مطالبه شورای شهر و شهردارها:

دولت سهم حمل و نقل عمومی را پرداخت کند

علی نژاد

اجرای طرح سهمیه بندی سوخت یکی از اقداماتی بود که استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی یکی از اهداف آن بود، شهرداری ها هزینه های حمل و نقل عمومی شهرها را تامین می کنند و یارانه برای استفاده مردم از حمل و نقل عمومی پرداخت می کند و از طرفی از دولت انتظار دارند که سهم خود از حمل و نقل عمومی را برابر قانون ژرداخت کند، مطالبه ای که شورای اسلامی شهر تهران و مشهد از دولت مطالبه دارند. علاوه بر این تغییر قیمت بنزین بر استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر گذار بوده است که به گفته نمایندگان مردم در شورای شهر این نیز سربار هزینه ها شده است.

افزایش بیش از 13 درصد مسافران اتوبوسرانی

افزایش بیش از 13 درصدی مسافران اتوبوسرانی نشان می دهد که با افزایش قیمت بنزین استفاده مردم از حمل و نقل عمومی بیشتر شده و باید در این زمینه توجه ویژه ای صورت گیرد.

سعید حسینقلی زاده مقدم مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با اشاره به افزایش 13.1 درصدی مسافران در استفاده از ناوگان اتوبوسرانی تصریح می کند: استفاده کنندگان از اتوبوس های این سازمان در آذر ماه با ثبت 24 میلیون و 390 هزار و 321 تراکنش، نسبت به آبان ماه 13.1درصد افزایش را نشان می دهند.
وی ادامه می دهد: این میزان افزایش تعداد جابه جایی مسافر ناشی از تغییر نرخ سوخت و به کارگیری ناوگان بازسازی شده در چرخه خدمات رسانی است و در آذر ماه تعداد یک هزار و 814 اتوبوس و مینی بوس به شهروندان ارائه خدمت کردند.

منابع شهرداری ها برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی کفایت نمی کند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با طرح این سوال که سهم شهرداری ها از عوارض سوخت با توجه به افزایش قیمت بنزین چقدر است، می گوید: با توجه به افزایش قیمت بنزین سهم استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی بیش از 13 درصد افزایش پیدا کرده است که این نیازمند توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی است و منابع شهرداری ها در این راه کفایت نمی کند.
وی تاکی می کند: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی باید بگوید چه تصمیمی برای توسعه زیرساخت های حمل ونقل شهری با توجه به افزایش قیمت بنزین و در مقابل افزایش میزان سفر شهروندان با حمل و نقل عمومی خواهد گرفت.

درخواست بازگشت عوارض سوخت مصرف شده در شهرها به شهرها
وی با تاکید بر اینکه سوختی که در شهر ها مصرف می شود عوارض آن نیز باید به شهرها برگردد، می گوید: دولت اگر می خواهد در شهرها تعادل ایجاد کند باید از سهم خود استفاده کند، چرا با توجه به افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها و نیاز به توسعه حمل و نقل عمومی از سهم کلانشهرها استفاده می کند و آن را کاهش می دهد؟

سهم شهرداری ها از قانون هوای پاک، مدیریت مصرف سوخت و هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نمی شود

این تنها صدای اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و نمایندگان این کلان شهر 3.5 میلیون نفری نیست که بلند شده است، بلکه رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز می گوید: سهم شهرداری ها از قانون هوای پاک، مدیریت مصرف سوخت و هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نمی شود.
محسن هاشمی رفسنجانی که هفته گذشته برای هم‌اندیشی جمعی از روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور به مشهد آمده است، می افزاید: نزدیک به 100 سال از تشکیل شهرداری‌ها می‌گذرد و روز به روز شاهد افزایش جمعیت ساکن در شهرها هستیم، در حال حاضر نسبت جمعیت شهرنشین به جمعیت روستایی ما، 75 به 25 است که از همین رو شاهد افزایش سریع تعداد شهرها هستیم.
وی ادامه می دهد: بخش مهمی از مسئولیت‌های دولت، به مرور زمان توسط شهرداری‌ها در حال ارائه و اجرا شدن است و امروز تعداد پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها در مجموع کمتر از دولت نیست و از سوی دیگر انتظارات شهروندان از شهرداری‌ها نیز افزایش یافته است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قوانین خوبی در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد ولی اجرایی نمی‌شود، تصریح می کند: از جمله این قوانین می توان به قانون هوای پاک، مدیریت مصرف سوخت و هدفمندی یارانه‌ها و … اشاره داشت که سهم شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود.

تقویت حمل و نقل عمومی در مشهد ضروری است

هم چنین  رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد در این باره می گوید: تقویت حمل و نقل عمومی در پی افزایش تقاضای سفر طی ماه اخیر با مشارکت شهرداری و دولت ضروری است.

مجتبی بهاروند می افزاید: با اصلاح نرخ سوخت، تقاضای سفر با حمل و نقل عمومی افزایش یافته است که این افزایش در بخش‌هایی نظیر خط یکم قطار شهری مشهد شهروندان را دچار مشکل کرده‌ است.
وی با اشاره به نیاز خط یک قطارشهری مشهد به ۶۰ واگن اظهارمی کند: از وزارت کشور موافقت‌های خرید این ۶۰ دستگاه واگن اخذ شده و امیدواریم با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت به زودی این واگن‌ها خریداری و مشکل جا به جایی شهروندان در این خط برطرف شود.

جا به جایی روزانه 210 هزار نفر در مشهد از طریق خطوط قطارشهری مشهد
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد ادامه می دهد: روزانه ۲۱۰ هزار نفر در مشهد از طریق خطوط قطار شهری جا به‌ جا می‌شوند که با تامین واگن‌های مورد نیاز خط یک قطارشهری این ظرفیت افزایش یابد.
بهاروند می افزاید: قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر مشهد با بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار هم در حال نهایی شدن است.

برنامه های توسعه حمل و نقل پاک در مشهد
وی با اشاره به توسعه مسیر دوچرخه‌سواری و حمل و نقل پاک در مشهد ادامه داد: در قالب طرحی جدید دو هزار دستگاه دوچرخه اشتراکی نسل چهار و دارای سیستم‌های اپلیکیشن و مکان‌یاب و همچنین ۲۰۰ اسکوتر(پاروئک) به زودی توسط شهرداری فعال و به کار گرفته‌ می‌شود.

در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی شخصی رفت و آمد می کنند که این میزان تردد وسایل نقلیه شخصی علاوه بر افزایش ترافیک منجر به ایجاد و تخلیه سالانه ۲۰۰ هزار تن آلاینده در فضای تنفسی شهروندان می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *