گزارش صبح امروز از تهدیدی که به فرصت تبدیل شد:

نجات گردشگری سلامت از دلالی

علی نژاد

با زن و مردی که لباس عربی پوشیده اند صحبت می کند، به منشی دکتر مراجعه می کند و مبلغ هزینه وزیریت دکتر را براساس تعرفه اتباع خارجی پرداخت می کند، به نظر می رسد نقش مترجم را داشته باشد. بیماران از کشورهای همسایه برای درمان و زیارت به مشهد آمده اند.

او اگر چه پیش از این برای درمان به تهران مراجعه کرده است یادآور می شود: درمان در مشهد شرایط متفاوتی با تهران دارد، مشهد تنها شهری است که درمان و زیارت را می توان همز زمان انجام داد.

از این که چگونه به این پزشک مراجعه کرد است سوال می کنم و معلوم می شود مترجم او را راهنمایی کرده است.

کمی بیشتر که با او صحبت می کنم از مراجعه قبلی اش ابراز نارضایتی می کند و می گوید: باید در انتخاب مترجم دقت می کردم…

به خیابان احمد آباد و چند مطب پزشک مراجعه می کنم، یکی از پزشکان می گوید: اگر چه اولویت با پذیرش بیماران ایرانی است اما برخی پزشکان شرایط متفاوتی برای پذیرش بیماران دارند و مبنای آن ها پول بیشتر است.

از یک منشی پزشک نیز درباره پذیرش بیماران غیر ایرانی سوال می کنم که می گوید: افرادی که با ما کار می کنند همیشه برای ما مشتری می آوردند و پورسانت شان را دریافت می کنند.

او معتقد است این که مترجم به مطب پزشکان راهنمایی می کند اقدامی غیرقانونی صورت نمی گیرد.

بیشتر مترجم ها ساماندهی شده اند

به سراغ مترجم ها می روم، بیشتر مترجم ها توسط پوشش انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان خراسان رضوی ساماندهی شده اند، البته تعدادی هم هستند که به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند و مشتری برای برخی مطب های پزشکان می برند و پورسانت می گیرند.

12 بیمارستان مشهد مجوز پذیرش گردشگری سلامت دارند
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به ظرفیت های گردشگری سلامت در مشهد اشاره می کند و می گوید: هم اکنون ۱۲ بیمارستان و سه مرکز جراحی محدود، مجوز پذیرش گردشگران سلامت در شهر مشهد را دارند و چهار بیمارستان و چهار مرکز جراحی محدود نیز مراحل نهایی اخذ مجوز مربوطه را می‌گذرانند.
او ادامه می دهد: گردشگران سلامت از ۵۶ کشور در مشهد پذیرش شده اند که بیشتر آن ها به ترتیب از کشورهای عراق، افغانستان، بحرین، ترکمنستان، پاکستان و کویت بوده اند.
مکرمی فر با بیان این که گردشگری سلامت به گردشگری پزشکی، گردشگری درمان طبیعی و همچنین گردشگری صحت، تندرستی و پیشگیری تقسیم می‌شود، اظهار می کند: بر اساس برآوردها سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد ایران می‌شوند که در این میان خراسان رضوی با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مختلف در جذب گردشگر سلامت پیشگام است.
او یادآورشد: سال گذشته بیش از ۲۲ هزار گردشگر سلامت در مراکز بیمارستانی و مراکز جراحی محدود زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات درمانی دریافت کردند که این رقم غیر از خدمات ارائه شده در بخش سرپایی است.
به گفته مکرمی فر تعداد گردشگران سلامت که سال گذشته در بخش خدمات معاینه سرپایی و پاراکلینیک مشهد خدمات دریافت کردند بیش از ۱۰۰ هزار نفر است.
ساماندهی دلالان و واسطه ها

هم چنین مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که ساماندهی دلالان و واسطه‌های غیرمجاز هم‌اکنون در حال اجراست، می گوید: برای کوتاه کردن دست دلالان و ساماندهی فرآیند جذب بیماران اقداماتی انجام شده است.

ابوالفضل مکرمی فر برخورد جدی با دلالان و واسطه‌های غیرمجاز در حوزه گردشگری سلامت را نیازمند هماهنگی و همکاری تمام دستگاههای متولی عنوان می کند و می گوید:  مشکل واسطه‌ها به عنوان مهم‌ترین چالش گردشگری سلامت با همکاری های بین‌بخشی در حال برطرف شدن است که در این راستا برای ساماندهی واسطه‌ها دستورالعملی تنظیم و به تایید کمیته گردشگری سلامت استان نیز رسیده است.
او می افزاید: مراحل ابتدایی فرآیند اجرایی که شامل اعلام فراخوان ثبت‌نام در سامانه‌های مربوطه برای برنامه‌ریزی آموزشی و ساماندهی است انجام شده و سایر مراحل تا اجرای کامل در حال پیگیری است.

مکرمی فر درباره اقدامات انجام شده برای ساماندهی دلالان حوزه گردشگری سلامت می گوید: تشکیل کمیته استانی گردشگری سلامت، برنامه ریزی و پیگیری برای تشکیل جامعه حرفه ای گردشگری سلامت، آموزش دست اندرکاران حوزه گردشگری سلامت در بیمارستان ها، برنامه ریزی برای تبلیغات و اطلاع رسانی به بیماران و تشکیل کمیته نظارت و برخورد با مراکز و اشخاص متخلف از جمله این اقدامات است.

طرح ساماندهی مترجمین و راهنمایان گردشگری سلامت

به سراغ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان خراسان رضوی می روم، حسین نیکونام در این باره می گوید: طرح ساماندهی مترجمین و راهنمایان گردشگری سلامت در این استان از دهم دی ماه جاری آغاز شد و تا پایان دی ماه با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پیشخوانی انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت استان ادامه داشت.

وی با بیان اینکه ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت یکی از دغدغه‌های حوزه گردشگری در مشهد است می افزاید: این طرح براساس مصوبه کمیته گردشگری سلامت استان با همکاری مستقیم انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی و حمایت معاونت پیشگیری از جرایم دادگستری این استان برای اولین بار در کشور و به صورت آزمایشی در مشهد اجرا شد.

نیکونام ادامه می دهد: هدف از اجرای این طرح، ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری، آموزش موارد مهم و کاربردی به آنان و جلوگیری از فعالیت دلالان سودجو در این زمینه به استناد ماده هفت قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی است.

صدور ۱۱۰۰ مجوز موقت برای مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان خراسان رضوی از صدور ۱۱۰۰ مجوز موقت برای مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت در این استان خبر می دهد.

او ادامه می دهد: این تعداد مجوز موقت که سه ماه اعتبار دارد در اجرای طرح ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت طی یک ماه گذشته صادر شده است.

در پی حذف واسطه ها در حوزه گردشگری سلامت هستیم

وی می افزاید: در پی حذف واسطه‌ها در حوزه گردشگری سلامت این استان هستیم و در این زمینه برنامه‌ریزی برای آموزش و ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری آغاز شده است، این طرح برای راهنماها و مترجمان زبان‌های عربی، روسی، انگلیسی و فرانسه در حال اجراست.

نیکونام می گوید: علاوه بر آن، طرح آموزش کارکنان مراکز درمانی و شرکت‌های گردشگری سلامت و راهنمایان زائر باجه‌های شهرداری مشهد در دستور کار است که تاکنون بیش از هزار نفر در این زمینه ثبت‌نام کرده‌اند.

طرح ساماندهی ادامه دارد

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان خراسان رضوی با بیان این که طرح ساماندهی هم چنان ادامه دارد، اصریح می کند: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی به آدرس  razavichto.ir یا سایت انجمن گردشگری سلامت این استان به آدرس www.khhta.com به صورت آنلاین در طرح‌های یاد شده ثبت نام کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *