در گفت‌وگوی صبح امروز با نقاش، طراح گرافيك و مدرس دانشگاه مطرح شد:

آبرنگ ؛ ساده مثل زندگی

سعید بابایی

مينونصيرزاده نقاش و طراح گرافيك، مدرس دانشگاه، ‎كارشناس ارتباط تصويري، ‎عضو موسسه توسعه هنرهاي تجسمي، ‎مدرس کارگاه‌ها و دروس عملي در دانشگاه‌های هنر مشهد، ‎عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهاي تجسمي، ‎نقاش  آبرنگ و نماينده جامعه جهاني آبرنگ IWS در استان‌های خراسان٢٠١٥،  دانشجوي كارشناسي ارشد رشته مرمت آثار تاریخی و فرهنگي دانشگاه هنر تهران، برپایی دو نمایشگاه انفرادی و حضور در  ‎ده‌ها نمايشگاه گروهي، در ايران و ديگر كشورها، ‎شركت در نمايشگاه گروهي و چاپ اثر در کاتالوگ‌های كشورهاي ايتاليا، كانادا، هند، آلباني، تايلند، تركيه، هنگ‌کنگ، اكوادور، پاكستان، ارمنستان، مجارستان، روسيه و مكزيك، حضور در فستيوال بین‌المللی در تركيه، هند، ارمنستان، كانادا، هنگ‌کنگ، تايلند،  آلباني، ايتاليا، مكزيك، اكوادور و پاكستان . از باب برپایی نمایشگاه انفرادی‌اش در نگارخانه رضوان و به‌پاس نیم‌قرن حضور در وادی هنرهای تجسمی و زنی که پوسته سخت روزمرگی را به کناری نهاده گفتگویی صمیمی باهم داشته‌ایم.

آیا به نظر شما زن امروز جامعه ما چگونه می‌تواند از پوسته زن سنتی خارج شود؟

زن سنتي اگر تعريف جديدي از خود داشته باشد و خود را انساني بداند كه صاحب‌فکر و انديشه و علايق خاص خودش هست و خود را باور داشته باشد كه می‌تواند در بسياري از موارد به‌خوبی بدرخشد ديگر تمام زندگي خود را وقف روزمرگي نمی‌کند. براي خودش هم زندگي  می‌کند و استعدادهايش را پرورش می‌دهد و می‌داند كه تلاشش براي رشد و تعالي به نتيجه خواهد رسيد.

چرا آبرنگ را برای نگاه هنری خود انتخاب کرده‌اید؟

آبرنگ صادقانه‌ترین متريال براي نقاشي و عين زندگي است. خطاها ديده می‌شوند و برگشت‌ناپذیر است .شفافيت و خلوصي دارد كه تك تک‌تک قلم‌های نقاش در آن ديده می‌شود. گاهي هم اتفاقات جالب و بدون كنترل دارد، مثل زندگي است. من با آبرنگ زندگي می‌کنم و از آبرنگ درس زندگي می‌گیرم. قبل از شروع كار بايد به عاقبت آن فكر كنيم و تدبيرهاي لازم را بکار ببندیم.

جایگاه زنان هنرمند را در جامعه امروز ایران چگونه می‌بینید؟

زنان امروز به اين خودباوري رسیده‌اند كه علاوه بر مسئولیت‌های ديگر می‌توانند به كارهاي هنري هم بپردازند و آثار زيبايي هم خلق می‌کنند. بسيار بااحساس و جدي كار می‌کنند  و آينده درخشاني را رقم می‌زنند و جايگاه بهتري نسبت به قبل پیداکرده‌اند.

به نظر شما در نگاه خریداری آثار هنری در بین مردم آبرنگ خواستگاه بیشتری دارد؟

به نظر من  آثار آبرنگی هرروز طرفداران بيشتري پيدا می‌کند. شايد به دليل منحصر بودن و اصل بودن هر اثر آبرنگ است. البته هنوز بسياري از خريداران فكر می‌کنند آثار آبرنگ دوام لازم را ندارد  و آسیب‌پذیر است  درصورتی‌که  متريال خوب  دوام زيادي دارد و قرن‌ها تازگی خود را حفظ می‌کند.

مشکلات یک بانوی هنرمند در اجتماع هنری ما چیست؟

گاهي در جامعه مردسالارانه هنري توجه و نگاه  جدي زيادي به بانوان نمی‌شود و نظر این است كه به هر جا هم كه برسند آخرش بايد خانه‌داری كنند. پس زنان ما سختي زيادي می‌کشند تا به جايگاه هنري خود برسند.

راهکار شما برای اعتلای هنرهای تجسمی در ایران چه می‌باید باشد؟

اينم بابت مزاح ميگويم كه ميگويند پشت سر هرمردموفقي زني ايستاده و پشت سر هر زن موفقي مردي ايستاده كه حريف او نشده.

من بسیاری از موفقیت‌های خود را مديون همسرم هستم، كه باوجود داشتن بچه پذيرفت به تهران بروم و درس بخوانم و هزینه‌های زياد زندگي در تهران و تحصيل در رشته پرخرج گرافيك را پرداخت. پس پشت سر من مردي ايستاده تا با آسودگي مسير هنری‌ام را بپيمايم. خدايي چند نفر از مردان دوروبرتان را می‌شناسید يا حتي خودتان چنين ازخودگذشتگي و صداقت و  پشتیبانی به همسر رادارید ؟ مشكلات بانوان هنرمند در جامعه زياد، مسيرهنري، ناهموار است و با تلاش زيادي بايد پيموده شود. همه در تلاش و جنب‌وجوش هستند، همه كارميكنند و خسته‌اند. زن‌ها هم مثل بقيه حالا علاوه بر مشكلات زندگي بخواهند كارهنري هم انجام دهند تلاش مضاعفي لازم هست كه فقط عشق به هنر می‌تواند چنين انرژي زيادي به انسان بدهد.

قنقش انجمن هنرهای تجسمی درباره هنرمندان چیست؟

بهترين راهکار برای رشد هنرهاي تجسمي توجه به ریشه‌های آن است كه از سنين كودكي آغاز می‌شود. نتيجه توجه به هنر کودکان به دليل محصول هنرتجسمي  نيست، بلكه به دلیل تأثیر مثبت بر روند شکل‌گیری شخصيت كودك است. كودكي كه عزت‌نفس دارد و با اعتمادبه‌نفس خلاقيت خود را بروز می‌دهد می‌تواند در آينده كارهاي بزرگی در حوزه هنرهاي تجسمي انجام دهد، بايد قبل از مدرسه و از یک‌سالگی كودك پايه هنرهاي تجسمي را قوي كرد. از طرفی در آموزش‌های هنري به خلاقيت و آزادي عمل هنرجو احترام بگذاريم و مانند باغباني مراقب رشد صحيح هنرجو باشيم نه مثل کوزه‌گر كه قالب ميزند يا باسلیقه خود شكل می‌دهد. هنرهاي تجسمي نقش بسيار بزرگي می‌تواند براي پيشرفت هنر و هنرمندان داشته باشد، پيگير قوانيني باشد كه به نفع هنرمندان است  و ممانعت از  قوانيني كه به ضرر هنر و هنرمند است گردد، از طرفی بر روند آموزش هنر نظارت داشته باشد و راهنمایی‌های لازم و آموزش‌های لازم را براي معلمين هنر داشته باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *