در گفت و گو با دو عضو شورا بررسی شد:

سواره از پیاده چه خبرداره؟

مهلا اقبال

افزایش روز افزون جمعیت شهرها و مواجه با بحران هایی از قبیل آلودگی هوا و ترافیک های کلافه کننده، انسان شهر نشین را وادار به برنامه ریزی برای بهبود وضعیت زیست شهری کرده است، سیاست گذاری برای توسعه حمل و نقل عمومی، به ویژه حمل و نقل پاک از جمله دوچرخه راهکارهایی بوده است که شورای اسلامی شهر مشهد طی چند سال اخیر بر آن تمرکز کرده است. گفت و گوی صبح امروز با دو عضو شورای اسلامی شهر در این زمینه را می خوانید.

سید محسن حسینی پویا عضو شورای اسلامی شهر مشهد می گوید: به نظر من ‌این دیدگاه که دوچرخه کالای لوکس ورزشی و تفریحی محسوب می‌شود اشتباه است، و در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل، دوچرخه ارزان ترین، در دسترس ترین است که قدرت مانور زیادی را دارد. من معتقد هستم مدیریت شهری باید به سمتی حرکت کند تا با بخش خصوصی تامل داشته و به تعداد دوچرخه ها افزوده وعرضه، تعمیر و تجهیز دوچرخه را در سطح شهر و به راحتی در دسترس شهروندان قرار گیرد تا بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، دوچرخه در مسیر های نزدیک می‌تواند  ورود کند و مورد استفاده قرار بگیرد اما باید مسیر امن و مناسب سازی شده با شد. و از به عنوان یک وسیله حمل و نقل  ماثر در سلامت عمومی می‌توان استفاده کرد

به نام مردم به کام پیمانکار

او ادامه می دهد: از ابتدای شروع کار شورای شهر در دوره پنجم،  آن چه که بیشتر مورد توجه ما قرار گرفت، قرارداد ایستگاه های دوچرخه بوده است، یک مشکل اساسی که می توان از ان یاد کرد شیوه انعقاد قرارداد بود که استفاده مردم از دوچرخه ها در درآمد پیمانکار تاثیری نداشت،  بیشتر از جایگاه ایستگاه و تبلیغاتی که با تابلوهای تبلیغاتی ایستگاه می گرفت کسب درآمد داشت، بنابراین شیوه اجاره دادن یا کرایه دادن دوچرخه مناسب نبود و به همین جهت این تجربه با شکست مواجه شده بود.

حسینی پویا تاکید می کند: برای اصلاح این قرارداد اقداماتی شد که به هر  حال با توجه به این موضوعات حقوقی قرارداد مطرح بود کار به تعویق افتاد، اما خوشبختانه پیگیری ها به نتیجه رسید و در حال تعیین تکلیف شدن است.

او می افزاید: امیدواریم اکنون با شیوه جدید و مناسب با استفاده از فناوری های روز و اخرین تجربیات ، دوچرخه ها هم مناسب تر شده و در اختیار مردم قرار گیرد، چون شیوه قبلی برای تحویل دوچرخه به مردم خیلی  سختگیرانه بود، باید در شرایط واگذاری دوچرخه به مردم  تجدید نظر و شیوه آسان تر شود تا مردم هم بیشتر استقبال کنند.

اصلاح قوانین دوچرخه سواری

حسینی پویا می گوید: در برنامه عملیاتی از سال 97 تا 1400 برای این که خیابان ها مسیر های ویژه دوچرخه سواری داشته باشند و برای این که پارکینگ های ویژه دوچرخه تعبیه شود پیشنهادات زیادی داشت و وضعیت متعددی بر عهده شهرداری قرار گرفته و علاوه بر ان در کمیسیون حقوقی و کمیسیون حمل و نقل یک طرح مربوط به پیاده مداری و دوچرخه سواری را هم بررسی کردیم که پس از تصویب در اختیار شهرداری قرار می گیرد تا به عنوان یک دستورالعمل داخلی در خیابان و کارهای عمرانی که برای پیاده رو ها و خیابان ها در دست اقدام دارند، در دستود کار قرار دهند، بنا براین اتفاقاتی هم که الان افتاده خیابان ها جدید هم بازگشایی شده است این موضوع یعنی هم پیاده رو و هم قابل قبول و هم این که مسیر دوچرخه در آن ها مورد توجه قرار گرفته و امیداواریم که این تبدیل به یک جریان شده و در اینده هم این اتفاقات درتمام خیابان ها انجام شود.

استقبال شورای شهر مشهد از ایده‌ها در حوزه وسایل حمل و نقل پاک

او درباره حمایت شورای شهر از سیستم حمل و نقل دوچرخه در مشهد اظهار می کند: چندین جلسه با انجمن های مرتبط با موضوع دوچرخه برگزار کردیم  و دوستان دوچرخه سواری که به صورت حرفه‌ای این کار و دارند دنبال می‌کنند و تبلیغ می‌کنند و ما تمام نظرات این دوستان را در طی جلسات دریافت کردیم که حدود پنجاه نکته از این نقطه نظرات در استخراج و در اختیار دوستان شهرداری قرار گرفته است.

حسینی پویا ادامه داد: در شورا هم دور ایده  مورد بحث و بررسی قرار گرفت، طرح های جدیدی در دست اقدام است که برای پارکینگ و مسیر های دوچرخه و ترغیب و تشکیل  مردم و تغییر فرهنگ دوچرخه سواری گسترش پیدا کند.

طراحی های جدید شهری را بر مبنای پیاده رو و حمل و نقل عمومی و دوچرخه

هم چنین رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر مشهد در این باره می گوید: متاسفانه چیزی که در گذشته اتفاق افتاده اما در برخی مناطق به این نتیجه رسیده ایم که طراحی های جدید شهری را بر مبنای پیاده رو و حمل و نقل عمومی و دوچرخه انجام دهیم و این در طی سال گذشته اتفاق افتاده است.

مجتبی بهاروند ادامه می دهد: در حال گسترش پیاده رو ها و خطوط دوچرخه و محدود کردن حمل و نقل هستیم، اگرچه برای مردم هم استفاده نکردن از وسیله شخصی دشوار است و ما در خیابان سناباد که به حمل و نقل عمومی بیشتر توجه کرده‌ایم شاکی هستند که فضا برای عبور و مرور کاهش پیدا کرده است اما با همین وجود برنامه ریزی کرده‌ایم که طراحی شهری را به سمت انسان محور توسعه دهیم.

تجربه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی

او از تجربه سفرهای شهری خود با وسایل حمل و نقل عمومی، می گوید: برای شرکت در جلسه ای من با خودرو شخصی به هتل پردیسان رفتم و به اجبار با خوردو شخصی به سمت شورا برگشتم، و به دلیل بارندگی 40 دقیقه زمان طول کشید تا به میدان شهدا برسم اما در دیگر روزها با استفاده ازمترو حد فاصل ایستگاه شهید کاوه تا میدان شهدا حدود 11 دقیقه طول کشید که در این زمان من بدون استرس ترافیک و دردسرهای رانندگی به مطالعه روزنامه پرداختم، و منطقی است که برای صرفه جویی در وقت و هزینه از وسایل حمل و نقل مانند مترو بیشتر استفاده کنیم و در نظر داریم دوچرخه را به عنوان یک کد حمل و نقل پاک در مشهد مورد استفاده قرار دهیم و در حوزه خطوط دوچرخه مشهد در کشور مقام اول را دارد.

سعی داشتیم که بودجه بیشتری به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم

بهاروند در خصوص بودجه حمل  و نقل عمومی در سال 98 اظهار می کند: با توجه به محدودیت هایی که داشتیم سعی بر این داشتیم که بودجه بیشتری به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم و البته امیدواریم دولت هم به تعهداتی که در این حوزه دارد عمل کند و با توجه به شرایط حاکم شاهد استفاده بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی باشیم و در طول این مدتی که بنزین گران شده است، بحث اقتصادی که پیش ترمطرح کرده‌ام تاثیر زیادی بر این موضوع داشته و ما شاهد افزایش 15 درصدی استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی بوده‌ایم.

اختصاص مشوق برای استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر مشهد می افزاید: قرار است آن چه که در توان داریم مشوق اختصاص دهیم  که مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده بیشتری داشته باشند که به طور طبیعی یکی از این راه‌ها بودجه یا یارانه‌ بیشتری به سیستم حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود و کیفیت را بالا ببریم چنانچه تغییری در کرایه ها ایجاد نشود

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *