در بررسی شرایط تولید و واردات مطرح شد:

واردات بی‌رویه، آفت تولید داخلی

هر کشوری برای تامین نیازهای داخلی خود زمینه تولید را فراهم می‌کند اما گاهی  تولید برخی کالاها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و یا برای برخی کشورها امکان‌پذیر نمی‌باشد از همین رو نیاز خود را با کالای وارداتی تامین می‌کنند. شرایط جوی و وضع آب و هوا از جمله عوامل تعیین‌کننده ضرورت و میزان واردات است. مثلاً چون رشد و نمو گیاهان و میوه‌های گرمسیری یا استوائی برای کشورهای مناطق معتدله یا سردسیر امکان‌پذیر نیست، بنابراین با وارد کردن این‌گونه میوه‌ها، نیازمندی ساکنان این کشورها را تأمین می‌کنند. مسئله تخصص، کارگر و قابلیت زمین نیز از جمله عوامل موثر در میزان واردات است.

اما گاهی واردات به دلیلی جز نیاز مردم انجام می‌شود و تحت تاثیر عوامل سیاسی و بازرگانی قرار می‌گیرد که متاسفانه مسبب ضرر و زیان تولیدکنندگان می‌شود، در این رابطه تصویب قوانین جدید و نظارت بیشتر بر اعمال آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درادامه به گفت‌وگو با یکی از قانون‌گذاران می‌پردازیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع واردات و تولید مسئله بسیار مهم این است که واردات و بازرگانی در طول مسیر تولید قرار گیرد، یعنی باید از تولید حمایت کامل و جامع شود و در صورتیکه تولید جواب‌گوی نیاز مردم نبود آنوقت درخصوص مازاد نیاز رفع نشده، واردات صورت گیرد. اگر واردات به صورت مستقل و بی‌رویه انجام شود، بقای تولید در کشور به خطر افتاده و از رونق می‌افتد.

نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه افزود: علت اصلی مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی به شکل مستقل نیز آسیب به تولید کشور بوده‌است، همانند شرایط فعلی که تولید نمی‌تواند در بازار رقابت کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این وضعیت برای تولید گندم در کشور به وجود آمد به این شکل که خرید حمایتی گندم از کشاورزان کیلویی 1700 تومان خریداری شد، درحالیکه گندم وارداتی با ارز آزاد بیش از 3200 تومان انجام شد و این بدان معناست که ما بازرگانی و واردات را به تولید داخلی و حمایت از کشاورزان ترجیح داده‌ایم که در نهایت سبب شد در سال 98 سه میلیون تن کاهش خرید گندم داشته‌باشیم. این مسیر غلط باعث می‌شود که در سال 99 این سه میلیون تن افزایش یافته و شاید مجبور شویم نیمی از نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم.

این نماینده مردم ابراز کرد: این سیاست‌های اشتباه سبب زمین‌گیر شدن تولید در کشور و وابستگی بیشتر به سایر کشورها می‍‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر دولت بگوید واردات گندم با ارز 4200 تومانی به صرفه‌تر از خرید گندم از کشاورزان می‌شود، باید گفت: ایرادی ندارد، شما از کشاورزان هم با ارز 4200 تومانی خرید کنید و به آن‌ها دلار پرداخت کنید؛ آنوقت خواهید دید چقدر شرایط مردم فرق خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر سیاست‌های صحیح لحاظ  و از تولید داخلی حمایت شود و برنامه‌ای براساس نیاز کشور تعیین و برمبنای آن تولید صورت گیرد، به جایی خواهیم رسید که از واردات بی‌رویه بی‌نیاز شویم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *