به هم رحم کنیم تا خدا به ما رحم کند

منصفین در پویش زیرقیمت معرفی می‌شوند

انسیه سروش

به دنبال موج گرانی که در کشور به راه افتاد، پویش‌هایی جهت مقابله با گران‌فروشی ایجاد شد و به همت اتاق اصناف، بازرسی سازمان صنعت،معدن و تجارت، شعبه سیار تعزیرات حکومتی و برخی از رسانه‌ها، واحدهای صنفی که بر خلاف مقررات عمل کرده و گران فروشی می‌کردند، شناسایی و عملکرد آن‌ها مورد ارزیابی و در نهایت در صورت عدم اجرای قوانین مربوطه، با آن‌ها برخورد قانونی شد. این طرح‌ها تا حدودی دارای نتیجه مطلوب بوده و به اجرای قوانین کمک کردند؛ اما همان‌طور که برای صیانت از حقوق مردم گاهی برخورد تنبیهی اعمال می‌شود، لازم است در خصوص فروشندگان منصف نیز برخورد تشویقی صورت گیرد. فروشندگانی که به جای ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود و سواستفاده از شرایط موجود در جامعه، با کم کردن سود خود به حمایت از مردم می‌پردازند.

روزنامه صبح امروز با همراهی اتاق اصناف، کانون کارآفرینان و اتحادیه صادرکنندگان اقدام به راه‌اندازی #پویش زیرقیمت کرده و اقدام به شناسایی و معرفی کسبه منصف در سطح شهر و در واحدهای صنفی مختلف می‌کند تا ضمن قدردانی از این عزیزان، با معرفی آنان به سایر مردم در حد توان خود به اقتصاد جامعه کمکی هرچند کوچک کند. از همه شما همراهان گرامی نیز می‌خواهیم که در صورت مشاهده چنین فروشندگان منصفی از طریق شماره  05138946552 به ما اطلاع دهید.

حضور افراد زیادی در یک هایپرمارکت در حوالی چهارراه کوثر، توجه هر ببینده‌ای را جلب می‌کند و این ذهنیت را تداعی می‌کند که حتما اجناس فروشگاه دارای تخفیف هستند. به محض ورود به فروشگاه مشخص می‌شود که تعداد مشتریان بیش از آنچه که از بیرون دیده می‌شد، است.

« اینجا قیمت‌های خوبی دارد.» این را یکی از مشتریانی که در صف ایستاده و منتظر دریافت صورت‌حساب اجناسی که برداشته است، می‌گوید؛ البته چند نفر دیگری که حرفش را شنیدند، تایید کردند. مرد میانسالی که سبد خریدش کاملا پر بود، اینطور ادامه داد: جنسشان هم جور است و هر قلم جنسی که بخواهید در اینجا پیدا می‌کنید و لازم نیست برای یک خرید به چندین مغازه سر بزنید.

دو نفری که پشت صندوق بودند، علاوه بر اینکه با خوشرویی با مشتری‌ها برخورد می‌کردند هر قلم جنسی را که حساب می‌کردند دو قیمت نیز عنوان می‌کردند که اولی قیمت واقعی کالا و دومی قیمتی پایین‌تر بود که درواقع مشتری همین مبلغ را باید پرداخت می‌کرد.

در آخر هم دو مبلغ عنوان کردند که اولی ارزش مجموع اقلامی بود که مشتری تهیه کرده و دومی مبلغ قابل پرداخت پس از اعمال تخفیف بود.

به گفته یکی از مشتریان، در این هایپرمارکت همه اقلام با قیمتی پایین‌تر از قیمت درج شده روی آن به فروش می‌رسد. چرخی کوتاه در فروشگاه و بررسی قیمت‌های درج شده روی اجناس و برچسبی که توسط خود فروشنده بر روی آن‌ها زده شده بود، مهر تاییدی بر نظر مشتریان بود. آنچه ک دیده و شنیده شد، سبب اشتیاق مضاعف برای دیدار و گفت‌وگو با مدیریت هایپرمارکت شد. محسن گنجعلی که همراه با چهار برادر خود حدودا 12 سال است که این فروشگاه را اداره می‌کنند، درباره قیمت‌ اجناس اینطور گفت: ما هم جزئی از همین مردم هستیم و مردم هم از ما هستند. اگر ما به خودمان رحم کنیم آنوقت خدا هم به ما رحم می‌کند، درغیر این صورت چطور باید منتظر رحمت خداوند باشیم درحالی که خودمان نیز به خودمان رحم نمی‌کنیم.

وی در خصوص اینکه عرضه اقلام با قیمت پایین‌تر سبب کاهش سود و یا ضرر او می‌شود، گفت:  ما ضرر نمی‌کنیم و فقط درصد سود خود را کاهش داده‌ایم. سود ما در فروش بالاست و مهم‎‌تر از آن، برکت و دعای خیری که مشتریان بدرقه راهمان می‌کنند، است. به طور مثال کالایی مثل رب گوجه‌فرنگی که قیمت مصرف‌کننده 15800 تومان بر روی آن درج شده‌است، به مبلغ 9200 تومان می‌خریم و با کمترین سود با قیمت 9800 تومان به مشتری می‌فروشیم. این روند سبب رضایت مشتری شده و دعاگوی ما می‌شود، ما هم راضی هستیم و سود خود را دریافت کرده و به آن قانعیم، شاید این سود حداقل باشد اما برکت آن زیاد است.

گنجعلی ضمن بیان اینکه 10 نفر در این هایپرمارکت مشغول به کارند، عنوان کرد: روی صحبت من همه مردم هستند و فقط هم‌صنفان خود را خطاب قرار نمی‌دهم، در این شرایط سخت جامعه ما باید از یکدیگر حمایت کنیم و نسبت به هم با رحم و مروت رفتار کنیم، اگر ما خودمان نسبت به یکدیگر رحم نداشته‌باشیم دشمن هم به ما رحم نمی‌کند. من اجناسم را با حداقل سود می‌فروشم و از کسبه دیگر هم انتظار دارم که وقتی به عنوان مشتری به مغازه آن‌ها مراجعه می‌کنم، انصاف را رعایت کنند و همه مثل هم و در کنار یکدیگر باشیم؛ نه اینکه عده‌ای بی توجه به سایرین و فقط به فکر منفعت خود باشند. اینکه درآمد و ثروت بالایی داشته‌باشیم اما آه و نفرین مردم نیز همراه ما باشد، درنهایت سبب خوشبختی و رستگاری نمی‌شود.

اینکه هنوز کسانی هستند که در کنار منافع خود، رفاه همشهریانشان را نیز در نظر می‌گیرند جای دلگرمی بسیار دارد. امید است که با معرفی این بزرگواران، فرهنگ همدلی  و همراهی را رواج دهیم.

image_print
2 پاسخ
  1. najlepszy sklep
    najlepszy sklep گفته:

    Greetings from Idaho! I’m bored to tears at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break.
    I love the knowledge you provide here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprised at how fast your blog loaded on my mobile ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, fantastic blog!

    I saw similar here: Sklep online

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *