صبح امروز در گزارش میدانی بررسی کرد؛

لغزندگی در بازار میوه و تره‌بار

انسیه سروش

یکی از دغدغه‌های این روزهای مردم مسائل اقتصادی و حواشی مربوط به آن است. اقتصادی که روز به روز ضعیف‌تر و عرصه را به مردم تنگ‌تر می‌کند. در بین همه کش‌و‌قوس‌های اقتصادی ناشی از مسائل سیاسی و تحریم‌ها و سایر اتفاقات، زمستان و سرمای آن و برفی که در یکی دو روز اخیر شاهد آن هستیم هم مزید برعلت شده و از بازار صعودی خبر می‌دهد.

از جمله بازاری که کاهش دما و مشکلات حمل‌و‌نقل بر آن تاثیر دارد، بازار میوه و تره‌بار است. در بررسی میدانی قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر با قیمت‌های متفاوتی روبرو شدیم؛ به همین جهت از اتحادیه بارفروشان مشهد لیست قیمت‌ها را خواستیم تا بتوانیم شرایط بازار را بر مبنای قیمت‌های کارشناسی شده بسنجیم. متاسفانه قیمت‌ها مخصوصا در مناطق برخوردار شهر تفاوت فاحشی با لیست اتحادیه داشتند.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: براساس اطلاعاتی که ما داریم، موجودی انبارها در استان‌های منبع به خصوص در مورد سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی، کافی است اما عرضه کاهش پیدا کرده‌است، چراکه انتقال از سردخانه‌ها و حمل و نقل آن ها به استان به دلیل شرایط جوی و سرما و لغزندگی جاده‌ها به دلیل ریزش برف و باران دچار مشکل شده‌است. هر زمان که عرضه کاهش پیدا می‌کند طبیعتا با افزایش قیمت حدودی مواجه می‌شویم؛ همین‌طور که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است.

حیدر ساکن برجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار این رسانه افزود: در حال حاضر دو محصول سیب‌زمینی و پیاز افزایش قیمت پیدا کرده‌اند؛ مخصوصا پیاز که در انبارهای شهر جیرفت و اصفهان موجودی دارند اما به دلیل شرایط جوی به وجود آمده نتوانستند به استان ما منتقل کنند. هم‌چنین بارگیری و انتقال پیاز از استانهای خراسان شمالی، اصفهان و کرمان به خراسان رضوی به خاطر بارش سنگین برف دچار وقفه شده و کمبود عرضه آن را در بازار مشهد رقم زده است.

وی ادامه داد: در این شرایط ضروری است تا سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانهای خراسان شمالی و اصفهان وارد عمل شده و هرچه سریعتر دست‌اندرکاران را ملزم به بارگیری و ارسال پیاز از انبارهای آن مناطق به خراسان رضوی کنند.

ساکن با بیان اینکه دو محصول سیب‌زمینی و پیاز به ازای هر کیلو بین 1000تا1500 تومان افزایش قیمت داشته‌اند، ادامه داد:

اقلامی که با بارشها ارتباط داشته‌باشند، تغییر قیمت هم خواهند داشت؛ محصولاتی که در فضای باز تولید می‌شوند و یا از جنوب کشور وارد استان می‌شوند به دلیل شرایط جوی این مناطق و بارش‌های مکرر در آن‌جا با افزایش قیمت روبرو خواهند شد.

در ادامه لیست برخی از میوه‌ها و تره‌بار، همراه با قیمت بیان شده از سمت اتحادیه بارفروشان مشهد را می‌آوریم تا همشهریان عزیز بتوانند در هنگام خرید قیمت واقعی اقلام مورد نظر خود را تشخیص داده و در صورت بروز تخلف در واحدهای صنفی به اتحادیه مربوطه اطلاع دهند.

 

نکته: قیمت کلیه میوه‌های سوپر در ظروف مختلف و یا میوه‌های لوکس که در بسته‌بندی فانتزی و سبک‌تر عرضه می‌شود، خارج از قیمتهای مندرج در این نرخنامه می‌باشد که البته تشخیص آن با بازرسان خبره و کارشناسان میوه خواهد بود.

image_print
49 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *