در حاشیه همایش الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، مطرح شد:

چوب لای چرخ مجریان طرح‌های اقتصادی

استاندار خراسان رضوی گفت: برخی می‌خواهند مجریان طرحهای اقتصادی و ما را در این استان خسته کنند تا روحیه خود را از دست دهیم لذا چوب لای چرخ می‌گذارند و نسبت به طرحهای اقتصادی بدبینی و مخالفت نموده و به مجریان آنها حسادت می‌کنند.

علیرضا رزم‌حسینی روز یکشنبه در “همایش الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با رویکرد دستاوردهای معینهای اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی” افزود: به این ترتیب “منفی‌گرایی و روحیه بدبینی” یکی از مشکلات در مسیر اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی است که خراسان رضوی را از توسعه بازمی‌دارد.

وی ادامه داد: در طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی به هیچ معین اقتصادی وام ارزان‌قیمت، درجه یا امتیازی داده نشده و معین‌های اقتصادی نیکوکارانی هستند که ما از آنها خواستیم به جای ساخت مسجد، جامعه را بسازند. برای هیچ مسئولی افتخار نیست که مردمش فقیر و بیمار باشند.

استاندار خراسان رضوی گفت: زمانی که اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را در این استان آغاز کردیم بسیاری گفتند نمی‌توانید اما همانطور که در دفاع مقدس خواستیم و توانستیم، در این طرح نیز همین کار را به خوبی انجام دادیم.

وی افزود: باید دعواهای سیاسی را تمام کنیم و بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هرکس باید هر سلیقه سیاسی که دارد برای خودش نگهدارد و نباید آن را با مسائل توسعه گره بزند. مردم نجیب ما ۴۰ سال به نظام جمهوری اسلامی اعتماد کردند لذا مدیون و بدهکار آنان هستیم. در گام دوم انقلاب با سبک و روش جدیدی وارد کار خواهیم شد لذا نباید انتظار تشویق، تبلیغ و حمایت داشته باشیم.

حضور همه ارکان حاکمیت در مثلث توسعه اقتصادی

رزم‌حسینی گفت: “همایش الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با رویکرد دستاوردهای معینهای اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی” که با حضور معین‌های اقتصادی برگزار شده یکی از نادرترین نشست‌های اقتصادی است زیرا همه در این چارچوب ارکان حاکمیت اعم از قوای قضاییه، مجریه و مقننه و امامان جمعه با یک هدف مشترک به دنبال قوی شدن اقتصاد در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی هستند و همه در کنار یکدیگر برای تعالی نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند.

رزم‌حسینی افزود: هیچ فعال اقتصادی در اجرای این طرح مجبور به کار نشده زیرا همه آنها بطور داوطلبانه در اجرا و پیشبرد طرح الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی حضور پیدا کردند.این طرح همدلی و همزبانی را برای رسیدن به یک هدف مقدس شامل “جذب سرمایه، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت، کاهش آسیبهای اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش امنیت پایدار” ایجاد کرده است.

استاندار خراسان رضوی قدرت اقتصادی را گره خورده با امنیت ملی توصیف و بیان کرد: طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، فقر فرهنگی و اقتصادی را از بین می‌برد زیرا معینهای اقتصادی وارد فضای کاری فرهنگی و اعتقادی شده‌اند و هیچکس آنها را مجبور به این کار نکرده است.

وی در ادامه به شهادت سردار قاسم سلیمانی نیز اشاره و بیان کرد: سبک آن شهید والامقام “نفوذ در دل مردم” بود لذا همه افرادی که آزادیخواه هستند، پیرو سبک شهید سلیمانی خواهند بود و با همین باور به خیابانها آمده و مراسم تشییع باشکوهی را رقم زدند.

رزم‌حسینی گفت: می‌خواهیم مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی را ترویج دهیم. یعنی برای خدا کار کنیم زیرا بزرگترین عبادت، خدمت به خلق خداست که همان شیوه آن شهید بزرگوار است.

وی مقاومت و ایستادگی را شرط دیگر پیروزی ذکر و بیان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی بی‌مهری‌ها را تحمل کرد اما ولایتمدار باقی ماند. آن بزرگ مرد با تمام وجود آزاده بود و دور از چاپلوسی و ریاکاری عمل کرد.

وی در ادامه همچنین اظهار داشت: اگر بخواهیم نظام جمهوری اسلامی پابرجا بماند و ملت راضی باشد، باید مردم را از نظر اقتصادی توانمند نمود.

استاندار خراسان رضوی افزود: دست تک‌تک فعالان اقتصادی را می‌بوسم و در کنار آنها تا زمانی که خدمتگذار باشم اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را به عنوان یک الگو برای اداره کشور ادامه خواهم داد.

علیرضا رزم‌حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج ‘طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.

در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان “معین اقتصادی” مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک  تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود.

حضور 100 معین اقتصادی

بر این اساس هم‌اینک افزون بر ۱۰۰ معین اقتصادی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی ۹۸ درصد از کل روستاهای این استان را زیر پوشش برنامه‌های توسعه برده‌اند.

افزون بر ۹۲ درصد معینهای اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای غیردولتی هستند. استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع ‘کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای این استان سفر و در این چارچوب دهها فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان ‘معین' امضا کرده است.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی هستند.

در همین ارتباط نهادی با عنوان ‘نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.

اهداف برپایی همایش

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در مراسم “بررسی آخرین وضعیت عملکرد مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در مجموعه اقدامات بخش خصوصی، هم‌اندیشی برای عملکرد بهتر این مدل، ارائه الگوهای موفق مثلث توسعه اقتصادی در استان و کشور و استفاده مناسبتر از همه معین‌های اقتصادی” را اهداف برپایی همایش برشمرد.

علی رسولیان افزود: ششم بهمن ماه سالگرد امضای نخستین تفاهمنامه با معین اقتصادی در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی است. این تفاهمنامه پارسال با شهرداری مشهد منعقد شده بود.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۶۳ معین اقتصادی شامل شرکت‌های بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی، مسوولیت توانمندسازی بخش‌های محروم و روستاهای استان را برعهده گرفته‌اند که امیدواریم این تعداد تا پایان امسال به ۲۰۰ معین اقتصادی برسد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی شامل دو بخش است که یک بخش آن مربوط به فعالیت معین‌ها در روستاها و دیگری امضای تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری در استان است.

وی افزود: بخش نظارت بر عملکرد معین‌های اقتصادی در روستاها بر عهده نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی زیر نظر اتاق بازرگانی خراسان رضوی است و در زمینه تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری نیز تاکنون ۱۲۸ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه با سرمایه‌گذاران به امضا رسیده است.

رسولیان ادامه داد: تاکنون هزار و ۳۸ تفاهمنامه با مبلغ ۱۰۸ هزار میلیارد تومان اجرا شده و گزارش آنها در سامانه ثبت سرمایه‌گذاری به ثبت رسیده است که از این میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان آورده سرمایه‌گذار و باقی آن زمین، املاک و تسهیلاتی است که قرار است به سرمایه‌گذاران پرداخت شود.

وی گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون پیشرفت پروژه‌های سرمایه‌گذاری الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در استان ۳۵ درصد بوده و از کل طرح‌ها در این الگو ۲۷ درصد طرح نیمه تمام، ۴۷ درصد طرح ایجادی و ۲۵ درصد طرح توسعه‌ای است.

بررسی 200 طرح بزرگ سرمایه‌گذاری در ستاد تسهیل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: ۲۰۰ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری به طور مشخص از بین طرح‌های سرمایه‌گذاری طرح توسعه مثلث اقتصادی فرهنگی انتخاب و در قالب کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با حضور استاندار به صورت ویژه بررسی می‌شود تا به اجرای کامل برسد.

وی ادامه داد: همچنین قرار است فردا با وزیر امور اقتصادی و دارایی جلسه‌ای در تهران داشته باشیم تا برای تامین مالی این ۲۰۰ طرح مکاتبه شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *