نگاهی به اتفاقات ماه پایانی سال :

اسفند کرونایی

ورود ویروس کووید-19 در اوایل اسفند سال جاری به ایران، کشور ما را با بحران جدید و جدی روبرو کرد که اگرچه وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها سعی بر کنترل و پیشگیری از این بیماری داشته اما این ویروس ناشناخته به سرعت در کل کشور شیوع پیدا کرده و به یک اپیدمی تبدیل شد.

آموزش و پرورش

هشدارهای بهداشتی مبنی بر پیشگیری از شیوع این بیماری به تنهایی کارساز نبوده ومسیولین ” به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان” مجبور به تعطیلی مدارس گرفته تا حداقل خطر را در بین دانش‌آموزان و مراکز تجمعی به حداقل برسانند اما این تنها دستورالعمل مبنی بر پیشگیری و کنترل این بیماری نشد و برگزاری هر تجمعی ممنوع اعلام شد و با هشدار “فعلا در خانه بمانید، خانه امن ترین مکان است” مردم را به یک قرنطینگی خانگی دعوت کردند اما با توجه به نزدیک بودن سال جدید و آیین سنتی عید نوروز، بسیاری از مردم هشدارها را جدی نگرفته و راهی بازارها و اماکن پر تردد شده که این عمل و بی توجهی عده‌از مردم تمام شهر و کشور را متضرر کرد؛ تا جایی که رهبر انقلاب اسلامی برای فرهنگ‌سازی بهتر و بیشتر سفر هرساله خود به مشهد را لغو کردند.

آستان قدس رضوی

در ادامه این اقدام تولییت آستان قدس رضوی به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، برای حفظ سلامت زایران در ابتدا محدودیت‌هایی را برای زیارت در نظر گرفته و در نهایت مجبور به تعطیلی موقت حریم رضوی گرفته تا با این عمل مانع از سفر مردم از دیگر شهرها برای زیارت شده و اعلام کردند امسال تمام مراسمات نوروزی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

استانداری

در همین راستا استاندار خراسان رضوی 67درصد سفرهای ریلی به مشهد را کاهش داده و در ورودی و خروجی‌های شهر نیز محدودیت و ممنوعیت را اعمال کردند.

وزارت بهداشت

اما تمام این‌ راهکارها به تنهایی کار ساز نبوده چرا که مردم با حاضر شدن در سطح شهر می‌توانند ناقل این بیماری باشند و همان‌طور که دکتر حریرچی، معاون وزیر بهداشت در سفر به مشهد و بازدید از مراکزی که بیماران کرونایی تحت کنترل و درمان بوده به صراحت اعلام کردند ظرفیت پزشکی مشهد محدود بوده و در صورتی که سفری به این استان صورت بگیرد فاجعه انسانی به بار می‌آید.

کادر پزشکی

آمار مبتلایان به این ویروس منحوس صعودی بوده و با تمام تلاش‌های که دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کادر درمانی انجام داده اما این آمار با سرعت بالایی رو به انتشار است تا آن‌جا که تا روز 27 اسفند آمار مبتلایان به این ویروس در خراسان رضوی به نقل از ایرنا به 631 نفر رسیده که از این بین حدود 46 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شاید در اسفند سال جاری بدترین روزهای خود را با ترس و وحشت گدرانیده اما این ویروس در کنار تمام زشتی‌ها و پلیدی‌های خود زیبایی‌هایی را هم به ارمغان آورد و مردم با همدلی و همراهی بسیاری از روزهای سخت را گدراندند و این ویروس به ما یادآور شد که بودن‌هایمان اندک و چقدر لمس عزیزانمان حیاتی و مهم است.

مالک و مستاجر

در این ایام اتفاقات خوبی نیز رقم خورد بسیاری از مالکان و صاحب‌خانه‌ها اجاره‌بهای اسفنذ ماه را به نیت همدلی و همراهی به عنوان عیدی به مستاجران خود بخشیدند و چه بسیار از اصناف و مردم و سازمان‌های دولتی و خصوص در کنار هم قرار گرفته تا محدودیت‌های این دوران را پشت سر گذاشته و با استفاده از ظرفیت‌های موجود به کمک یکدیگر آمده و اقدام به تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده کردند.

مرزبانی

نیروهای نظامی و انتظامی نیز در کنار مردم قرار گرفته تا ای روزهای سخت بگذرد. مرزبانان خراسان رضوی همزمان با شیوع بیماری کرونا نسبت به تشدید اقدامات کنترلی و امنیتی در مرزهای استان نمود

اما با عنایت به اینکه این ویروس سرعت انتقال بالایی دارد نسبت به تهیه مواد ضدعفونی کننده و شوینده ها و…. تهیه و  کلیه اماکن روزانه ضدعفونی می شود. به کلیه کارکنان دستکش و ماسک تحویل گردیده است.

فرماندهان روزانه کارکنان را توجیه تا نسبت به رعایت نکات بهداشتی اقدام نمایند.

در برخی یگان‌ها مانند ایست و بازرسی‌ها و پست کنترل ها که روزانه با اتباع بیگانه و خودروهای مسافری و ترانزیتی در ارتباط هستند مرتبا موارد بهداشتی رعایت می شود و تدابیر ویژه ای اندیشیده شده است.

کلیه کارکنانی که به مرخصی اعزام می شوند در بازگشت توسط پزشکان سازمانی تست و کنترل و سپس به یگان خدمتی اعزام می شوند.

کلیه موارد بهداشتی در خصوص مواد غذایی و پخت و پز رعایت می شود و نظارت کامل از سوی فرماندهان انجام می شود

سردار جان نثار در پایان از تمام شهروندان خواست تا نکات بهداشتی را رعایت و به توصیه های مسئولین عمل کنند و در خانه بمانند و به سفر نروند تا چرخه انتقال قطع گردد و شهروندان بتوانند.

یگان ویژه

یگان ویژه نیز در کنار مدافعان سلامت آماده خدمت رسانی به مردم عزیز و آحاد جامعه است و در این امر خداپسندانه از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

در هنگام انجام عملیات گندزدایی معابر و خیابان های سطح شهر مشهد، مردم با آغوش باز از این طرح استقبال کردند و با این عمل به کارکنان یگان روحیه ای مضاعف هدیه کردند که این نشان از همبستگی پلیس ویژه با مردم قدرشناس ایران اسلامی است.

گوشه ای از اقدامات یگان ویژه، تعاملات اجتماعی با نهادهای دولتی و مردمی است و نمونه های آن را میتوان در اقدامات فرهنگی و مردم یاری اربعین، کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان، ماموریت تامین نظم و امنیت مسابقات ورزشی و ازین قبیل به وضوح لمس کرد.

آخرین شماره  از روزنامه صبح امروز نیز به موضوع مهم کرونا پرداخت و امید داریم که در اولین شماره سال جدید به نوید پاکی مشهد از این ویروس بپردازیم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *