سیل ویرانگر در سیستان و بلوچستان

بحران زمستانی

هفته‌ای که گذشت پر از حادثه بود که داغی بر داغ دیگر می‌افزود و حالا نیز حادثه به سیستان و بلوچستان رسیده‌است.

طی ساعات گذشته، عکس‌ها و ویدئو‌هایی از استان سیستان و بلوچستان درشبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد راه‌های روستایی، منازل مسکونی و زمین‌های زراعی در بخش‌های مرکزی و جنوبی این استان با تخریب گسترده مواجه شده اند و امداد رسانی در برخی روستا‌ها تنها از طریق هوایی امکان پذیر است.

راه دسترسی بیش از 300 روستا قطع است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: راه دسترسی بیش از ۳۰۰ روستای حوزه بخش‌های دشتیاری، پلان و مرکزی این شهرستان همچنان قطع است و بارندگی‌های سیل آسا خسارت‌های زیادی به بخش‌های زیرساختی شامل راه، کشاورزی، آب، تلفن، واحدهای مسکونی و غیره وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه آب سرریز شده از جاده در محدوده نوبندیان به راه ترانزیتی چابهار- سرباز در بیش از ۱۰ نقطه خسارت جدی وارد کرده و این راه فعلا بسته است، خاطرنشان کرد: برای امدادرسانی و رسیدن به روستاها از امروز ظهر بالگرد اعزام شده و در حال توزیع کمک به مردم است، اما این امدارسانی مورد قبول نیست و با توجه به حجم بالای خسارت ها به زیرساخت ها و مشکلات مردم برای عدم دسترسی به سایر نقاط درخواست پنج فروند بالگرد را داریم.مردم تلف شده و کشاورزی از بین رفته و آب در خانه های مردم نفوذ کرده به همین سبب نیازمند همت ملی برای کاهش خسارت ها و امدادرسانی به مردم هستیم.

خدمت رسانی با مشکل مواجه است

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از محاصره شدن ۱۰ روستا در سیستان و بلوچستان بر اثر سیل خبر داد و گفت: به محض این که سطح آب گرفتگی کاهش پیدا کند نسبت به بازگشایی راه‌های روستایی اقدام می‌کنیم و البته امداد رسانی هوایی به این مناطق به صورت مستمر انجام می‌شود.

همچنین رئیس اورژانس پیش بیمارستانی حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: بارش های سنگین در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان، شرایط خدمات رسانی به بیماران احتمالی را با مشکل مواجه کرده است.

دکتر فریبرز راشدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: بر اثر تخریب و ریزش آوار یک دیوار منزل روستایی در گورچان از توابع بخش مرکزی واقع در ۳۵ کیلومتری خاش یک کودک مصدوم شد.

3 نفر جان خود را از دست داده‌اند

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تیم های واکنش سریع در استان سیستان و بلوچستان وارد عمل شده‌اند، گفت: در سه استان درگیر چهار نفر مصدوم شده‌اند. همچنین تیم‌های اورژانس 24 خانم باردار را به مراکز درمانی انتقال دادند.

وی درباره کشته شدگان در حوادث جوی اخیر تصریح کرد: در مجموع سه نفر در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند که یکی از این افراد در استان سیستان و بلوچستان غرق شده است.  در استان هرمزگان نیز یک تن به علت غرق شدن در رودخانه و یک نفر به علت ریزش آوار در روستای حاجی آباد جان خود را از دست داده است.
وی تصریح کرد:برق ۱۳۰ روستای مناطق مرکزی وجنوبی استان قطع است و شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا از مدار خارج شده است.

امداد رسانی همچنان ادامه دارد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اقداماتی به منظور کاهش میزان آسیب‌های احتمالی ۳۰ تیم راهداری در حوزه شمال با ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین، ۱۵ تیم راهداری در حوزه جنوب با ۱۰۷ دستگاه خودرو، ۹۲ تیم امدادی هلال احمر، ۱۸۴ تیم عملیاتی برق، ۲۰ تیم رفع اتفاقات آب در مناطق روستایی و ۱۵ تیم عملیاتی رفع اتفاقات آب در مناطق شهری در آماده باش کامل بودند و بلافاصله به خدمت رسانی به هم استانی‌های گرامی پرداختند.

عباسعلی ارجمندی بیان کرد: همچنین ۲۷۴ نیروی اورژانس با ۷۳ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد نیز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درحال خدمات رسانی به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان هستند.

وی اظهار داشت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و زابل نیز به ترتیب ۷۷ پایگاه اورژانس و ۲۰ پایگاه اورژانس در آماده باش درآمدند و درحال خدمات‌رسانی در نقاط حادثه دیده هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از نجات هزار نفر از مردم گرفتار سیلاب سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: ۲۰۰ خودروی گرفتار سیلاب در این مدت توسط نیروهای امدادی از داخل سیلاب رها سازی شدند.

وی بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند را از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در این استان عنوان کرد.

وی افزود: همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.

اسکان 480 خانوار آسیب دیده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ۲۷ روستا در ۱۳ شهرستان دچار سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند که تاکنون ۴۸۰ خانوار آسیب دیده در چادرهای امدادی اسکان داده شدند.

رسول راشکی افزود: از روز شروع سامانه بارشی تا امروز این جمعیت حداقل به ۲ هزار و ۱۵۵ نفر امداد رسانی و ۲۱۰  تخته موکت، ۴۲۳  تخته پتو و هزار و ۸۲۷ کیلوگرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع کرده است.

این مسئول ادامه داد: بارندگی‌های سیل آسا و طغیان رودخانه‌های محلی تا کنون موجب تخریب کامل ۹۳ واحد مسکونی شده که بیشترین تخریب منازل با ۵۸ مورد از فنوج گزارش شد.

وی اظهار داشت: قبل از بروز بارندگی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های قصرقند، فنوج و کنارک راه‌اندازی شده بود که با توجه به شدت بارندگی‌های قابل ملاحظه در استان و نیاز منطقه، یک کمپ دیگر نیز برای اسکان مردم سیلزده دلگان نیز احداث شده است.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *