معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی در واکنش به احتمال تخریب روستای کنگ؛

طرح هادی پاسخگوی ویژگی‌های تاریخی کنگ نیست

در شهر

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: عمر طرحی که قرار بود در روستای کنگ اجرا شود به پایان رسیده و پاسخگوی بافت این روستا نیست. ضمنا درست است که این طرح‌ها می‌تواند به نوعی یک سند واحد باشد؛ اما میراث فرهنگی هیچ چیز را تایید نکرده است.

به گزارش صبح امروز به نقل از ایسنا مرجان اکبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا میراث فرهنگی طرح هادی روستای کنگ که بر اساس آن بخشی از بافت تاریخی این روستا تخریب خواهد شد را تایید کرده است یا خیر، اظهار کرد: عمر طرحی که قرار بود در روستای کنگ اجرا شود به پایان رسیده؛ ضمنا درست است که این طرح‌ها می‌تواند به نوعی یک سند واحد باشند؛ اما میراث فرهنگی هیچ چیز را تایید نکرده و این موضوع همیشه مورد اختلاف میراث فرهنگی، دهیاری کنگ و برخی از افراد صاحب نظر بوده است.

وی ضمن تاکید بر این که برای سازمان‌دهی این روستا باید به دنبال نسخه‌ای باشیم که آن نسخه با شکل و ویژگی‌های کنگ هم‌خوانی داشته باشد، افزود: برخی پیشرفت روستا را در تعریض معابر و تخریب قسمتی از آثار تاریخی می‌بینند که قطعا این راهی برای رسیدن به مقصود نیست و به لحاظ ارزش‌های تاریخی- فرهنگی مردود است؛ افرادی که به عنوان گردشگر از آب‌وهوای کنگ بهره می‌برند، بخش اعظم خاطرات و یادگاری‌هایی که با خود می‌برند، به دلیل معماری خاص کنگ بوده و دردوره‌ای تحت عنوان «ماسوله خراسان» شناخته می‌شده است.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: برای حفظ ارزش‌ها نیز باید از ابزار خود آن استفاده کنیم تا بتوانیم از ارزش‌ها به نحو شایسته بهره ببریم، حدود تردد ماشین در روستا که تاکیدی روی آن وجود دارد و موضوع تجاری‌سازی در حاشیه این معبر به نوعی حذف ارزش‌ها و از بین بردن اصالت یک اثر تاریخی است و باعث تخریب این اثر که در طول سالیان ساخته شده است، خواهد شد.

اکبری خاطرنشان کرد: این آثار سالیان سال در یک فضای فرهنگی، تاریخی و بومی- محلی شکل گرفته‌اند و مشابه این موارد را نمی‌توان در زمان کوتاه و با هزینه‌های مشخص ساخت. لذا حفظ این ارزش‌ها به همگان مربوط می‌شود که میراث فرهنگی بخش تخصصی کار را بر عهده دارد.

تعدد اقامتگاه‌های بوم‌گردی نشانه توسعه روستاست

وی تصریح کرد: چند نمونه بوم‌گردی در این روستا ایجاد شده که هرکدام شخصیت کاری خود را دارند و روابط سالمی نیز با هم برقرار کرده‌اند و این که این روابط می‌تواند افزایش پیدا کند، تعدد اقامتگاه‌ها یک نوع توسعه محسوب می‌شود و میراث فرهنگی هیچ موقع با تعریض معبری موافق نبوده است. ضمنا در این روستا معبری جایگزین این معبر وجود دارد که از ضلع شمالی به ضلع غربی دسترسی ایجاد کرده و در حال حاضر از آن استفاده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی اضافه کرد: نه تنها در ایران و در این روستا؛ بلکه در بسیاری از نقاط دنیا محدودیت‌های وسیله نقلیه وجود دارد و این ما هستیم که باید از این محدودیت به عنوان یک فرصت و یک قوت استفاده کنیم.

اکبری در خصوص حل مسأله روستای کنگ تشریح کرد: با توجه به آنچه گفته شد، طرح این مسأله به نظر می‌رسد جایگاهی ندارد، یا ما می‌خواهیم ارزش‌ها و اصالت‌هایمان را حفظ کنیم یا تصمیم گرفته‌ایم همه چیز را نابود کنیم، یعنی از اساس این موضوع جایگاه ندارد. اگر افراد می‌خواهند چیزی را حل کنند باید صورت مسأله شفاف باشد.

وی عنوان کرد: از سال‌های قبل به بنیاد مسکن هم نوشته شد که طرح هادی پاسخگوی ویژگی‌های بافت با ارزش روستای کنگ نیست و این روستا نیازمند طراحی و نوعی طرح بهسازی است؛ هم‌زمان نیز طرح بهسازی برای این روستا تهیه شد و حال آن که طرح هادی برای این مدل روستا پاسخگو نیست.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: روستای ریاب روستایی کویری بود که بافت منسجمی مانند روستای کنگ نداشت ولی مشاور و بنیاد مسکن، با تایید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور طرح بهسازی برای این روستا را به پیشنهاد میراث فرهنگی طراحی کردند که نتیجه آن رونق گردشگری و توسعه فرهنگی این روستا شده است.

اکبری ادامه داد: اهداف طرح بهسازی با طرح هادی بسیار متفاوت است و روستایی که دارای بافتی با ارزش است، طرح هادی برای این روستا با هر شکل ظاهری که دارد مناسب نیست. بنابراین برای ساماندهی این روستا باید به دنبال نسخه‌ای باشیم که آن نسخه با شکل و ویژگی‌های کنگ هم‌خوانی داشته باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *