صبح امروز علل گرانی این روزهای طلا را بررسی می‌کند؛

طلا سیاسی

ریحانه موسوی

طلا همواره به عنوان فلزی گران بها مورد توجه بشر بوده است. ارزش زیاد طلا نسبت به وزن و حجم آن، اکسیده نشدن در مقابل هوا، تقسیم پذیری بدون از دست دادن ارزش و به راحتی به صورت استاندارد درآمدن، از ویژگی‌های خاص طلاست که بر مقبولیت آن افزوده است. در قرن نوزدهم از طلا به عنوان پول استفاده می‌شد، ولی با رواج پول کاغذی و اعتباری، استفاده از طلا به عنوان پول رایج کاهش یافت.

قیمت طلا در سطح جهان با توجه به مقدار عرضه و تقاضا برای آن تعیین می‌گردد. تولید کنندگان طلا، بانک‌های مرکزی و فروشندگان طلای قراضه از بزرگ‌ترین عرضه کنندگان طلا به بازار جهانی هستند. جواهرسازان، صنعتگران، محتکران شمش طلا و سرمایه گذاران از متقاضیان اصلی طلا در بازار به شمار می‌روند. کاربرد‌های طلا تولید جواهر آلات، سکه، پول و مصارف صنعتی است. علاوه بر عرضه و تقاضا عوامل متعدد دیگر از قبیل: بحران‌های اقتصادی، تشنجات سیاسی، بورس بازی، نوسانات نرخ ارز‌های کلیدی خصوصاً دلار و نرخ بهره در آمریکا بر قیمت طلا تأثیر گذار است.

موقعیت طلا در ایران

اشخاص معمولا در صورت فعال و کارا بودن بازار‌های مالی، دارایی‌های خود را به صورت دارایی‌های مالی و در صورت وجود تورم به صورت دارایی‌های واقعی نگهداری می‌کنند. در یک اقتصاد پویا انتقال وجوه در خانوار‌ها از طریق بازار‌های مالی به بنگاه‌ها موجب رشد اقتصادی و افزایش اشتغال می‌شود. در کشور‌هایی که بازار‌های مالی خصوصا بازار سهام پیشرفته و فعال وجود ندارد و ارزش پول نیز به دلیل تورم مداوم کاهش می‌یابد، مردم برای جلوگیری از زیان‌های ناشی از تورم دارایی خود را به صورت واقعی پس انداز می‌کنند. یکی از این نوع دارایی‌ها که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد طلاست که در ایران همواره به عنوان پس اندازی مطلوب در جامعه با استقبال رو به رو است.

در چند روز اخیر شاهد رشد ناگهانی قیمت طلا در کشور بودیم که این امر باعث نگرانی کسبه و مردم شد که در همین راستا به سراغ رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد رفتیم تا در خصوص این وضعیت با او به گفتگو بپردازیم

تنش های ایران و آمریکا دلیل گرانی طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد  دلیل افزایش ناگهانی قیمت طلا در هفته گذشته را افزایش قیمت جهانی طلا دانست و گفت: انس جهانی طلا در این ماه حدود ۲ درصد افزایش یافت؛ همچنین دلیل افزایش ۱۰ درصدی طلا در چند روز اخیر تنش های بین ایران و آمریکا می باشد که البته بعد از سخنرانی رئیس جمهور امریکا تا حدودی نرخ طلا کاهش یافت اما به حالت قبل برنگشت.

باقر معبودی‌نژاد در خصوص زمان کاهش قیمت طلا به خبرنگار این رسانه گفت: اگر تنش های بین ایران و آمریکا کم شود قطعا قیمت کاهش می‌یابد ،اما اگر تنش ها بیشتر از این شود ،احتمال افزایش دوباره قیمت وجود دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد خاطر نشان کرد: بامداد چهارشنبه

بعد از تنشی که بین ایران و آمریکا به وجود آمد و موشک هایی که ایران به طرف پایگاه های امریکا پرتاب کرد،

در اوایل وقت شاهد افزایش قیمت طلا ،سکه و دلار بودیم اما پس از آرامشی که برقرار شد در بعد ازظهر شاهد کاهش نامحسوس قیمت ها بودیم.

معبودی ادامه داد: بعد از افزایش کزایی قیمت طلا،سکه و دلار که صبح چهارشنبه شاهد آن بودیم،چهارشنبه بعداز ظهر قیمت دلار به  زیر ۱۴ هزار تومان و سکه به زیر ۵ میلیون تومان رسید همچنین طلا نیز به گرمی 503 هزار تومان کاهش یافت.

خرید و فروش طلای مستعمل

وی در خصوص میزان خرید و فروش مردم در این روزها تبیین کرد: زمانی که نوسان زیاد است مسلما خرید و فروش مردم کاهش یافته و کسادی و رکود افزایش می یابد، در این چند روز خرید و فروش بسیار کم بود می توان گفت تقریبا خرید و فروشی انجام نمی شد، اما امیدواریم با آرامش پیدا کردن اوضاع خرید و فروش ها دوباره از سر گرفته شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با بیان اینکه خرید طلای مستعمل به ضرر تولید است، تصریح کرد: خرید طلای کارکرده اصلا خوب نیست و ما با این کار مخالف هستیم و از آن حمایت نخواهیم کرد زیرا ما می خواهیم از تولید حمایت کنیم و تولید رونق بگیرد ، در صورتی که این عمل اولین ضربه را به تولید کنندگان و سازنده گان طلا می زند.

وی ادامه داد : در خرید طلای مستعمل همچنین ممکن است فرد با مشکل عیار روبرو شود و عیار آن کنترل شده نباشد ؛ دلیل دیگر آن نیز غیر بهداشتی بودن آن است و استفاده از طلای مستعمل از نظر بهداشتی نیز منع شده است.

هشدار در خصوص خرید طلا از طریق اپلیکیشن ها

معبودی نژاد در خصوص خرید و فروش طلا از طریق اپلیکیشن های موجود در گوشی های تلفن همراه تاکید کرد: خرید و فروش در این گونه اپلیکیشن ها ممنوع است ، زیرا ممکن است طلا سرقتی یا مشکل دار باشد و امکان این که در این معاملات به مردم ضرر و زیان برسد وجود دارد، که این امر از لحاظ اتحادیه غیر قانونی است و اگر اتفاقی بیفتد اتحادیه دخالت نخواهد کرد..

وی تشریح کرد : طلا کالایی تخصصی است و با نشان دادن یک عکس یا یک بار دیدن آن، اصل یا تقلبی بودن آن مشخص نمی شود، و فاکتور آن نیز ممکن است غیر قانونی باشد و ممکن است فرد در زمان فروش با مشکل مواجه شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در پایان سخنان خود به هم وطنان و همشهریان هشدار داد که دقت داشته باشند به هیچ وجه  از ازطریق این اپلیکیشن ها ،خرید و فروش انجام ندهند، زیرا اگر با مشکلی مواجه گردند کسی پیگیر نخواهد بود زیرا مقصر به وجود آمدن این مشکل خودشان هستند.

با بررسی این موضوع به این نتیجه می رسیم که برای کاهش قیمت طلا سکه و ارز باید منتظر ایجاد آرامش شرایط فعلی و تنش های به وجود آمده بین ایران و آمریکا باشیم. اما قدر مسلم این است که زمان دقیق ایجاد این آرامش مشخص نیست، زیرا آمریکا دست به اقدامی زد که با انتقام ایران مواجه شد و به نظر می رسد این شرایط همچنان ادامه خواهد داشت و امید به بهبود این شرایط کمی دور از انتظار خواهد بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *