درگفت‌وگوی صبح امروز با عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر مطرح شد:

نقاشی دیجیتال؛ آسان، کم‌هزینه و لذت‌بخش

سعید بابایی

نقاشی دیجیتال ( Digital Painting ) یک روش برای ایجاد اثر هنری به‌صورت دیجیتال  یا یک تکنیک برای ساخت هنرهای دیجیتال در کامپیوتر است که بازار کار نقاشی دیجیتال به‌سرعت رو به رشد است.  دیجیتال پینت به‌عنوان یک تکنیک به برنامه نرم‌افزاری گرافیک کامپیوتری اشاره دارد که از بوم دیجیتالی و جعبه‌رنگ دیجیتالی از قلم‌موها، رنگ‌ها و دیگر ابزارها استفاده می‌کند. این جعبه دیجیتالی حاوی ابزارهای بسیاری است که در خارج از کامپیوتر وجود ندارند و به طراحی دیجیتال، ظاهر و حس متفاوتی نسبت به اثر هنری سنتی می‌دهند. در نقاشی دیجیتالی، هنرمند با استفاده از تکنیک‌های نقاشی به خلق آثار هنری خود به‌صورت مستقیم روی کامپیوتر می‌پردازد. تمامی برنامه‌های استفاده‌شده برای نقاشی دیجیتالی سعی کرده‌اند که از ابزارهای فیزیکی این هنر برای خلق افکت‌های نقاشی استفاده نمایند. خصوصیات ظاهری یک نقاشی دیجیتال به نرم‌افزار مربوط می‌شود. این خصوصیات شامل شفافیت، تقارن، اختلال، تکرار، بافت، برجستگی ،دایره‌های بی‌نقص ازنظر ریاضیاتی، مثلث‌ها، مربع‌ها و اشکال دیگر است. همچنین یک سطح صاف، زیرا ازنظر فنی نشان دادن اثر قلم‌مو غیرممکن است. قابلیت لغو کردن کارها بدون باقی ماندن اثر تا بیش از بیست حرکت و اعمال دیگر باعث شده است روشی خودجوش و نوآورانه‌تر نسبت به نقاشی سنتی ایجاد شود. انتخاب برنامه تعیین می‌کند که خروجی، خصوصیات آبرنگ، چاپ لینو، رنگ‌روغن و غیره را داشته باشد. بنابراین نقاشی دیجیتال یک ابزار نقاشی جدید نیست، بلکه منظر جدیدی از تمام ابزارهای موجود به همراه ویژگی‌های جدید است. مرتضی عباسی هاشم‌آبادی متولد ۱۳۵۲صادره شهرستان کاشمر، رشته تحصیلی وی گرافیک و عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و در نمایشگاه‌های میراث ماندگار سال ۹۲، به یاد استاد صباغیان سال ۹۶، مدافعان حرم سال ۹۷ و برای اولین بار در استان خراسان امام مهربانی‌ها سال ۱۳۹۷ حضور داشته است. به سراغ مرتضی عباسی هاشم آبادی می رویم تا از نزدیک با وی به گفت و گو در این خصوص بپردازیم.

شما با چه رویکردی نقاشی می‌کنید؟

من بیشتر نقاشی دیجیتال را دوست داشته و همیشه در این فکر بوده که آیا می‌شود با یارانه  و نرم‌افزار موجود نقاشی کرد. در مکان‌هایی که دسترسی به قلم‌مو و بوم را ندارم این عملکرد نقاشی روی بوم را آسان کند. می‌توان اشاره‌ای به هزینه‌های این تکنیک نمود که خیلی کمتر نسبت به نقاشی روی بوم بوده و هنرمند می‌تواند با تلفیقی از چند تکنیک نقاشی برای خود سبکی به وجود آورده که بسیار لذت‌بخش و زیبا است.

تعریف  شما از نقاشی دیجیتال چیست؟

نقاشی دیجیتالی برای ایجاد یک اثر هنری نقاشی صورت می‌گیرد،  یکی از روش‌های ساختن هنر در رایانه است،  این تکنیک توانسته است روش‌های قدیمی مثل رنگ‌روغن آبرنگ و غیره را باهم ادغام کند و در  قالبی جدید به مخاطب ارائه دهد. تکنیک هنرمند تا جایی پیش می‌رود که اثرانگشت هنری خود را پیدا می‌کند و با روش‌های سنتی و مدرن در مخاطب اثر بسزایی می‌گذارد، نرم‌افزارهایی که می‌توان به این تکنیک پرداخت عبارت‌اند از کریل پینتر وفتو شاپ که ماهیت ویژه هنرمند را در ساخت معیارهای علمی و آکادمیک هنری نقاشی لحاظ می‌کند.

آیا یک نقاشی دیجیتال باید با قلم‌مو و رنگ آشنا باشد؟

بله. طراحی و نقاشی یکی از اصول اولیه این تکنیک است که پس از به پایان رساندن دوره مختلف نقاشی از قلم، رنگ‌روغن، آبرنگ، اکرولیک و غیره وارد این تکنیک شود.

آیا یک نقاشی دیجیتال صرفاً به‌عنوان یک اپراتوریست و یا یک گرافیست مطرح است؟

می‌تواند باشد، ولی تجربه و استفاده کردن از فن‌های مختلف نقاشی تأثیر بسزایی در این امر دارد چرا که می‌تواند سفارش بگیرد و بدون هزینه برای ایشان از طریق صفحات مجازی کار را پیش بگیرد و همچنین ازنظر وقت و هزینه هم خیلی ارزان‌تر از نقاشی روی بوم است، هرچند نقاشی روی بوم جایگاه خودش را دارد ولی در این سبک مخاطب می‌تواند نوع نقاشی خود را به مخاطب القا دهد، هنر جویان یا علاقه‌مندان می‌توانند به این تکنیک جدید روی بیاورند و از کار با این روش لذت ببرند.

هنر تولیدشده توسط کامپیوتر چیست ؟

مستقیماً از هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی نشاءت می‌گیرد. تصویر، نتیجه رشته‌ای از صفر و یک است، همان‌طور که نت‌های موسیقی خودشان موسیقی نیستند، بلکه نمادهایی هستند که صدای موسیقی را تعیین می‌کنند.

نقاشی دیجیتال در بازار هنری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقاشی دیجیتالی در عرصه هنر بسیار رشد کرده است، از این هنر بیشتر در طراحی مفهومی فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی، بازی‌های دوبعدی، طراحی کاراکتر و … استفاده می‌شود.

چالش‌های خاص نقاشی دیجیتالی از نگاه شما چیست؟

مهم‌ترین چالش این است که چگونه باید از منحصربه‌فرد بودن یک اثر هنری محافظت کرد، درصورتی‌که منبع آن در کامپیوتر ذخیره‌شده است و می‌توان آن را به تعداد بی‌شماری تولید کرد؟ چگونه باید رنگ تصویر را دقیقاً بارنگ‌های مانیتور مطابقت داد و چگونه باید ابعاد طول و عرض کار را بدون ایجاد اختلال در خطوط و اشکال و غیرقابل اداره شدن فایل، افزایش داد؟ هنرمند از تکنیک‌های نقاشی استفاده می‌کند تا نقاشی دیجیتال را مستقیماً روی کامپیوتر خلق کند. تمامی برنامه‌های طراحی دیجیتال تلاش می‌کنند تا استفاده از ابزارهای فیزیکی را از طریق افکت‌های مختلف قلم‌مو و رنگ شبیه‌سازی کنند. در بسیاری از برنامه‌ها، قلم‌موهایی وجود دارند که به‌صورت دیجیتالی به‌گونه‌ای شکل داده‌شده‌اند تا شبیه سبک‌های سنتی مانند رنگ‌روغن، اکریلیک، پاستل، زغال، مداد و حتی ابزارهایی مانند رنگ‌پاش باشند. همچنین افکت‌های خاصی وجود دارد که مخصوص هر نوع نقاشی دیجیتال هستند، مانند آبرنگ روی یک نقاشی دیجیتال آبرنگی. در اکثر برنامه‌های طراحی دیجیتالی، کاربران می‌توانند با استفاده از ترکیبی از تکسچرها و شکل‌ها، خودشان سبک‌های جدیدی برای قلم‌مو بسازند، این قابلیت برای پر کردن شکاف بین نقاشی دیجیتالی و سنتی اهمیت دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *