واکنش بنیاد مسکن و مییراث فرهنگی به نگرانی ها از تخریب بخشی از ماسوله خراسان

کنگ می ماند

دو روزقبل خبری در فضای مجازی منتشر شد که …«عملیات تخریب بخشی از روستای تاریخی کنگ فردا در سکوت خبر اجرا خواهد شد، برای اعتراض و جلوگیری از این حرکت خواهم رفت … » با انتشار این متن در برخی کانال ها و گروه ها موجی از نگرانی در فضای مجازی به وجود آمد تا جایی که مسئولان امر را وادار به واکنش کرد، روز گذشته مسئولان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن برای پیشگیری اقدام کردند و به گفته مسئولان قرار نیست بافت تاریخی کنگ تخریب شود یا اقدامی برای این بافت خارج از نظر اداره کل میراث فرهنگی انجام شود. گزارش صبح امروز را می خوانید.
مسعود نبی دوست از دوستداران میراث فرهنگی که با انتشار اطلاعیه ای از مردم دعوت کرده بود از تخریب بافت ارزشمند روستای کنگ که به ماسوله خراسان شهرت دارد جلوگیری کنند، دراین باره می گوید: برخی از طرح های اجرا شده توسط بنیاد مسکن در برخی روستاها بافت های روستایی را از بین برده است.
او معتقد است: روستای کنگ به دلیل پیچیدگی بافت آن، بسیار ارزشمند است و در کشور نمونه ندارد.
نبی دوست ادامه می دهد: طبق طرحی که در سال 88 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای روستای کنگ در نظر گرفته، قرار بوده یک محور8 متری و 6 متری که یکی از محورهای طرح هادی است تخریب شود، که در این محور 32 بنای ارزشمند تاریخی قرار دارد. اگر بنا باشد تمام محورها اجرا شود چیزی از روستای کنگ باقی نمی‌ماند.
او می افزاید: محوری که قرار است تخریب شود، قسمت بالایی روستا را از بخشی که به رودخانه نزدیک است جدا خواهد کرد و به لحاظ ساختار روستا و به جهت شیبی که بافت ها دارند اگر قسمتی از بافت خراب شود به سایر قسمت‌ها هم آسیب خواهد رساند.
نبی دوست یادآور می شود: در کشورهای اروپایی وقتی یک بافت، ارزشمند دارند، اگر می‌خواهند طرحی را اجرا کنند، با فرض وجود بافت انجام می‌دهند، نه با فرض حذف صورت مسئله. نهادهای خدمت رسان مثل آب، برق، گاز، آتش‌نشانی و اورژانس که می‌خواهند خدمت رسانی داشته باشند باید با فرض وجود بافت اقدام کنند.
بافت کنگ تخریب نمی شود
به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بینالود می رویم، علی اکبر احمد زاده با بیان این که بافت روستای کنگ تخریب نخواهد شد، درباره آینده این بافت می گیود: تصمیم نهایی به معاونت میراث فرهنگی استان مربوط می‌شود اما به نظر میراث فرهنگی برای حفظ بافت های واجد ارزش، معاونت میراث فرهنگی نیزبر ضرورت حفظ بافت تاکید می کند.
او تاکید می کند: تخریب بافت کنگ ممنوع است هیچگونه تخریبی انجام نمی‌شود.
طرح بدون نظر میراث فرهنگی اجرا نمی شود
به سراغ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی طرح های هادی روستائی می رویم، رئیس بنیاد مسکن شهرستان بینالود درباره اجرای طرح هادی در این روستا و تخریب بافت می گوید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای طرح هادی در این روستا اعتباری ندارد و قرار نیست طرح هادی در این روستا اجرا شود.
سیدمجید نجاتی ادامه می دهد: اگر دهیاری روستا قرار باشد طرحی را اجرا کند، براساس طرح مصوب با همکاری بنیاد مسکن و میراث انجام خواهد داد.
او در پاسخ به این سوال که آیا در طرح مصوب تخریب بافت پیش بینی شده است، اظهار کرد: زمانی که در روستاها طرح هادی را بررسی می‌کنیم و به تصویب می‌رسانیم، نماینده میراث فرهنگی استان در جلسات فنی حضور دارند، تمام نظرات فنی و کارشناسی میراث فرهنگی در طرح لحاظ می‌شود و هر ضوابطی که در طرح لحاظ کنند در آن پیاده خواهد شد، اجرای طرح هادی این روستا نیز بدون نظر میراث فرهنگی اجرا نخواهد شد.
نجاتی تصریح می کند: بافت روستای کنگ اگر چه تاریخی نیست اما با توجه به این که بنا بر نظر میراث فرهنگی واجد ارزش است طرح هادی نیز با حفظ بافت واجد ارزش طراحی و اجرا می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *