بررسی چالش‌های کمک‌های مردمی به بحران‌ها:

هلال احمر؛ تنها متولی دریافت کمک های مردمی

عاطفه خوافیان

با گذشت بیش از ۱۰ روز از جاری شدن سیل در استان سیستان و بلوچستان که زیرساخت‌های این استان  تخریب و ساکنان ۱۴شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر خود قرار داد.

در روزهای اولیه وقوع سیل، بیشتر راه‌های ارتباطی این استان با زیر آب رفتن از بین رفته و تنها راه ارتباطی با این استان برای ارسال کمک، امداد هوایی بود.

اما اخیرا بعد از حدود دو هفته از سیل و فروکش کردن حدودی آب در راه‌های ارتباطی این استان، کمک‌های مردمی و محموله‌های مردم و ارگان‌ها به این استان ارسال می‌شود.

هشدار پلیس فتا

با وقوع هر بحرانی در کشور، شماره کارت‌های متعددی برای ارسال کمک های مردمی از روشهای مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود اما از ان‌جا که سال گذشته در دیگر بحران‌ها برخی از افراد سودجو از این‌طریق پول‌های هنگفتی را به نام کمک به بحران‌زدگان به جیب می‌زند و در روزهای اخیر هشدارهای پلیس فتا به جهت کلاه‌برداری‌های اینترنتی به حداکثر خود رسیده است.

 

هلال احمر یک ارگان‌ غیر دولتی که متولی جمع‌آوری کمک های مردمی و نیز یاری آسیب‌دیدگان است که تیم این ارگان از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان حضور یافتند به همین جهت با مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان‌رضوی به گفت‌وگویی نشسته که به آن می‌پردازیم‌.

مجازات در اخلال‌گران اموال عمومی

مدیر جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی گفت: طبق قانون جدید هر گونه دخل و تصرف در وجوه و دریافت آن، مصادف با اختلال در اموال عمومی و جزو قانون مجازات اسلامی است.

به گزارش روزنامه صبح امروز، مجتبی احمدی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون زلزله اخیر سیستان و بلوچستان افزود:  این قانون توسط قوه قضائیه به دقت رعایت شده و بلافاصله شماره کارتی که اعلام می شود؛ سازمان یا شخص فرقی ندارد و قوه قضاییه به سرعت حساب را مسدود می‌کند.

۱۰ میلیارد کمک در عرض ۴ روزنمایانگر اعتماد مردم به هلال احمر

وی تصریح کرد: تاکنون 10میلیارد تومان کمک مردمی داشته که از طریق سامانه از کل کشور جمع آوری شده که این به معنای اعتماد مردم به این ارگان است.

احمدی ابراز کرد: طبق قانون، تراز مالی سالیانه و بودجه سال آینده باید به تصویب مجمع برسد و مجمع منتخبین مردم هستند که مجموعی از جوانان ،داوطلبان امدادگران و اعضای هلال احمر هستند که برای خودشان مجمع عمومی تشکیل دادند که آن‌ها به ما نظارت کرده و فرایند این مسیر اصلا تخلف پذیر نیست و مثل شرکتی است که مجمع را ارائه می دهد و مجمع اسناد و دفاتر و طراز ها را بررسی می کند و بارزس این مجموعه گزارش تخلفات را به بازرسی قوه قضائیه و بارزسی ریاست جمهوری می دهد و در اینجا هیچ تخلفی صورت نمی گیرد و ما با افتخار اعلام می کنیم که این مبالغ به صورت تمام و کمال به دست مردم آسیب دیده و سیل زده می رسد.

تنها حساب‌های معتبر برای دریافت کمک‌های مردمی

مدیر جمعیت هلال احمر استان ادامه داد:  برای سیل سیستان و بلوچستان حساب‌های 99999را نزد تمامی بانک‌ها اعلام کردیم و کد *112#می توانند شماره گیری کنند وکمک‌های خود را ارسال کنند، و این کد را که شماره گیری می کنند کمک ها به شماره حساب مربوط به مردم سیستان وارد می شود و این کمک ها به خدمات درمانی و دارویی قاطی نمی شود وکد آن جدا از این است و دقیقا مشخص هست که چه مبلغی به چه حسابی واریز می شود و این حساب غیر قابل برداشت است و باید برای برداشت، شورای عالی که بالاترین نهاد قانون گذاری مورد تایید و منتخب مجمع عمومی جمعیت هست که مجوز صادر کند که این مجمع 7نفر را انتخاب می کنند نماینده ولی فقیه،رییس، دبیر کل، خزانه داری کل، بازرسان و 4نفر از نمایندگان رییس جمهور که در این شورای عالی عضو هستند پس نظارت ها دقیق بر بحث اعانات و موقوفات و امور مربوط به خیرین وکمک های مردمی است.

استقرار تیم هلال احمر استان در بخش پلنگ قصر قند

احمدی اذعان کرد: اکنون تیم هلال احمر استان در بخش پلنگ در شهرستان قصر قند مستقر هستند که15 تیم‌عملیاتی با 72 نفر و 10 خودروی عملیاتی در کل منطقه آسیب دیده خدمات ارائه می دهند که همراه آنها1 هزار و ۹۷۵ شعله والور به ارزش یک میلیارد و ۱۷۲ هزار و ۵۰۰ هزار ریال از مجموع انبارهای استان و یک‌هزار و ۵۶۰ بسته غذایی به ارزش 93 میلیون تومان  شامل کنسروجات وخرمای خشک، کشمش بیسکوییت وآب معدنی و حبوبات به شهرستان قصر قند بردند که در  انبار مرکزی نگهداری می شود که تا کنون یه هزار اقلام یک ماهه توزیع شده و همچنین توزیع چادر برای کسانی که خانه هایشان ازبین رفته صورت گرفته و نیروهای ما براساس نیاز شهرستان چند روز دیگر هم در آنجا حضور دارند.

دیر رسیدن کمک‌های مردمی

وی توضیح داد: در زمان وقوع حوادث کمک‌های مردم را توزیع نکرده و تمام این کمک‌ها  از انبارهای لوژستیکی تامین می شود که از ماده 12 و15 قانون بحران، دولت به ما پول می دهد که ما اینها را به صورت استند بای قرار می دهیم و همیشه دو درصد از جامعه را آسیب پذیر قرار می دهیم و22قلم کالا را در انبار ها نگه داشته که بلا فاصله به مردم برسد و در این پروسه آن بحث حمایتی ومعیشتی که از خیرین به ما کمک می شود بر میگردد به حساب مردم آسیب دیده که این یک فاصله حدود سه ماه دارد ولی ما کمک‌های فوریتی و اضطراری را سریعا برای جامعه آسیب پذیر می‌رسانیم.

مدیر جمعیت هلال احمر استان ادامه داد: حالا با تشخیص بنیاد مسکن و وزارت کشور به عنوان متولی این موضوع و جمعیت هلال احمر کمیته هایی تشکیل می شود که مثلا برای هر کدام مشخص می شود که بعضی اقلام مثل یخچال و فرش را خریداری کنند و ما مزایده می گذاریم و شرکت های مختلف داخلی شرکت می کنند و برنده می شوند و بعد اینها را به مردم تحویل می دهیم.

 اعلام هر کارت برای دریافت وجوه تخلف است

احمدی تاکید کرد: اعلام تمام کارت‌ها برای کمک‌های مردمی  و حتی از طریق آستان قدس تخلف است و طبق قانون نمی‌توانند کمک دریافت کنند همانطور که در ماده 4 قانون جدید که در مهر ماه آقای رییس جمهور ابلاغ و مجلس تصویب کرده که هلال احمر متولی جذب ، هدایت و توزیع اعانات داخلی و خارجی مردمی و غیر دولتی است و فقط کمیته امداد، بهزیستی و نیروهای بسیج و وزارت خارجی برای خارجی ها می تواند کمک کند که رهبر اینها هلال احمر است. مدیر جمعیت هلال احمر بیان کرد: ولی هلال احمر این کار را به خیرین و صندوق های وابسته واگذار کرده که آن‌ها به صورت قانونی می‌توانند به مددجوهای بهزیستی خود کمک کنند.

کمک ۱۰ میلیاردی نقدی در بخش کمک‌های مردم

وی افزود: کمک‌های بهزیستی و دیگر ارگان‌ها هنوز ارزش گذاری ریالی نشده و این کمک‌های نقدی مردم در 5روز است که هنوز ادامه دارد.

احمدی تبیین کرد: هلال احمر یه ارگان غیر دولتی است  که دولت در مهر ماه تصویب کرده که این کار را به هلال احمر واگذار کرده و هر گونه دست درازی به این موضوع تصرف اموال عمومی حساب می شود و طبق قانون بررسی می شود.

ارسال ۳۰ کانکس برای دانش‌آموزان     

در ادامه جاسم حسین‌پور، مدیر کل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: باتوجه ب سیل اخیر در جنوب استان سیستان و بلوچستان به دستور ریاست محترم سازمان نوسازی مدارس کشور در اولین اقدام تعداد 15 کلاس سیار و 200 عدد بخاری به استان سیستان و بلوچستان ارسال شد. این تعداد کلاس سیار توسط مجمع خیرین مدرسه ساز، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس تهیه شده است.در برنامه های اینده هم مقرر شد به کمک خیرین محترم مدرسه ساز  تعدادی مدارس 3 کلاسه توسط  استان خراسان رضوی پیگیری و احداث گردد.

پویش مهربانی

علیرضا مالک اشرفی؛ معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: پویش مهربانی هنوز ادامه دارد و تمام آمار کمک‌های دانش‌آموزی طی هفته آینده اعلام و اعزام می‌شود.

اهدای چندین کانکس توسط خیرین مدرسه‌ساز

غلامعلی رافتی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان گفت: با توجه به تخریب تعداد زیادی از فضاهای آموزشی استان سیستان وبلوچستان در سیل اخیر و نیاز دانش آموزان به فضای آموزشی ، با مشارکت تعدادی از اعضای مجمع خیرین مدرسه سازاستان و همچنین شورای بانوان خیر مدرسه ساز،در مرحله اول تعداد ۵ دستگاه کانکس کلاسی و ۳ دستگاه سرویس بهداشتی پیش ساخته خریداری و امروز به مناطق سیل زده ارسال گردید.

رافتی افزود: این کانکسها برای نصب در منطقه سیل زده دشتیاری سیستان وبلوچستان تحویل آموزش و پرورش دشتیاری خواهد شد.

محمدرنجبر مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان هم درخصوص ادامه کمک رسانی گفت: انشالله در صورت مشارکت خیرین، در مرحله دوم نیز اقداماتی انجام خواهیم داد و در بحث تعمیرات فضاهای آموزشی نیز مشارکت می‌کنیم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *