار می شود،  تغییر دادیم و همچنان این رویه را دنبال می کنیم.

تفتیان اضافه کرد: به همین علت در گفت و گو با مسوولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون دو و میدانی موافقت آنان به منظور تغییر زمان اردوی کوتاه مدت به بلندمدت را گرفته و به مشهد آمدم.

او که شهریور ماه گذشته با هدایت «اونتانون گای»، مربی فرانسوی خود در مسابقات دایموند لیگ پاریس حاضر شد و با ثبت زمان ۱۰ ثانیه و سه صدم ثانیه سهمیه شرکت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کرد، در خصوص این بازی ها اظهار داشت: دوی ۱۰۰ متر گل سرسبد بازی های المپیک است بنابراین سخت می شود درباره این ماده المپیکی صحبت کرد.

تفتیان افزود: من نیز همانند سایر قهرمانان جهان برای کسب موفقیت در دوی ۱۰۰ متر تلاش می کنم و امیدوارم در روز برگزاری رقابت های این ماده در بهترین شرایط قرار داشته باشم و بتوانم افتخارآفرینی کنم.

وی بار دیگر تاکید کرد: رقابت در دوی ۱۰۰ متر درالمپیک دشوار و کسب مدال در آن دشوارتر از تمامی رشته هاست اما این بار می خواهم در این ماده درخشش خیره کننده ای داشته باشم تا در یادها بمانم.

داوری بهترین انتخاب برای دو و میدانی بود

تفتیان درباره برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون دو و میدانی در دوشنبه گذشته و انتخاب «افشین داوری» به عنوان رییس جدید این فدارسیون نیز گفت: پیش از عنوان کردن هر نکته ای از وزارت ورزش به دلیل برگزاری این مجمع و مشخص شدن تکلیف ریاست این فدراسیون تشکر می کنم.

وی افزود: دو و میدانی مهم ترین رشته در المپیک است و فقط چند ماه به برگزاری رقابت های المپیک باقی است و باید این اتفاق هرچه سریع تر می افتاد.

تفتیان با اشاره به ایجاد حواشی که دربرگزاری این مجمع اتفاق افتاد، عنوان کرد: به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ نه تنها ایران بلکه جهان در شرایط خاصی قرار دارد اما از اینکه با تدابیر ویژه پزشکی پیشگیرانه، نسبت به برگزاری مجمع همت کردند هر چند که تعدادی از اعضای مجمع در آن حاضر نبودند خرسندم این درحالی است که در مجموع از نتیجه به دست آمده رضایت داشته و آن را به فال نیک می گیرم.

سریع ترین دونده ایران تاکید کرد: داوری انتخاب اکثر اعضای مجمع بوده و باید به این انتخاب که آرای اکثر جامعه دو و میدانی است احترام بگذاریم.

وی در این خصوص به ارسال پیام های تبریک برای مدیر جدید و ابراز  خوشحالی ورزشکاران ملی پوش از این انتخاب اشاره کرد و ادامه داد: امیدوارم با استقبالی که از این موضوع صورت گرفت و با درایت مسوول جدید و همدلی خانواده این رشته ورزشی روزهای خیلی خیلی خوبی در انتظار دو و میدانی کشور باشد و این رشته المپیکی به به جایگاه واقعی خود در کشور عزیزمان ایران برسد.

تفتیان اضافه کرد: از اینکه تعدادی از روسای هیات های دو و میدانی در این انتخابات شرکت نداشتند، ناراحت شدم و معتقدم آنان نماینده یک استان بوده و باید به قانون برگزاری مجمع احترام گذاشته و در مجمع شرکت می کردند.

به هر حال مجمع در این شرایط برگزار و رییس جدید برای چهار سال آینده هدایت این رشته را در دست گرفت.

وی درباره داوری نیز گفت: او پیش از این نیز مسوولیت دو و میدانی ایران را بر عهده داشته و در زمان مدیریتش در رده سنی جوانان ۲ مدال جوانان آسیا را کسب کردم رییس جدید فنی و از اهالی این رشته است و به خوبی با توانمندی و مشکلات آن آشناست.

تفتیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به عنوان یک قهرمان چه درخواستی از رییس جدید دارید، عنوان کرد: البته که او آشنا به این رشته است و نیازی به من و امثال من برای برنامه ریزی ندارد ما تنها مطلبی که از او می خواهم درباره آن سریع تر تصمیم گیری کند مساله تمرین ملی پوشان در آرامش است که امیدوارم آن را در صدر برنامه  خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: متاسفانه این روزها ورزش دو و میدانی از ورزشکار خالی شده است و شور و هیجان گذشته وجود ندارد و در تیم ملی دیگر احساس تیم بودن را نداریم.

سریع ترین مرد ایران ابراز امیدواری کرد: در این دوره  ملی پوشان بیش از هر دوره دیگر حمایت شوند تا این رشته جذاب و دیدنی یک بار دیگر در کشور احیا شود و ورزشکاران دور هم جمع شده و برای کشور افتخار آفرینی کنند.

وی افزود: البته شخصا بر این باورم که تنها راه دستیابی به این موضوع خانه تکانی اساسی در این رشته ورزشی است و می دانم داوری توانایی لازم برای تغییر در این مهم را دارد.

به گفته تفتیان خانواده دو و میدانی به دنبال پیشرفت این رشته ورزشی در کشور و به موازات آن کسب عناوین مختلف در مجامع بین المللی است از این رو احساس جدایی و به تنهایی ساز خود را کوک کردن به اهالی این رشته  بیشترین ضربه و آسیب را وارد خواهد کرد.

عملکرد عرب در دو و میدانی موفقیت آمیز بود

این دونده درباره عملکرد «ایرج عرب» در مدت سرپرستی بر فدراسیون دو و میدانی نیز گفت: در ابتدا باید از عرب تشکر کنم او در مدتی که مسوولیت فدراسیون را بر عهده داشت به بهترین نحو امور جاری فدراسیون را پیش برد و موفق نیز بود.

به گفته وی سرپرست فدراسیون مدیری توانمند و با ارتباطات بسیار خوب در ورزش و کشور بود و این موضوع یک مزیت برای خانواده دو و میدانی بود و از او بهره مند شدیم.

به دلیل انجام نشدن پروازها در مجمع حاضر نشدم

تفتیان در پاسخ به این سوال که آیا برای شرکت در مجمع انتخاباتی از او دعوت به عمل آمده بود، گفت: بله مسوولان برگزار کننده برای حضور در این جلسه  از من نیز دعوت کرده بودند اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و لغو پروازها نتوانستم در مجمع حاضر شوم.

وی ادامه داد: دوست داشتم در این مجمع حاضر می بودم اما نشد و امروز تنها می توانم برای اعضای مجمع و رییس جدید آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.

تفتیان درباره اینکه چه وقت به ایران می آید، اظهار داشت: با توجه به شرایط شیوع این بیماری و تعطیل شدن ورزش در کشور و منطقه مدت اردو را تمدید و تمریناتم را فعلا در فرانسه دنبال خواهم کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *